بازار املاک / آیا کنترل قیمت مسکن امکان‌پذیر است؟

آیا کنترل قیمت مسکن امکان‌پذیر است؟

آیا کنترل قیمت مسکن امکان‌پذیر است؟

امروزه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اکثر مردم تهیه مسکن و سرپناه برای زندگی کردن است. تورم و تقاضای مردم برای خانه‌دار شدن و… ازجمله عوامل اثرگذار بر رشد مسکن است. برای کنترل قیمت مسکن و مهار تورم دولت راهکار‌هایی توسط کارشناسان ارائه می‌دهد.

از مهم‌ترین راه‌حل‌ها می‌توان به کنترل نرخ تورم، افزایش ساخت و ساز و عرضه مسکن با توجه به تقاضای مردم اشاره کرد. در این مقاله سعی داریم پاسخ سوال کنترل قیمت مسکن امکان پذیر است؟ را به شما توضیح دهیم و همچنین راهکار‌های دولت برای برای کنترل قیمت را شرح دهیم. پیشنهاد می‌دهیم برای یافتن سوالات خود تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

قیمت مسکن

به‌طور میانگین در دو سال اخیر، ماهانه قیمت مسکن پنج درصد افزایش داشته و در ماه‌های سال حتی این روند رشد به ۱۲ درصد نیز رسیده است. تورم در بعضی از نقاط حتی به‌میزان ۸۴ درصد نیز رشد داشته است. این موضوع و بالا رفتن قیمت خانه باعث شده که خانه‌دار شدن به یک آرزو برای مردم تبدیل شود. بیشتر این فشار این تورم به مستاجران و خریداران واقعی منزل آمد از این مسئولان برای جلوگیری از این معضلات راه‌هایی را در نظر گرفته‌اند.

بازار مسکن یکی از سودآورترین و تاثیرگذارترین عوامل موثر بر اقتصاد است. به‌همین دلیل اقتصاد مسکن برای همه دولت‌ها بسیار مهم است و در صورت بروز هرگونه مشکلی مانند کاهش عرضه و تقاضا در بازار مسکن مداخله می‌کنند. برای جلوگیری از ایجاد رکود و تورم در بازار مسکن، دولت باید راهکار‌هایی برای کنترل قیمت ارائه دهد.

عوامل بسیاری بر نرخ مسکن تاثیر خواهند گذاشت که از این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قیمت زمین

یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل در بازار مسکن، قیمت زمین است. امروزه به‌علت کاهش روستا نشینی و مهاجرت افراد به شهر تعداد زمین کاهش یافته است و همین موضوع سبب افزایش قیمت مسکن شده است.

قیمت مصالح ساختمانی

دومین عامل موثر بر تعیین قیمت مسکن، قیمت مصالح ساختمانی است. از آنجایی که امروزه قیمت دلار افزایش یافته است، سبب افزایش در قیمت مصالح ساختمانی مانند آهن، سنگ و… می‌شود. در نتیجه سبب افزایش قیمت مسکن می‌شود.

میزان عرضه و تقاضاطی دو سال اخیر به‌علت افزایش قیمت‌ها به دلایل مختلفی مانند کرونا و… قیمت مسکن بسیار افزایش یافته است و تقریبا دو برابر شده است. این موضوع سبب کاهش قدرت خرید و تقاضا شده است. این موضوع سبب ایجاد تورم در بازار مسکن خواهد شد.

دستمزد کارگران

به‌علت دلایلی مانند افزایش تقاضا، قیمت مسکن و… دستمزد کارگران نیز افزایش یافته است.

نوع منطقه

نوع منطقه باتوجه مکان منطقه، نوع آب وهوا، شرایط و… بر قیمت منازل تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

کنترل قیمت مسکن امکان‌پذیر است؟

به‌طورکلی در سال ۹۹ به میزان ۵۳۰۰۰ واحد ساخته‌شده است، اما این رقم در سال ۹۴، به میزان ۶۶۰۰۰ واحد بوده است. درصورتی‌که با توجه به شرایطی مانند ازدواج، زادوولد، طلاق، نوسازی و تخریب و… باید به‌طور متوسط سالی ۸۵۰۰۰ واحد باید ساخته شود تا کمبود عرضه نداشته باشیم. در چند سال اخیر بیشترین آمار ساخت و ساز مربوط به مناطق ۵ و ۲۲ تهران میباشد که عموم سهم ساخت در منطقه ۲۲ تهران متعلق به ارگان‌های دولتی میباشد که انبوه سازی‌های عظیمی انجام میدهند و البته پروژه‌های غیر دولتی همچون پروژه ساحل ۳ و یا پروژه آفتاب مهتاب نیز در کنار دیگر پروژه‌ها در حال احداث می‌باشند.

دولت برای کنترل قیمت مسکن چه راهکار‌هایی ارائه می‌دهد؟

از مهم‌ترین برنامه‌هایی که دولت در راس کار خود قرار داده است، تولید مسکن ملی، کنترل تورم، گرفتن مالیات از خانه‌های خالی، دادن وام ودیعه مسکن به مستاجران و آسان کردن صدور مجوز ساخت‌وساز است. با در نظر گرفتن این راهکار‌ها در کوتاه‌مدت و بلندمدت سبب کاهش نوسانات قیمت مسکن می‌شود. گرچه مسکن مهر و مسکن ملی طرح‌های دولت برای تامین نیاز مسکن هستند، اما در اینکه چقدر توانسته اند به این موضوع کمک کنند مبحث مقاله امروز ما نمیباشد، زیرا باید این موضوع را در کنار پروژه‌های ارگانی اجرا شده در کنار دولت بررسی کنیم که برخی از آن‌ها سرعت و روند بهتری نسبت به پروژه‌های مسکن ملی و پروژه‌های ارگانی در حال ساخت در منطقه ۲۲ وضعیت بهتری نسبت به پروژه‌های خود دولت دارند. پروژه مهر ایثار یاران در کنار پروژه‌های دولتی در این منطقه با شرایط مختلف در حال بهره برداری است.

کاهش مدت‌زمان صدور پروانه ساختمانی

به‌طورکلی پروانه ساخت مسکن در طول چهار ماه صادر می‌شود. اگر این مدت کمتر شود و مراحل آن راحت‌تر صورت گیرد، میزان تولید مسکن افزایش خواهد یافت. این عامل در میزان تولید ساختمان‌ها تاثیر بسزایی خواهد داشت.

متناسب‌سازی عرضه و تقاضا

خرید مسکن یکی از دغدغه‌های همه و به‌خصوص جوانان است. امروزه به علت بالا بودن قیمت مسکن و پایین آمدن قدرت خرید مسکن، دولت برای رفع این مشکل مسکن ملی را مطرح کرده است و جوانان و افراد کم‌درآمد می‌توانند در طرح مسکن ملی ثبت‌نام کنند و با کمک کمترین پول صاحب‌خانه شوند. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در بخش مسکن با آن روبرو می‌شویم، نامتعادل بودن عرضه مسکن با تقاضای مردم است. این عدم تعادل را با ساختن مسکن و ساختمان‌های متناسب با تقاضای مردم می‌توان جبران کرد.

کنترل قیمت مسکن امکان‌پذیر است؟

دولت با احداث منازل مسکونی کوچک و بزرگ برای اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد در بخش مسکن و شهرسازی و در اختیار گذاشتن تسهیلات اعطایی به آن‌ها تا حدودی می‌تواند مشکل مستاجر بودن را برای این اقشار کم کند. می‌توان انجمن‌ها و بانک‌هایی تشکیل داد که مردم پس‌انداز‌هایی که دارند در آنجا سرمایه‌گذاری کنند تا در آینده پس‌اندازی برای ساختن خانه برای فرزندان و نوه‌های آن‌ها باشد.

درصورتی‌که در کشور‌های دیگر برای افزایش تقاضا همچنین طرحی ارائه نمی‌دهند و برای منزل‌های مسکونی خالی مالیات در نظر گرفته‌اند. اگر در طول چند سال متوالی مالیات خانه خالی پرداخت درواقع میزان مالیات بسیار بیشتر از ارزش واقعی مسکن خواهد شد؛ اما در کشور ما علاوه بر اینکه برای خانه‌های خالی هیچ مالیاتی پرداخت نخواهید کرد، می‌توانید با اجاره دادن منزل نیز بسیار سود ببرید.

توجه داشته باشید که اجاره منازل مسکونی و ساخت مسکن ملی تاثیر زیادی در کاهش تورم نداشته و نگهداری از کالا‌های سرمایه‌ای سود زیادی ندارد. بهترین راه‌حل برای کاهش این مشکلات به گردش درآوردن پول در بازار است.

بازار مسکن و بازار خودرو

بازار خودرو نیز مانند بازار مسکن در چند سال اخیر دچار نوسانات شده است و میزان قیمت‌ها افزایش‌یافته است. توجه داشته باشید که این بازار نیز سود خود را دارد و میزان سود بازار خودرو بیشتر از بازار مسکن است. در کشور ما پس از چند سال استفاده از وسایل، املاک، خودرو و… در زمان فروش سود بسیاری خواهید کرد که این وضعیت غیرعادی، نگران‌کننده و نشان‌دهنده تورم بالا است. حتی سود بانکی هم سبب ایجاد تورم خواهد شد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم پاسخ سوال کنترل قیمت مسکن امکان‌پذیر است؟ را برای شما شرح دهیم و همچنین نقش دولت و راهکار‌های آن در زمان رکود را برای شما توضیح دادیم. باید توجه داشته باشید که در زمان رکود مسکن دولت سریعا مداخله نمی‌کند و به‌طور متوسط بین ۳۰ تا ۳۶ ماه تاثیر خود را بر روی بازار میگذارد. توجه داشته باشید که مهم‌ترین راه‌حل برای بهبود وضعیت کنونی کاهش قیمت زمین، مصالح و… است. به گردش درآمدن پول در بازار خودرو و مسکن می‌تواند مفید باشد و بازار را تکان بدهد.

به گزارش ساختمان آنلاین

  • افتتاح بخشی از واحدهای نهضت ملی

    افتتاح بخشی از واحدهای نهضت ملی

    معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی خبر داد افتتاح بخشی از واحدهای نهضت ملی تا پیش از تابستان محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: تا قبل از پایان تابستان تعداد قابل ملاحظه‌ای از طرح نهضت ملی افتتاح می‌شوند. بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در مراحل مختلف اجرا قرار دارد و تا قبل از پایان تابستان تعداد قابل ملاحظه‌ای از طرح نهضت ملی افتتاح می‌شوند.

  • 5خانه در آمل تخریب شد

    5خانه در آمل تخریب شد

    رئیس کل دادگستری مازندران: ۵ واحد مسکونی ویلایی غیرمجاز در آمل تخریب شد رئیس کل دادگستری مازندران گفت: دو مورد احکام قضایی موضوع ماده ۳ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها در بخش مرکزی شهرستان آمل اجرا شد.

  • تخلیه مجتمع مسکونی در پاکدشت

    تخلیه مجتمع مسکونی در پاکدشت

    یک مجتمع مسکونی در پاکدشت به دلیل بروز ترک‌های عمیق با دستور مقام قضایی تخلیه شد. به علت ایجاد ترک‌های عمیق در یکی از واحدهای یک مجتمع مسکونی در پاکدشت با دستور مقام قضائی این مجتمع تخلیه شده است. بر اساس این گزارش طبق بررسی‌های آتش نشانی در قسمت بالکن قسمتی به مساحت خانه اضافه شده که به دلیل عدم استحکام احتمال ریزش را قوت داده است.

  • کلنگ‌ احداث ۱۵ هزار واحد مسکونی

    کلنگ‌ احداث ۱۵ هزار واحد مسکونی

    کلنگ‌ احداث ۱۵ هزار واحد مسکونی در استان با حضور وزیر کشور به زمین زده شد سرپرست معاونت عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: با حضور وزیر کشور احداث ۱۵ هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن در استان کلنگ‌زنی شد.

  • خرید و فروش مسکن در بورس

    خرید و فروش مسکن در بورس

    خرید و فروش متری مسکن در بورس ممکن می‌شود رییس اداره مطالعات اقتصادی بورس کالا از دریافت موافقت اصولی دو صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات برای طی مراحل پذیره نویسی و امکان خرید و فروش متری واحد‌های تجاری یا مسکونی خبر داد.

  • تغییر جدیدکاهش قیمت بازار مسکن

    تغییر جدیدکاهش قیمت بازار مسکن

    احتمال جدی درباره بازار مسکن در تهران وجود دارد. آمارهای رسمی در مدت اخیر، دو سیگنال را درباره بخش عرضه، به بازار مسکن ارسال کرده‌اند؛ نخست روند صعودی در صدور پروانه‌های ساختمانی و دیگری کاهش تعداد پروانه‌ها در تهران و افزایش آن‌ها در شمال کشور. این سیگنال‌ها چه پیامدی برای بازار دارند؟

  •  متقاضیان وام ودیعه مسکن

    متقاضیان وام ودیعه مسکن

    معرفی متقاضیان وام ودیعه مسکن به بانک ظرف ۲۴ ساعت استعلام افراد واجد شرایطی که برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن ثبت نام می‌کنند ظرف ۲۴ ساعت توسط وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شوند. متقاضیان وام اجاره به بانک ظرف ۲۴ ساعت معرفی می‌شوند. و گویا فرآیند تشکیل پرونده به وسیله بانک‌ها در حال انجام است.

  • باغ ویلا از آب شرب یارانه ای در نیشابور

    باغ ویلا از آب شرب یارانه ای در نیشابور

    استفاده ۱۵ هزار باغ ویلا از آب شرب یارانه ای در نیشابور در شهرستان نیشابور وجود دارد که با تعرفه مسکونی و یارانه ای از آب شرب استفاده می کنند. شهرستان نیشابور بعد از شهرستان طرقبه و شاندیز بیشترین ییلاقات را در استان دارد . که باعث افت فشار در روزهای آخر هفته و تخریب تاسیسات آب رسانی به روستاها می شود.

  • طرح کنترل و ساماندهي اجاره بهاي املاک

    طرح کنترل و ساماندهي اجاره بهاي املاک

    بررسي طرح کنترل و ساماندهي اجاره بهاي املاک مسکوني؛ فردا در مجلسخبرگزاری آریا-مجلس شورای اسلامی هفته جاری روز‌های یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه جلسات علنی خواهد داشت و قرار است در جلسه فردا به عنوان اولین دستور طرح دو فوریتی محرومیت زدایی به بررسی گذاشته شود.

  • آغاز ساخت ۱۵ هزار واحد مسکونی

    آغاز ساخت ۱۵ هزار واحد مسکونی

    آغاز ساخت ۱۵ هزار واحد مسکونی در منظریه ایستگاه راه‌آهن شهرکرد با حضور وزیر کشور کلنگ‌زنی می‌شود هم‌زمان با سفر استانی رئیس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری، ایستگاه راه‌آهن شهرکرد با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و وزیر کشور کلنگ‌زنی می‌شود.

  • رکورد فروش مسکن در تهران

    رکورد فروش مسکن در تهران

    شیب صعودی قیمت ارز در اردیبهشت‌ ماه، عامل اصلی تغییر قیمت در بازار مسکن بوده به طوری که هر متر مربع واحد مسکونی در تهران با رشد 6 درصدی مواجه شده است. با توجه به آمار‌های اعلام شده از سوی بانک مرکزی، شاخص قیمت مسکن در تهران به رشد 6.1 درصدی خود رسید. بررسی رشد ماهانه شاخص قیمت مسکن نشان می‌دهد که طی یک‌ سال گذشته این دومین رکورد در افزایش قیمت مسکن است.

  • بافت فرسوده و غیر مسکونی بازار جیرفت

    بافت فرسوده و غیر مسکونی بازار جیرفت

    دستگاه قضایی به موضوع بافت فرسوده و غیر مسکونی مخروبه در حاشیه بازار جیرفت ورود کرد دادگستری شهرستان جیرفت کرمان به موضوع بافت فرسوده و غیر مسکونی مخروبه در حاشیه بازار این شهرستان ورود کرد. اصغر ستایی مختاری، در بازدید از بافت فرسوده وغیر مسکونی جیرفت که با همراهی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان و رئیس پلیس پیشگیری انجام شد، افزود:

  • غول‌های مزاحم در آسمان مشهد

    غول‌های مزاحم در آسمان مشهد

    ماجرای انتقال فرودگاه مشهد به بیرون از محدوده شهر قصه امروز و دیروز نیست سال‌هاست مشکلات قرار گرفتن فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد در نزدیکی بافت مسکونی و عبور هواپیماها از آسمان شهر از رسانه‌ها منتشر شده و هر بار سخنی از سوی مسئولان برای حل این مشکلات به خورد مردم داده شده بدون اینکه اقدامی در پی آن باشد.به بحث انتقال فرودگاه و پروژه دهن پرکنی مثل شهرفرودگاهی کاری نداریم که خود سنگی بزرگ و در شرایط موجود بی‌تردید علامت نزدن است.

  •  با ساخت و سازهای ناایمن برخورد میشود

    با ساخت و سازهای ناایمن برخورد میشود

    دادستان تبریز هشدار داد دستگاه قضایی با ساخت و سازهای ناایمن قاطعانه برخورد می‌کند حادثه متروپل آبادان، تجربه تلخی است که بر ضرورت ساخت و سازهای مجاز و ایمن و نظارت بر روند اجرای آنها از سوی مسئولان مربوطه صحه گذاشت، گفت: تمام ساختمان‌های تجاری و مسکونی ناایمن در کلانشهر تبریز و سایر شهرستان‌های استان باید هر چه زود شناسایی و نسبت به مقاوم‌سازی آنها اقدام شود.

  • مالیات از خانه های لوکس

    مالیات از خانه های لوکس

    در حال حاضر عملاً تا صاحب‌خانه لوکسی که شناسایی شده، قصد خرید و فروش نداشته و ناگزیر از گرفتن برگه مفاصا حساب مالیاتی نباشد. نمی‌توانیم از وی مالیات بگیریم؛ یعنی اگر فردی قصد فروش خانه خود را نداشته باشد، ابزاری برای وصول نداریم. پیش نویس آیین نامه اجرایی قانون مالیات بر خانه های لوکس را برای تصویب در هیئت وزیران به کمیسیون اقتصاد دولت ارائه داد.

  • شناسایی ساختمان‌های ناایمن

    شناسایی ساختمان‌های ناایمن

    دادستان تبریز دستور شناسایی ساختمان‌های ناایمن استان را صادر کرد دادستان آذربایجان شرقی ساختمان های تجاری و مسکونی ناایمن در شهر تبریز و سایر شهرستان های استان باید شناسایی شده و ضمن آسیب شناسی نقاط ضعف آنها احصا و برای رفع این نقاط راهکارهای لازم ارائه شود.

  • وام مسکن ملی ثبت نام وام مسکن شروع شد

    وام مسکن ملی ثبت نام وام مسکن شروع شد

    از امروز متقاضیان دریافت وام مسکن می‌توانند در سایت ارائه شده ثبت نام کنند. وام مسکن چیست و چگونه می‌شود وام مسکن را دریافت کرد؟ وام مسکن گونه‌ای از وام است، که جهت تأمین هزینه خریداری، ساخت‌وساز یا نوسازی ملک، در اختیار اشخاص حقیقی یا حقوقی قرار می‌گیرد. بانک مسکن به عنوان شناخته‌شده‌ترین بانک در زمینه‌ی «وام مسکن»، چندین نوع وام‌ مسکن را ارائه می‌دهد.

  • انتقاد  از تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی خرید مسکن

    انتقاد از تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی...

    انتقاد نایب رئیس مجلس از تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی خرید مسکن/ مردم با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند نایب رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نرخ تسهیلات کنونی ساخت مسکن به دلیل گرانی مصالح و هزینه‌ها، اجرای طرح را با مشکل مواجه می‌کند، گفت: تسهیلات مسکن باید ۸۰ درصد بها تمام شده خانه‌ها را پوشش دهد.

  • ساخت مسکن وکارخانه برای جوانان

    ساخت مسکن وکارخانه برای جوانان

    امام جمعه همدان: خیّرین به سمت ایجاد کارخانه و ساخت مسکن برای جوانان حرکت کنند. شرایط فعلی که طرح مسکن ملی مطرح شده، خوب است تا مقداری زمین را در اختیار خیرین قرار دهیم و آنها نیز چند واحد مسکونی برای جوانانی که تازه ازدواج کرده‌اند را ساخته و در اختیار جوانان قرار دهند.

  •  وام مجردان/هر مجرد 280 میلیون

    وام مجردان/هر مجرد 280 میلیون

    مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود. هزینه وام مسکن که مدتی است روند افزایشی به خود گرفته طی ۱۰ روز گذشته صعودی نبوده و تقریبا ثابت مانده است.بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در فروردین و اردیبهشت و خرداد سال گذشته به ترتیب ۱۲۹ هزار و ۴۰۰، ۱۲۹ هزار و ۵۰۰ و ۱۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارند.

  • ساختمان‌های پزشکان استاندارد نیست

    ساختمان‌های پزشکان استاندارد نیست

    رئیس نظام پزشکی‌همدان:‌ ساختمان‌های پزشکان همدان استاندارد نیست گروه استان‌ها_رئیس سازمان نظام پزشکی همدان گفت: یکی از دغدغه و نگرانی‌های اصلی ما، غیر استاندارد بودن ساختمان‌های پزشکان همدان است.