بازار املاک / ماجرای ۴ برابر شدن معاملات در بازار مسکن

ماجرای ۴ برابر شدن معاملات در بازار مسکن

ماجرای ۴ برابر شدن معاملات در بازار مسکن

سرعت رشد «قیمت اسمی» مسکن طی ۶ ماه اخیر به یک‌هشتم سال۹۹ کاهش یافت و افت محسوس «قیمت واقعی» ملک در تهران را رقم زد.این تغییر در دور موتور تورم ملکی به‌دلیل «انتظارات کاهشی» و البته «شرایط متغیرهای بنیادی» شکل گرفته که باعث ورود «تقاضای مصرفی» به صحنه معاملات شده است. با این حال، هنوز «نوعی تقابل نگاه» در بازار ملک وجود دارد. ماه گذشته «بازیگردان ارزی» باعث تحریک تقاضای غیرمصرفی شد.


نبض خرید مسکن در شهر تهران در آذرماه تا مرز ۵ رقمی شدن افزایش یافت. آذرماه امسال، حجم معاملات خرید مسکن در تهران در مقایسه با ماه قبل-آبان- معادل ۸/ ۳۳‌درصد افزایش یافت. در این ماه تحت‌تاثیر افزایش حضور متقاضیان در بازار، بیش از ۹‌هزار و ۷۰۰ معامله خرید مسکن در تهران به ثبت رسید. بررسی‌‌‌های«دنیای‌اقتصاد» از نقش دو موتور در صعود معاملات مسکن آذرماه خبر می‌‌‌دهد. اولین موتور به افزایش حضور تقاضای مصرفی به‌خصوص متقاضیان تبدیل به احسن واحدهای مسکونی و دومین موتور به پررنگ شدن حضور تقاضای سرمایه‌‌‌ای و بازگشت مجدد گروهی از سرمایه‌گذاران ملکی به بازار مربوط می‌شود.

آذرماه امسال ۹‌هزار و ۷۷۲ فقره معامله خرید مسکن در شهر تهران به ثبت رسید. این میزان در مقایسه با آبان ماه امسال ۸/ ۳۳‌درصد و در مقایسه با آذرماه سال قبل ۵/ ۲۸۲‌درصد رشد کرده است. متوسط قیمت مسکن نیز در این ماه به ۳۲‌میلیون و۶۰۰‌هزار تومان رسید. تغییر دور موتور تورم مسکن از فاز جهش به حالت خزش، تقاضای مصرفی درجه۲ را در نیمه دوم امسال وارد بازار خرید خانه کرد. این متقاضیان در واقع تشکیل دهنده تقاضای تبدیل به احسن در بازار مسکن هستند که از یکسو در نقش فروشنده در بازار حضور دارند و از سوی دیگر با فروش واحد خود در نقش خریدار واحد دیگری، وارد پروسه معامله خرید می‌‌‌شوند. هر چند همچنان حضور تقاضای مصرفی در بازار معاملات مسکن محدود است. در واقع یک موتور صعود معاملات مسکن در آذرماه از سمت افزایش معاملات مصرفی خرید مسکن بوده است. این رویداد به دنبال ادامه سریال افت قیمت واقعی مسکن به وقوع پیوسته است. جریانی که از تیرماه امسال منجر به جاماندگی میزان رشد قیمت مسکن از سطح تورم عمومی شده است.

 مسکن در فاز چربی‌‌‌سوزی

قیمت واقعی مسکن(تفاضل قیمت اسمی از تورم عمومی)، از تیرماه امسال در مسیر کاهش قرار گرفت. این موضوع به معنای کاهش سرعت رشد قیمت مسکن وکمتر شدن آن در مقایسه با میزان تورم عمومی است. از ابتدای تیرماه تاکنون تورم عمومی به میزان ۲۰‌درصد رقم خورده است. این در حالی است که تورم مسکن در این بازه زمانی-تیرماه تا آذرماه امسال- معادل ۱۰‌درصد بوده است. آمارها نشان می‌‌‌دهد قیمت واقعی مسکن در این بازه زمانی ۱۰‌درصد کاهشی بوده است. با کاهش قیمت واقعی مسکن و جاماندن تورم مسکن از تورم عمومی، در فاصله تیرماه تا آذرماه امسال، این تصور برای گروهی از متقاضیان مصرفی مسکن به‌خصوص تقاضای تبدیل به احسن واحدهای مسکونی که از ماه‌‌‌ها قبل در اندیشه ارتقای واحد مسکونی خود با واحد بزرگ‌تر، نوسازتر یا واقع در محله بهتر بودند، ایجاد شد که هم‌‌‌اکنون زمان مناسبی برای ورود به بازار و انجام معامله است. در واقع این احساس تحت‌تاثیر کاهش قیمت واقعی مسکن برای شش ماه متوالی در این گروه از متقاضیان مسکن ایجاد شد که زمان ورود به بازار فرا رسیده است و در فضای فعلی می‌توانند معاملات خود را انجام دهند. بررسی‌‌‌ها نشان می‌‌‌دهد هم‌‌‌اکنون بازار مسکن در فاز چربی‌‌‌سوزی قرار گرفته است. دور موتور تورم مسکن از ابتدای امسال تاکنون(ابتدای زمستان)، در مقایسه با سال گذشته، به یک هشتم کاهش پیدا کرده است. به این معنا که میانگین تورم ماهانه مسکن در ۹ ماه گذشته از سال‌جاری، نسبت به سال ۹۹ به یک هشتم کاهش یافته است. این موضوع از یک جناح منجر به صعود معاملات مسکن در آذرماه شده است.

میانگین تورم ماهانه مسکن شهر تهران از ابتدای سال‌جاری تا پایان آذرماه معادل ۸/ ۰‌درصد بود این در حالی است که میانگین قیمت مسکن در سال ۹۹ در هر ماه(میانگین تورم ماهانه)، ۷/ ۵‌درصد رشد کرد. این موضوع نشان می‌‌‌دهد دور موتور تورم مسکن به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته و بازار در فاز چربی سوزی یا بازگشت از اضافه پرش قرار گرفته است. این در حالی است که بازار در سال گذشته در فاز جهش قرار داشت. بررسی‌‌‌های آماری حاکی است، قیمت واقعی مسکن از ابتدای تیرماه تا پایان آذرماه ۱۰‌درصد کاهش پیدا کرده است. این افت ناشی از کند شدن سرعت رشد قیمت مسکن در طول سال‌جاری در مقایسه با تورم و همچنین ۳ بار کاهش قیمت اسمی است. میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در آذرماه امسال در حالی به مرز ۳۲‌میلیون و۶۰۰‌هزار تومان رسید که این میزان در مقایسه با ماه قبل ۸/ ۱‌درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۲۱‌درصد افزایش داشته است.

 موتور دوم صعود معاملات
در آذر ماه (ماه آخر پاییز) اما یک اتفاق دیگر هم رخ داد و آن «شارژ مجدد تقاضای سرمایه‌‌‌ای» در بازار ملک بود. در کنار حضور برخی متقاضیان مصرفی در بازار معاملات مسکن در آذرماه برای تبدیل به احسن واحدهای مسکونی، تقاضای سرمایه‌‌‌ای در بازار مسکن ماه پایانی پاییز نیز افزایش یافت. در واقع موتور دوم شارژ معاملات مسکن در آذرماه مربوط به تقویت حضور و بازگشت گروهی از سرمایه‌‌‌داران ملکی به این بازار است.

روز گذشته در گزارشی با عنوان «تغییر سکاندار معاملات ملک» با استناد به آمارهای اولیه وغیررسمی از افزایش حجم معاملات مسکن در آذرماه به دنبال افزایش حضور متقاضیان سرمایه‌‌‌ای در بازار مسکن از یکسو و شارژ تقاضا در بازار ملک از سوی گروهی از متقاضیان مصرفی خبر داد.

آمارهای رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی، گزارش روز گذشته «دنیای‌اقتصاد» را درباره تحولات آذرماه بازار مسکن تایید می‌‌‌کند. همان‌‌‌گونه که  از افزایش معاملات خرید مسکن در آذرماه تحت‌تاثیر ورود دو دسته تقاضای مصرفی وسرمایه‌‌‌ای به بازار ملک در این ماه خبر داده بود، آمارهای رسمی نشان می‌‌‌دهد، حجم معاملات خرید مسکن در ماه پایانی پاییز حدود ۴۰‌درصد افزایش یافته است.

در آذرماه بازار مسکن تحت‌تاثیر دو عامل مهم قرار گرفت و همین دو عامل منجر به افزایش حضور متقاضیان در بازار شد. اولین عامل به فضای بیم وامید ناشی از انتشار اخبار مربوط به برگزاری مذاکرات برجام در وین و از سرگیری این مذاکرات در دولت جدید برمی‌‌‌گردد. در حالی که اوایل آذرماه خبر مربوط به از سرگیری مذاکرات وبرگزاری دور اول آن در دولت سیزدهم در تاریخ ۸ آذرماه منتشر شد بازار معاملات مسکن در ایست معاملاتی فرو رفت. به دلیل ایجاد برخی امیدواری‌‌‌ها ناشی از انتشار این خبر و احتمالاتی که در خصوص کاهش ریسک‌های غیراقتصادی با حصول نتیجه مطلوب از این مذاکرات مطرح بود، تقاضای سرمایه‌‌‌ای فعالیت خود در بازار مسکن را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد و متقاضیان مصرفی نیز به امید کاهش قیمت مسکن منجر به ایست معاملات ملکی شدند.

اما انتشار برخی اخبار ناامیدکننده پس از عدم‌کسب نتیجه مشخص از دور اول مذاکرات در دولت سیزدهم بار دیگر پای تقاضای سرمایه‌‌‌ای را به بازار باز کرد. در آذرماه همچنین همزمان با انتشار خبر برگزاری دور دوم این مذاکرات در تاریخ ۲۳ آذر، فضای امیدواری به بازار بازگشت اما همزمان وقوع نوسان افزایشی در بازار دلار، حضور سرمایه‌گذاران ملکی را تقویت کرد. نوسانات افزایشی دلار که از ابتدای سال ۹۷ تا سال ۹۹ به عنوان بازیگردان اصلی بازار مسکن مهم‌ترین اثر را در تحولات قیمتی و حجم معاملات ملکی داشت، بار دیگر در آذرماه به عنوان بازیگردان اصلی بازار و در کنار فضای بیم و امید ناشی از برگزاری مذاکرات وارد عمل شده و منجر به افزایش حضور متقاضیان سرمایه‌‌‌ای در بازار مسکن شد. بازدهی(میزان رشد قیمت) دلار در آذرماه به ۳/ ۶‌درصد رسید. این میزان از مردادماه امسال، بالاترین میزان رشد قیمت دلار محسوب می‌شود. هیجان ارزی در آذرماه حضور تقاضای سرمایه‌‌‌ای در بازار ملک را افزایش داد و به عنوان موتور دوم صعود ملکی، افزایش حجم معاملات را رقم زد.

 صورت واقعی بازار مسکن
بازار معاملات مسکن شهر تهران به رغم رسیدن تعداد معاملات به مرز ۵ رقمی همچنان به فاز رونق وارد نشده و نمی‌توان اعلام کرد که بازار به فاز رونق ورود کرده است. رونق زمانی در بازار معاملات مسکن شهر تهران روی خواهد داد که حجم معاملات خرید مسکن حداقل به بیش از ۱۰‌هزار فقره در ماه افزایش یابد و تمام یا بخش عمده خریدهای صورت گرفته در بازار از جانب تقاضای مصرفی باشد.

با این حال بررسی‌‌‌ها نشان می‌‌‌دهد اگر چه تعداد معاملات خرید مسکن در آذرماه به میزان قابل‌توجهی نسبت به آبان امسال و آذرسال قبل افزایش یافته است اما تورم ماهانه مسکن، خیلی کمتر از میانگین تورم ماهانه مسکن در سال ۹۹ است. معنی آن این است که هنوز «انتظارات کاهشی (گشایشی) در طناب‌‌‌کشی دو نگاه به آینده بازار ملک» دست برتر را دارد و غلبه دارد. معاملات خرید مسکن در شهر تهران در ماه پایانی آذر در حالی حدود ۴۰‌درصد رشد داشته که تورم ماهانه در این ماه کمتر از ۲‌درصد (۸/ ۱‌درصد) بوده است.

برآیند سی روز سپری شده از ماه آذر نشان می‌‌‌دهد در این ماه انتظارات کاهشی از ناحیه «مذاکرات» و انتظارات افزایشی از ناحیه «افزایش قیمت دلار» شکل گرفته است. از این رو نوعی تقابل انتظارات در بازار معاملات مسکن مشاهده می‌شود که باعث شده اگرچه میل به خرید در این بازار در آذرماه افزایش یافته است اما همچنان میل به فروش و عرضه نیز وجود داشته است. همین تقابل موجب شده اگر چه حجم معاملات خرید مسکن در یک ماه به میزان زیادی رشد داشته است اما تورم ماهانه در این ماه کمتر از ۲‌درصد باقی بماند.

در این طناب کشی، یک نیرو هم در سمت «نگاه خوش‌بینانه»، از انتظارات کاهشی پشتیبانی می‌کند و آن «وضعیت متغیرهای بنیادی بازار ملک» است. روابط قیمت‌ها، رکود خرید مصرفی، حباب قیمتی و همچنین رکود شدید ساخت‌وساز از جمله پارامترهایی هستند که نماگرهای آنها، آلارم «پایان جهش قیمت» را نشان می‌‌‌دهد. اگر هیجانات بیرونی و جو درونی بازار به سمت ثبات و آرامش نسبی برود، شرایط برای برگشت قیمت از اضافه پرش سه سال گذشته، فراهم می‌شود.

 ماجرای ۴ برابر شدن معاملات
حجم معاملات خرید مسکن در شهر تهران در آذرماه امسال در مقایسه با آذرماه سال قبل اگر چه معادل ۲۸۲‌درصد یا ۸/ ۳ برابر افزایش یافته است اما این میزان افزایش را نیز نمی‌توان به رونق معاملات مسکن تعبیر کرد. سال گذشته بازار در فاز ابررکود معاملاتی قرار داشت. در آذرماه۹۹، تنها ۲‌هزار و ۵۵۵ فقره معامله خرید مسکن به ثبت رسید و میانگین قیمت اسمی مسکن نیز به دنبال کاهش ریسک‌های اقتصادی تحت‌تاثیر ماجرای انتخابات آمریکا کاهش یافت. بنابراین افزایش حدود ۴ برابری حجم معاملات مسکن در آذرماه امسال درمقایسه با آذرماه پارسال را نمی‌توان به منزله رونق معاملات دانست.

 

منبع: دنیای اقتصاد

  •  دو عاملی  جدید بازار مسکن

    دو عاملی جدید بازار مسکن

    براساس آمار رسمی متوسط قدرت خرید واقعی خانوارهای کشور برای حدود ۱۵ سال گذشته به‌طور کلی روندی کاهشی را تجربه کرده است، در سال ۱۴۰۱ حتی در صورت دستیابی به رشدهای اقتصادی مناسب، افزایش چشمگیر قدرت خرید متقاضیان مصرفی برای ورود به بازار مسکن دور از انتظار است.دو عامل اساسی نقش پررنگی در شکل‌دهی به تحولات بازار مسکن در سال ۱۴۰۱ ایفا خواهند کرد؛ ضعف تقاضای مصرفی و تحولات کلان اقتصاد.

  • قیمت آپارتمان سه‌شنبه6اردیبهشت

    قیمت آپارتمان سه‌شنبه6اردیبهشت

    قیمت روز آپارتمان در تهران سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ قیمت آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید. براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم. در این گزارش از مناطق ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۰۰ متر گردآوری کردیم.توجه کنید که قیمت‌ها بر حسب مترمربع به تومان بوده و تقریبی است.

  • با ۵۰۰ میلیون تومان صاحب خانه شوید

    با ۵۰۰ میلیون تومان صاحب خانه شوید

    در چند سال اخیر، خرید خانه تبدیل به رویای دست نیافتنی بسیاری از ایرانیان شده است، چرا که عمده خانواده‌ها قادر به تامین هزینه‌های میلیاردی برای تهیه سرپناه نیستند.در سال‌های گذشته همواره مسکن مهر جزو آپارتمان‌های ارزان قیمت به ویژه در اطراف شهرهای بزرگ محسوب می‌شد اما اکنون واحدهای مسکونی مهر نیز دچار جهش قیمت شده و برای خرید آنها در شهر جدید پردیس حداقل باید بین ۷۶۰ میلیون تا ۱۲۰۰ میلیارد تومان داشت.

  • خیز قیمت اوراق مسکن

    خیز قیمت اوراق مسکن

    روند صعودی هزینه وام مسکن ادامه‌دار شد؛ خیز قیمت اوراق مسکن برای فتح قله ۱۰۰ میلیون تومانی در حالی که قیمت اوراق تسهیلات مسکن در هفته نخست پس از تعطیلات نوروز تا ۷۸ هزار تومان کاهش یافته بود، دوباره روند صعودی خود را پیش گرفت به حدود ۱۰۱ هزار تومان رسید.و روز یکشنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به‌طور میانگین به حدود ۱۰۱ هزار تومان رسید.این قیمت در مقایسه با قیمت هفته نخست پس از تعطیلات نوروزی افزایشی ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

  • آغاز پذیرش درخواست‌های وام خرید

    آغاز پذیرش درخواست‌های وام خرید

    ودیعه مسکن اعضای هیات علمی پذیرش درخواست‌های اعضای هیأت علمی متقاضی وام خرید یا ودیعه مسکن، در سال ۱۴۰۱ توسط ستاد امور رفاهی وزارت علوم آغاز شد. همایون حسینیان مشاور ستاد امور رفاهی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار مهر از آغاز پذیرش درخواست‌های اعضای هیأت علمی متقاضی وام خرید یا ودیعه مسکن، در سال ۱۴۰۱ خبر داد. تأمین اعتبار بانک‌ها معمولاً از اردیبهشت ماه شروع می‌شود و زمان پرداخت وام‌ها نیز از اردیبهشت ماه به بعد خواهد بود.

  •  قیمت آپارتمان دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

    قیمت آپارتمان دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

    قیمت روز آپارتمان در تهران دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ قیمت آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید. به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم. در این گزارش از مناطق ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۰۰ متر گردآوری کردیم.

  • پیش‌بینی آینده مسکن

    پیش‌بینی آینده مسکن

    مدیران رده‌بالا هم حقوقشان صرف اجاره مسکن می‌شود دولت مستقیم ورود نکند قیمت مسکن به دلیل کسری تولید به شدت افزایش پیدا کرده و با درآمدها همخوانی ندارد و حتی دهک‌های بالا را هم درگیر کرده است، یعنی یک مدیر رده‌بالا باید تمام حقوق خود را بدهد تا بتواند سرپناه مناسب شان خود را تامین کند.

  •  مشکل خرید خانه برای پزشکان

    مشکل خرید خانه برای پزشکان

    یک کارشناس مسکن با بیان این ادعا که طبقات بالای جامعه مثل پزشکان و دندانپزشکان هم در خرید مسکن ناتوان شده‌اند گفت: مسکن مثل یک چرخ در حال حرکت است که متقاضیان به آن نمی‌رسند.در حال حاضر قیمت مسکن در بازار به مراتب کمتر از هزینه ساخت است. به طور مثال سال گذشته در منطقه ۲۲ پروژه مسکونی وجود داشت که قیمت آن متری ۲۳ تا ۲۵ میلیون تومان تعیین شده بود ولی هم‌اکنون قیمت تمام شده در همان منطقه حدود ۳۰ میلیون تومان در هر متر مربع درمی‌آید که مشتری قدرت خرید ندارد.

  • پایین ترین خانه ها در تهران

    پایین ترین خانه ها در تهران

    قیمت مسکن در یافت آباد و عبدل آباد به ترتیب به متری ۱۱ و ۱۴ میلیون رسیده است. براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم. در این گزارش از مناطق ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۰۰ متر گردآوری کردیم. توجه کنید که قیمت‌ها بر حسب مترمربع به تومان بوده و تقریبی است، چراکه قیمت مسکن در تهران با توجه به نوع ساختمان، امکانات، خیابان و یا نظر مالک تغییر می‌کند.

  • سود سیمانی ها در بورس کالا

    سود سیمانی ها در بورس کالا

    کدام عوامل روی سودآوری شرکت های سیمانی اثرگذار خواهد بود؟ با توجه به طرح نهضت تولید ملی مسکن که سالانه ساخت یک میلیون مسکن را در دستورکار قرار دارد، چه دورنمایی برای صنعت سیمان دیده میشود.ناظران و تحلیلگران بازارهای کالایی بر این باورند با شروع ساخت واحدهای مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن و رونق نسبی در بخش ساخت و ساز، افزایش تقاضا برای سیمان را شاهد خواهیم بود.

  • ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی معلولان لرستان

    ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی معلولان لرستان

    مشارکت بنیاد مستضعفان در ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی معلولان لرستان مدیر عمران و زیرساخت بنیاد مستضعفان در لرستان از مشارکت این بنیاد در ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی برای مددجویان بهزیستی با اولویت خانواده‌های دارای دو معلول لرستانی خبر داد.

  •  یک میلیون مسکن  رئیسی  عملی نیست

    یک میلیون مسکن رئیسی عملی نیست

    چرا وعده رئیسی برای ساخت یک میلیون مسکن در سال عملی نیست؟ تهدید مسکن ملی برای بورس تهران امروز در نشست دوره ای مدیران عامل بانک‌ها با حضور وزیر مسکن حمایت از ساخت مسکن در دستور کار بانک ها قرار گرفت. حالا دیگر به نظر می‌رسد ابرپروژه نهضت ملی مسکن وارد فازی جدید و اجرایی شده است.‌ پروژه‌ای که از مناظر مختلف با انتقاداتی جدی مواجه است.

  • خبر بسیار ویژه برای مستاجران

    خبر بسیار ویژه برای مستاجران

    4 برابر بیشتر وام ودیعه مسکن دریافت کنید در سه سال گذشته، با شروع جابه‌جایی مستأجران، بازار اجاره دچار التهاب و افزایش قیمتی افسار گسیخته ناشی از افزایش مداوم و ماهانه قیمت مسکن بود.امسال به خاطر ثبات قیمت مسکن و خروج التهاب از این بازار، قیمت‌های اجاره نیز رشد بی‌ضابطه ندارد. گزارش میدانی از برخی بنگاه‌های املاک، نشان می‌دهد بیشتر مستأجرانی که به بنگاه‌ها مراجعه می‌کنند، برای جابه‌جایی بعد از ماه مبارک رمضان و در اواخر خرداد، خود را آماده می‌کنند.

  • قیمت آپارتمان در تهران سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱

    قیمت آپارتمان در تهران سه‌شنبه ۳۰...

    قیمت آپارتمان در تهران با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید. براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم. در این گزارش سعی کردیم از هر منطقه ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۰۰ متر گردآوری کنیم.

  • قیمت تمام شده ساختمان

    قیمت تمام شده ساختمان

    تأمین «زمین»؛ چالش طرح ملی مسکن در استان های شمالی گرگان- قدس مفیدی، عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان گلستان گفت: چالش طرح ملی مسکن در استان های شمالی کشور، تأمین زمین بوده که کار دشواری است.

  • عملکرد زاکانی در 200 روز شهرداری تهران

    عملکرد زاکانی در 200 روز شهرداری تهران

    زاکانی بیش از 200 روز است که سکان اداره شهر تهران را به دست گرفته است. در این مدت اقداماتی در زمینه ساماندهی معتادین متجاهر، حمایت از تولید مسکن، توسعه حمل ونقل و ... انجام داده است.گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، حدود 200 روز از حضور علیرضا زاکانی در شهرداری تهران می گذرد.اقدامات متعددی در حوزه اجتماعی، فرهنگی، حمل ونقل، خدمات شهری و .... در شهر صورت گرفته است.

  •  فصل نقل و انتقال مسکن

    فصل نقل و انتقال مسکن

    مالکان: رشد اجاره بها حداقل ۵۰ درصد؛ مشاوران املاک: فقط ۲۰ درصد در حالیکه اجاره بها از سوی مالکان و موجران بیش از ۵۰ درصد و مطابق با رشد نرخ تورم افزایش نسبت به اسفند پارسال دارد فعالان و املاکی ها رشد اجاره بها را فقط ۲۰ درصد عنوان می کنند. هنوز علیرغم اینکه به فصل نقل و انتقالات بازار مسکن دو ماهی باقی مانده است می بینیم که اجاره بها موضوع مهم این روزهای بازار مسکن شده است.

  • بهای ساخت مسکن روستایی فرا تر از شهری

    بهای ساخت مسکن روستایی فرا تر از شهری

    عدم هماهنگی میان دستگاه‌ها به ضرر روستاییان تمام شد نرخ مصالح ساخت مسکن و نهاده‌های ساختمانی در کشور رو به افزایش است؛ موضوعی که تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام‌شده واحدهای مسکونی در شهرها دارد. در این میان گزارشات از پیشی گرفتن روند رشد قیمت تمام‌شده مسکن در روستاها نسبت به شهرها حکایت می‌کند.

  •  بزرگ‌ترین پروژه مسکن‌ساز در اردستان

    بزرگ‌ترین پروژه مسکن‌ساز در اردستان

    انجمن خیران مسکن‌ساز شهرستان اردستان عملیات اجرایی بزرگ‌ترین پروژه مسکن‌ساز شامل ۴۵۰ واحد مسکونی را آغاز کرد. حمیدرضا تأملی، شامگاه (شنبه، ۲۷ فروردین) در نشست خبری پروژه‌های مسکن شهرستان، اظهار کرد: از دو سال گذشته تاکنون برنامه‌های مقدماتی پروژه مسکن کریمان شامل تهیه زمین، تعیین کاربری با هدف خانه‌دار شدن اقشار ضعیف، آسیب‌پذیر و فاقد مسکن در سطح شهرستان اردستان انجام شد.

  • تهران جای مستاجرها نیست

    تهران جای مستاجرها نیست

    مستأجر پارسال خانه را ۲۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۱.۵ میلیون تومان اجاره کرده است، امسال که برای تمدید آمده صاحبخانه می‌گوید ۵۰ میلیون تومان رهن بدهد و ۲.۵ میلیون تومان اجاره… مستأجر شوکه شده است و آخر هم با پولی که داشت در تهران خانه پیدا نکرد و مجبور شد به چهاردانگه اسلامشهر برود. مستأجر نشین‌ ترین استان ایران است و گزارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران حاکی از آن است که حدود چهار میلیون تهرانی، حاشیه‌نشین هستند یا در بافت ناکارآمد زندگی می‌کنند.

  • قیمت روز آپارتمان در تهران

    قیمت روز آپارتمان در تهران

    قیمت روز آپارتمان در تهران یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ قیمت آپارتمان در تهران با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید. براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم. در این گزارش سعی کردیم از هر منطقه ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۰۰ متر گردآوری کنیم.