بازار املاک / تغییر جدیدکاهش قیمت بازار مسکن

تغییر جدیدکاهش قیمت بازار مسکن

تغییر جدیدکاهش قیمت بازار مسکن

احتمال جدی درباره بازار مسکن در تهران وجود دارد. آمارهای رسمی در مدت اخیر، دو سیگنال را درباره بخش عرضه، به بازار مسکن ارسال کرده‌اند؛ نخست روند صعودی در صدور پروانه‌های ساختمانی و دیگری کاهش تعداد پروانه‌ها در تهران و افزایش آن‌ها در شمال کشور. این سیگنال‌ها چه پیامدی برای بازار دارند؟

قیمت اوراق مسکن دوباره افزایش یافت
 
آمارهای رسمی اخیرا دو سیگنال را برای بازار  مسکن ارسال کرده‌اند. نخست آنکه تعداد پروانه‌های ساختمانی، در ماه‌های گذشته روند صعودی داشته است.

روزنامه ایران چندی پیش در این مورد نوشت: مجموع پروانه ساختمانی صادر شده از سال ۹۲ تا ۹۹ برابر یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد است در حالی که این آمار فقط برای ۶ماه دولت سیزدهم، معادل یک میلیون پروانه است.

از سوی دیگر، در شرایطی که سهم تهران از پروانه‌های ساختمانی کشور در سال ۱۴۰۰ به ۵ درصد کاهش یافت، سهم شهرهای شمالی از کل پروانه‌های صادر شده در این سال رشد کرد و به ۸ درصد رسید (دنیای اقتصاد).

تبدیل مسکن به کالای سرمایه‌ای

منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن در مورد افزایش آمار پروانه‌های ساختمانی در شمال کشور به تجارت‌نیوز می‌گوید: 

این شرایط نشان می‌دهد که بازار مسکن به سمت خرید با هدف سرمایه‌گذاری به جای مصرف رفته است.

 اگر طرح‌ها و سیاست‌های نظام سیاستگذاری بر مبنای حمایت از مصرف‌کننده قرار داشت، نباید چنین شرایطی شکل می‌گرفت.

اکنون بیشترین تقاضای مصرفی در بازار مسکن در شهر تهران است و کاهش صدور پروانه ساخت در این شهر، طبیعی نیست.

سرمایه‌گذاران برای تعریف پروژه‌های ساخت و ساز خود به سمت شهرها و مناطقی می‌روند که احتمال بازگشت سرمایه و کسب سود را بیشتر کند.

 به نظر می‌رسد برآورد فعالان بازار مسکن این است که احتمال حفظ سرمایه در شمال کشور بیشتر از تهران است.


در واقع به نظر می‌رسد پروژه‌های مسکن نه بر اساس نیاز مصرفی بازار که بر مبنای کسب سود بیشتر تعریف می‌شوند.

طرح‌های حمایتی دولت موثر نبوده است

دولت برای جبران این شرایط، به ساخت مسکن‌های حمایتی روی آورده است. 
اما نهادهای سیاست‌گذاری و اجرایی نتوانسته‌اند سیاست‌های حمایتی و نظارتی کارآمدی را در حوزه مسکن تعریف کنند.

 دولت باید نقش نظارت عالی بر این بخش داشته باشد و نباید مانند آنچه که سال‌هاست شاهد آن هستیم، وارد اقدامات اجرایی و پیمانکاری شود.

هر زمان که دولت با ادعای رفع چالش‌ها و حمایت از مصرف‌کنندگان نقش اجرا را بر عهده گرفته یا در آن دخالت کرده، نتایج مثبتی در پی نداشته است. این وضعیت را می‌توان در پروژه مسکن مهر مشاهده کرد.

اقدامات جهادی که در سال‌های گذشته در حوزه مسکن انجام شده است، معمولا توجه کافی را به زیرساخت‌های لازم و کیفیت نهایی واحدهای تولیدی نداشته‌اند. در نتیجه مشکلی را از این بازار حل نکرده‌اند.

مساله فقط صدور پروانه ساخت و تولید مسکن نیست. باید تقاضای کافی نیز در بازار وجود داشته باشد.

 این بازار در رکود به سر می‌برد. افزایش پروانه‌های ساخت، لزوما تعادل را دو سوی عرضه و تقاضا ایجاد نمی‌کند. احتمال اینکه محصول بسیاری از این پروانه‌ها به پروژه‌های نیمه‌تمام یا ساختمان‌های خالی موجود اضافه شوند، وجود دارد.


ضرورت تعریف پروژه‌های مسکن بر اساس نیاز بازار

البته صرف موضوع عرضه مسکن اهمیت زیادی دارد. در واقع نمی‌توان یکسره با افزایش صدور پروانه‌های ساخت مخالفت کرد اما این موضوع به برنامه‌ریزی دقیقی نیاز دارد. 

باید به سمت تقاضا نیز توجه کرد. از سوی دیگر پروژه‌ها باید بر اساس نیاز بازار تعریف شوند.

شرایط در سال‌های اخیر به گونه‌ای بوده است که بخش خصوصی پروژه‌هایی را در شهرهایی طراحی و اجرا می‌کند که سود بیشتری در پی داشته باشد.

 از سوی دیگر، دولت نیز در تلاش است پروژه‌های حمایتی را عملی کند. نتیجه این تقسیم کار تا کنون مثبت نبوده و به تورم در بازار مسکن دامن زده است.

احتمال افزایش مطالبات معوق بانک‌ها

 تعریف بخش عرضه بدون توجه به نیاز مصرفی بازار، اگر با اخذ تسهیلات بانکی برای تکمیل پروژه‌ها همراه بوده باشد، می‌تواند به افزایش مطالبات معوقه بانک‌ها منجر شود.

 البته بخش خصوصی احتمالا در مقایسه با پروژه‌های دولتی و حمایتی، کمتر از تسهیلات بانکی بهره می‌گیرد. دولت از ابتدا در چنین پروژه‌هایی، نوعی سبد حمایتی را که شامل تسهیلات بانکی نیز می‌شود برای متقاضیان تعریف می‌کند.

اگر پروژه‌های حمایتی به درستی طراحی و اجرا نشوند، احتمالا بار تسهیلات دریافتی تسویه نشده، به شبکه بانکی منتقل می‌شود.

  • پیام بازار مصالح به بازار مسکن

    پیام بازار مصالح به بازار مسکن

    تورم تولید مسکن در پایتخت طی سال گذشته با دو تغییر معنادار برای بازار ساخت‌وساز همراه شد. نرخ رشد هزینه ساخت‌وساز از محل قیمت مصالح‌ساختمانی و خدمات مرتبط، از ۴۰درصد در بهار سال گذشته –تغییرات نقطه‌ای- به ۲۳درصد در فصل آخر کاهش پیدا کرد.

  • سامانه برآورد منطقه‌ای قیمت مسکن ایجاد می‌شود

    سامانه برآورد منطقه‌ای قیمت مسکن ایجاد...

    برای جلوگیری از قیمت‌سازی کاذب در بازار مسکن، طبق قانون قرار شد سامانه‌ای برای برآورد قیمت به صورت منطقه‌ای ایجاد شود و دیگر قیمت سازی توسط مشاوران املاک یا دلالان نخواهد بود.

  • تعیین سقف قیمت اجاره مسکن

    تعیین سقف قیمت اجاره مسکن

    تعیین سقف قیمت اجاره مسکن در استان‌های با نرخ تورم ۳۰ درصد در دستور کار قرار گرفته است.

  • پیشگویی بازار اجاره مسکن کار ناپسندی است

    پیشگویی بازار اجاره مسکن کار ناپسندی...

    نایب رئیس اتحادیه مشاور املاک با بیان اینکه " پیشگویی بازار اجاره مسکن کار ناپسندی است" گفت: آثار مثبت تصمیمات دولت در سال قبل در حوزه مسکن، احتمالا امسال نمایان می‌شود.

  • خرداد ماه و آغاز مصايب مسکن اجاره‌ای

    خرداد ماه و آغاز مصايب مسکن اجاره‌ای

    هر سال با نزدیک شدن به خرداد ماه، معضلی با عنوان مسکن اجاره‌ای، زندگی بیش از نیمی از خانواده‌های ایرانی را درگیر خود می‌كند.

  • سامانه خودنویس، قیمت‌های اجاره را کاهش می‌دهد

    سامانه خودنویس، قیمت‌های اجاره را کاهش...

    کارشناس بازار مسکن گفت: با اجرایی شدن سامانه خودنویس از سال گذشته، قیمت‌های اجاره در فصل جابه‌جایی کاهش یافته است.

  • فرمول جدید تعیین سقف اجاره‌بها

    فرمول جدید تعیین سقف اجاره‌بها

    طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره با تایید شورای نگهبان به قانون تبدل شد و به‌زودی ابلاغ می‌شود. این قانون حوزه‌های مختلف بازار مسکن را در برمی‌گیرد و هدف نهایی آن، نظارت بر اجرای قوانین بالادستی برای ساماندهی بازار و جلوگیری از التهاب این بازار تحت تأثیر عوامل داخلی و یا خارجی بازار مسکن است و فعالان بازار مسکن معتقد هستند این قانون بخشی از مشکلاتی را که هم‌اکنون در بازار اجاره، زمین و مسکن وجود دارد، رفع می‌کند.

  • شرایط دریافت وام مسکن یک میلیارد تومانی برای مستاجران

    شرایط دریافت وام مسکن یک میلیارد تومانی...

    وام مسکن برای افراد که از مسکن محروم هستند مهم است. رقم جدید وام مسکن بدستور دولت رئیسی در نیمه دوم سال اوج گرفت. وام مسکن از سود کارمزد مناسبی برخوردار است

  • گلایه مردم از اقساط سنگین وام خرید خانه

    گلایه مردم از اقساط سنگین وام خرید خانه

    سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به گلایه مردم از اقساط سنگین تسهیلات مسکن گفت: بانک ها به دلایل مختلف اقتصادی تمایل چندانی به پرداخت تسهیلات با بازپرداخت طولانی مدت ندارند و ترجیح می دهند در بخش های مختلف زودبازده سرمایه گذاری کنند.

  • پیش‌بینی جدید  از قیمت مسکن در ماه‌های آینده

    پیش‌بینی جدید از قیمت مسکن در ماه‌های...

    رکود در بازار مسکن همچنان حکمفرماست‌ و شرایط به‌گونه‌ای که حتی مشاوران املاک می‌گویند تا حدی خرید و فروش ملک متوقف شده است. این در شرایطی است که مشاوران املاک معتقدند که قیمت‌های پیشنهادی آپارتمان در تهران نسبت به اسفند حدود ۱۰ درصد تغییر کرده، ولی با این حال به دلیل نبود مشتری، قیمت‌ها هنوز به قطعیت نرسیده‌اند.

  • نحوه دریافت وام اجاره بدون وثیقه

    نحوه دریافت وام اجاره بدون وثیقه

    مبلغ وام در نظر گرفته شده توسط دولت بسته به شهر متفاوت است، به عنوان مثال برای تهران مبلغ وام و سپرده مسکن 200 میلیون تومان، برای شهرهای بزرگ 150 میلیون تومان، برای شهرها 100 میلیون تومان و برای شهرهای کوچک است. و روستاها 40 میلیون تومان.

  • چرا نصف متقاضیان خرید مسکن ملی، منصرف شدند؟

    چرا نصف متقاضیان خرید مسکن ملی، منصرف...

    این افراد همان خانوارهایی هستند که بعد از اتمام ثبت‌نام‌های مسکن مهر از حدود یک دهه قبل، به‌رغم آنکه متقاضی خرید مسکن بوده‌اند اما به دلیل ضعف قدرت خرید و جهش‌های مکرر قیمتی، موفق به خرید مسکن مطابق با سازوکارهای بازار نشده‌اند.

  • دست‌های آلوده بانک‌ها در گرانی‌های نجومی مسکن؟

    دست‌های آلوده بانک‌ها در گرانی‌های...

    یک کارشناس بازار مسکن می‌گوید: این رها شدن قیمت‌ها و وضعیت مسکن می‌تواند بحران‌های اجتماعی و اقتصادی بزرگی را با خود در پی داشته باشد و همه این شرایط و اتفاقاتی که در حال رخ دادن است نشان از ضعف عملکردی دولت و مجلس در همه ادوار گذشته دارد. باید جلوی این اقدامات نیز گرفته شود و اکنون نیز ما بازاری، وحشی‌تر از بازار مسکن در کشور نداریم.

  •  بازار مسکن خالی از فروشنده است

    بازار مسکن خالی از فروشنده است

    طی دو هفته اخیر خریدار ملک وجود داشته اما حالا فروشندگان هستند که به دلیل نوسانات بازار عقب نشینی کرده اند .

  • ارزش ودیعه مستاجران

    ارزش ودیعه مستاجران

    در ۳۰ سال گذشته قیمت مسکن بیش از ۱۵۰۰ برابر شده است. این ناشی ازیک رهاشدگی است و یک شکاف جدی بین کاهش ارزش ودیعه مستاجران و افزایش قیمت مسکن ایجاد می‌کند. این موضوع باید با وام‌های بانکی پر شود، اما وام‌های بانکی هم عموما هزینه‌های سنگین مالی به خانواده‌های مستاجر تحمیل می‌کند.

  • خریدوفروش غیرقانونی امتیاز نهضت ملی مسکن با قیمت نجومی

    خریدوفروش غیرقانونی امتیاز نهضت ملی...

    درحالی خرید و فروش امتیاز واحدهای نهضت ملی مسکن غیرقانونی است که در شهرهای پردیس و پرند این کار با قیمت‌های نسبتا بالا در حال انجام است.

  • چشم‌انداز اجاره مسکن: آغاز عصر جدید برای اجاره‌نشین‌ها

    چشم‌انداز اجاره مسکن: آغاز عصر جدید...

    اجاره‌بهای مسکن در سال۱۴۰۲ با «صعود تاریخی» در شهر‌ها مواجه شد. بررسی‌ها با استناد به داده‌های رسمی از نبض اجاره نشان می‌دهد رشد ۳۹.۶درصدی اجاره کشوری و ۵۲درصدی اجاره تهران در یک‌سال، «عصر جدیدی در بازار اجاره‌نشین‌ها» رقم زده که مشخصه اصلی آن، «امکان جبران رشد هزینه‌های زندگی موجر از محل اجاره‌داری» است.

  • با این روش منتظر ریزش نرخ اجاره باشید

    با این روش منتظر ریزش نرخ اجاره باشید

    نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳، عنوان کرد: انشااله که سال خوبی خواهد بود. هر سالی که سال خوبی برای مستاجران بوده، سالی بوده که تعداد آپارتمان‌های ساخته و تولید و عرضه شده یک مقدار زیاد بوده است.

  • عیدانه دولت برای کمک به مستاجران پرداخت وام ۵۵۰ میلیونی برای این افراد

    عیدانه دولت برای کمک به مستاجران پرداخت...

    با توجه به آنکه اجاره‌بها بخش قابل توجهی از درآمد اقشار پایین را به خود اختصاص می‌دهد، دولت هفت برنامه را برای کنترل‌بخشی به بازار مسکن و اجاره بها در دستور کار قرار داده است

  • وام ودیعه مسکن مخصوص کارگران افزایش می یابد

    وام ودیعه مسکن مخصوص کارگران افزایش می...

    با توجه به افزایش اجاره بها، یکی از طرح های حمایتی دولت از مستاجران، اعطای وام دیعه مسکن است که در کلانشهرها و سایر شهرهای کشور با مبالغ متغیر پرداخت می شود.

  • پیش بینی ارزان شدن مسکن در سال ۱۴۰۳

    پیش بینی ارزان شدن مسکن در سال ۱۴۰۳

    بازار مسکن قطعاً از سایر بازار‌های اقتصادی تأثیر پذیر خواهد بود؛ زیرا اگر بازار‌هایی ارزی و طلا در آرامش باشند، بازار مسکن نیز تبعیت کرده و شاهد نوسان هیجانی قیمت نخواهیم بود.