بازار املاک / خروج پول از بورس و ورود به مسکن

خروج پول از بورس و ورود به مسکن

خروج پول از بورس و ورود به مسکن

خروج سنگین پول از بورس و ورود به بازار مسکن در تهران و شمال مطابق گزارش اخير بانك مركزي، قيمت مسكن در تهران با افزايش ۸ درصدي روبه‌رو بوده و متوسط قيمت هر مترمربع مسكن در تهران به۳۹.۴ ميليون تومان رسيده است.اين در حالي بود كه در ارديبهشت امسال اين شاخص متري۳۶ ميليون و ۳۵۱ هزار تومان برآورد شده بود كه در خرداد امسال با رشد ماهانه ۸.۴ درصدي همراه شد. متوسط قيمت مسكن در ماه گذشته (خرداد ۱۴۰۱) نسبت به خرداد سال قبل كه هر مترمربع ۲۹ ميليون و ۶۷۳ هزار تومان بود، افزايش ۳۲.۸ درصدي داشته است.

همچنين رشد اجاره‌بهاي مسكن در تهران در خرداد ماه امسال

 نسبت به خرداد ماه سال گذشته افزايش۴۶.۵ درصدي داشت و اجاره‌بها در كل مناطق شهري در خرداد ماه امسال نسبت به خرداد سال قبل ۵۱.۲ افزايش داشته است.

بانك مركزي رشد ماهانه اجاره‌بها در تهران در خرداد امسال نسبت به ارديبهشت سال جاري را ۲.۷ درصد و در كل مناطق شهري۳ درصد اعلام كرده است.
در اين خصوص سوالاتي را از خشايار نادي، دبيركل حزب ايران قوي و كارشناس بازار مسكن پرسيديم كه در ادامه مي‌خوانيد. 

  ‌آن‌گونه كه بانك مركزي اعلام كرده قيمت مسكن در تهران با افزايش ۸ درصدي همراه بوده و متوسط قيمت هر مترمربع مسكن به مرز ۴۰ ميليون تومان رسيده است، با توجه به تورم كنوني آيا راهكاري براي كاهش قيمت‌ها وجود دارد يا خير؟

بله، مسلما راهكار وجود دارد در صورتي كه اجرايي شوند قيمت‌ها در بازار به تعادل خواهند رسيد. اولين و بهترين اقدام براي اينكه قيمت‌ها معقول‌تر و عادلانه‌تر شود، اين است كه ما از زمين‌هاي صفر يا باير اطراف تهران استفاده كنيم و با بهره‌گيري از خانه‌هاي پيش‌ساخته كه تكنولوژي آن در ايران نيز وجود دارد به صورت فوري اقدام به ساخت كنيم، چراكه با اين اقدام بسياري از افرادي كه مستاجر هستند و با قيمت‌هاي كنوني نمي‌توانند خانه‌دار شوند يا خانه دلخواه خود را اجاره كنند.

 مي‌توانند با قيمت‌هاي پايين يا مستاجر باشند يا اين خانه‌هاي پيش‌ساخته را خريداري كنند. البته دولت و حتي خيرين هم مي‌توانند اين خانه‌ها را در اختيار افراد بي‌بضاعت و كم بضاعت قرار دهند. دومين مورد در خصوص زمين‌هاي دولتي و سازماني است كه بلااستفاده مانده‌اند و دولت مي‌تواند با ساخت خانه‌هاي ارزان‌قيمت آنها را در اختيار مردم قرار دهد و از بخش خصوصي هم بهره گيرد. سومين راهكار اين است كه در برخي محله‌هاي تهران كه به بافت‌هاي فرسوده معروف هستند.

نوسازي صورت گيرد و ضرورت دارد تا دولت با ارايه تسهيلات فوري همراه با مصوبه مجلس خانه‌هاي جديدي به صورت مجتمع آپارتماني بسازد كه اين طرح مي‌تواند به دو صورت محله‌محور با (امكانات رفاهي مدرسه، فضاي سبز، مركز خريد، درمانگاه، مسجد و…) يا مالك‌محور باشد.

ما در حال حاضر حدود ۶ ميليون و ۸۰۰ هزار واحد مسكن در بافت فرسوده كل كشور داريم كه ۲۱ ميليون نفر در اين خانه‌ها زندگي مي‌كنند كه يك‌چهارم جمعيت كشور را شامل مي‌شود . اين ميزان در تهران حدود ۵ درصد است كه ۲۶۰ هزار پلاك فرسوده را شامل مي‌شود و اگر هر ساختماني به صورت متوسط داراي سه واحد باشد، ۷۸۰ هزار مسكن در بافت فرسوده تهران وجود دارد.

 ‌چرا اقدامات دولت در خصوص سياستگذاري در بازار مسكن (اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي، تعيين سقف ۲۵ درصدي براي اجاره‌بها و برنامه ساخت يك ميليون واحد مسكوني در سال) تاثيري بر ميزان عرضه مسكن در بازار نداشت؟

در دولت نهم و دهم استارت ساخت مسكن ارزان‌قيمت (مسكن مهر) زده شد هر چند اين نوع از مسكن با ايراداتي همراه بود، اما در مجموع طرح مفيدي هم بود كه برخي افراد بي‌بضاعت (كارمند و كارگر) را خانه‌دار كرد و امروز همين خانه‌ها در شهر‌هايي مانند پرند و پرديس ميلياردي معامله مي‌شوند، اما دولت يازدهم و دوازدهم طرح مسكن مهر را پيگيري نكرد و وزير راه و شهرسازي وقت (آقاي آخوندي) با ادامه آن مخالفت كرد. 

اين در حالي است كه مي‌توانستند اين طرح را با عنوان ديگري ادامه دهند و اين واحدهايي كه در حال ساخت بودند را آماده كنند و به مالكان آن تحويل دهند، البته خانه‌هاي ۲۵ متري هم در دولت قبل مطرح شد كه اغلب در كشورهاي اروپايي و هنگ‌كنگ پياده شده‌اند كه اين طرح هم در نهايت اجرايي نشد.

ضمن آنكه طرح مربوط به سقف ۲۵ درصدي اجاره‌بها در دولت آقاي روحاني و زمان شيوع كرونا به تصويب رسيد كه به دليل عدم تعادل ميان عرضه و تقاضا در آشفته بازار كنوني اجراي آن با مشكل مواجه شده است البته اين قانون را بايد موجران و بنگاه‌هاي مشاور املاك رعايت كنند، در كنار آن ضرورت دارد تا دولت بسته‌هاي تشويقي براي افرادي كه خانه‌هاي خود را با قيمت پايين به مستاجران مي‌دهند يا سقف ۲۵ درصدي را رعايت مي‌كنند، بدهد تا ميزان همكاري‌ها را افزايش دهد.

همچنين بيش از ۶۰۰ -۵۰۰ هزار خانه خالي در تهران و سراسر كشور وجود دارد كه ضرورت دارد دولت با قاطعيت با افرادي كه داراي خانه‌هاي خالي و به خصوص لوكس هستند كه خالي مانده است، برخورد كند و از آنها ماليات بگيرد. ساخت يك ميليون مسكن در سال هم هنوز آغاز نشده، اما در صورتي كه اين طرح به اجرا برسد، مي‌تواند اقدام مهمي در بازار مسكن باشد.
 ‌آمار بانك مركزي از بازار مسكن، از افزايش خريدهاي سرمايه‌اي در بازار ملك حكايت دارد كه گفته مي‌شود بخش زيادي از سرمايه‌هاي وارد شده به بازار مسكن نتيجه مهاجرت سهامداران بورسي است، ارزيابي شما از اين اتفاق چيست؟
بله، همين‌طور است و با توجه به اتفاقي كه در دولت دوازدهم در بازار سرمايه افتاد كه باعث دلسردي سهامداران شد، اين تغيير در نگاه سرمايه‌گذاران را رقم زد و سرمايه‌هاي سرگردان و اصطلاحا پول‌هاي داغ از بورس خارج شد و به سمت بازار طلا، ارز، خودرو و ملك ورود كرد. يك بخش زيادي از ملك‌هاي شمال كشور به خصوص (استان گيلان) در دو، سه سال گذشته از سوي سرمايه‌گذاران ساير شهرها خريداري شده و قيمت‌ها را دو تا سه برابر بالا برده است.

 ‌چه شباهت‌ها و تفاوت‌هايي ميان مسكن مهر و نهضت ملي مسكن وجود دارد؟

طرح مسكن مهر طرحي ضربتي در دولت‌هاي نهم و دهم بود و فوري هم اجرا شد و وزير راه و شهرسازي و رييس دولت وقت پيگير اين طرح بودند و با قيمتي بسيار نازل اين خانه‌ها را به مردم واگذار كردند و براي اولين بود كه در ايران اين طرح اجرايي شد و سابقه‌اي در اين زمينه نداشتيم و با وجود مشكلاتي كه در زمينه امكانات رفاهي بود اين خانه‌ها به افراد نيازمند داده شد، اما طرح نهضت ملي مسكن كه در دوره آقاي روحاني آغاز شد و قرار بر اين بود كه با همان شيوه مسكن مهر و با تغييراتي به‌روزتر اجرايي شود در مقطعي متوقف شد، چراكه با تغيير و تحولات دولتي همراه شد و در دولت جديد اين طرح مجددا پيگيري مي‌شود.

اما مهم‌ترين ضعف اين طرح اين است كه اين خانه‌ها به همه افراد تعلق نمي‌گيرد. اين در حالي است كه بايد فكري هم به حال مجردها شود، چراكه يكي از پيش‌نيازهاي ازدواج داشتن مسكن است و اينكه سود بهره وام مسكن بايد اندك باشد تا همه مردم توان پرداخت آن را داشته باشند به خصوص قشر فقير و نيازمند كه جزو گروه هدف براي ساخت اين نوع از خانه‌ها محسوب مي‌شوند.


 ‌چشم‌انداز بازار مسكن را چگونه مي‌بينيد؟

در صورتي كه راهكارهايي كه مطرح شد از ساخت خانه‌هاي پيش‌ساخته تا نوسازي بافت‌هاي فرسوده و بهره‌گيري از زمين‌هاي صفر باير اجرا و با حمايت بخش خصوصي همراه شود مي‌توان چشم‌انداز مسكن را روشن ديد البته ضرورت دارد تا اين طرح‌ها با جديت و سرعت بيشتري اجرايي شوند تا بازار عرضه و تقاضا به تعادل برسد.

  • شرایط استفاده از طرح جهش تولید مسکن

    شرایط استفاده از طرح جهش تولید مسکن

    محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی شب گذشته با حضور در شبکه خبر به تشریح جزئیات قانون جهش تولید و تامین مسکن پرداخت و گفت: قانون جهش تولید مسکن قانون مساله محور است

  • برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی را به دیزل ژنراتور مجهز کنید

    برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی را به دیزل...

    آذربایجان شرقی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز بر الزام نصب دیزل ژنراتور در برج‌ها، مجتمع‌های مسکونی و ساختمان‌های بلند مرتبه تاکید کرد.

  •  یارانه، حقوق بازنشستگی و اجاره، بیشترین منبع درآمد خانوارها

    یارانه، حقوق بازنشستگی و اجاره،...

    نتایج بررسی ها نشان می دهد که بیشترین سهم منابع درآمدی خانوارهای شهری و روستایی در سال گذشته از محل یارانه ها، حقوق بازنشستگی و اجاره مسکن شخصی بوده است.

  • نوسازی تمامی واحد‌های مسکونی روستای دهگاه بروجرد

    نوسازی تمامی واحد‌های مسکونی روستای...

    رئیس بنیاد مسکن انقلاب: تمامی واحد‌های مسکونی روستای دهگاه بروجرد نوسازی می‌شوند

  • ایرانی‌ها چند خانه در ترکیه خریدند؟

    ایرانی‌ها چند خانه در ترکیه خریدند؟

    خرید مسکن توسط ایرانی‌ها در ترکیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد افزایش داشته است.

  • وام 480 میلیونی برای مردم کمرشکن است

    وام 480 میلیونی برای مردم کمرشکن است

    عضو کمیسون عمران مجلس گفت: عمده افراد فاقد مسکن از اقشار کم درآمد کارگر و کارمند هستند که حقوق آنها کفاف پرداخت اقساط این وام را نمی‌دهد.

  • شاه‌کلید خانه‌دار شدن مردم در دستان بانک‌ها

    شاه‌کلید خانه‌دار شدن مردم در دستان...

    در حال حاضر بخشی از سرمایه بانک‌ها، خانه‌های خالی است که از همین راه به‌دست آمده که بانک‌ها با افزایش قیمت مسکن از عرضه آن خودداری می‌کنند.

  • پیش بینی بسیار تلخ از بازار اجاره مسکن

    پیش بینی بسیار تلخ از بازار اجاره مسکن

    این روز‌ها بازار اجاره‌بها با افزایش بهای شدیدی روبرو است و راهکاری‌هایی نظیر پرداخت وام ودیعه مسکن نیز نتوانسته گره‌ای از مستاجران باز کند، در چنین شرایطی بسیاری از افراد مجبور به مهاجرت به حاشیه کلان‌شهر‌ها بخصوص تهران شده‌اند.

  • میلگرد ارزان شد/مردم منتظر کاهش قیمت مسکن باشند؟

    میلگرد ارزان شد/مردم منتظر کاهش قیمت...

    -دولت وعده کاهش قیمت سیمان را داده و میلگرد هم کمی ارزان شده است. دبیر انجمن انبوه‌سازان می‌گوید اگر قیمت مصالح ساختمانی بیشتر نشود و ثبات قیمتی ادامه داشته باشد، مسکن در ادامه سال گران نمی‌شود. اما مردم منتظر کاهش قیمت مسکن نباشند.

  • جدیدترین قیمت مسکن در مناطق مختلف پایتخت

    جدیدترین قیمت مسکن در مناطق مختلف...

    بررسی قیمت روز آپارتمان‌ها در مناطق مختلف تهران نشان می‌دهد برای خرید آپارتمان در مناطق مختلف بسته به متراژ و سال ساخت باید هزینه‌های مختلفی پرداخت کرد.

  • آخرین قیمت خرید مسکن سه‌شنبه ۳۰ شهریور

    آخرین قیمت خرید مسکن سه‌شنبه ۳۰ شهریور

    در این مطلب به آخرین قیمت خرید مسکن در روز سه شنبه ۳۰ شهریور پرداخته‌ایم.

  • قانون جهش تولید و تأمین مسکن؛ زمینه‌ساز حرکت لوکوموتیو اقتصاد کشور

    قانون جهش تولید و تأمین مسکن؛ زمینه‌ساز...

    بر اساس ماده یک قانون جهش تولید مسکن، دولت موظف است نیاز سالانه مسکن کشور را بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی مستند به مطالعات طرح جامع مسکن، در مناطق شهری و روستایی تأمین کند.

  • بازار مسکن در همدان؛ از گرانی تا رکود

    بازار مسکن در همدان؛ از گرانی تا رکود

    وضعیت گرانی مسکن در همدان به داستانی دنباله‌دار تبدیل شده و از حدود چهار سال گذشته استارت افزایش بی مهابای قیمت مسکن در همدان زده شد و تا به امروز ادامه دارد. قیمت‌های عجیب و غریب و به دور از واقعیت مسکن در نقاط مختلف همدان گواه این است که این قیمت‌گذاری‌ها به صورت دلخواه مالکان و کارشناسی نشده گذاشته شده است.

  •  شهروندان از قدرت خرید خانه و وام مسکن می‌گویند

    شهروندان از قدرت خرید خانه و وام مسکن...

    در سال‌های اخیر با افزایش سرسام آور قیمت مسکن بسیاری از مردم قدرت خرید خود را از دست داده‌اند؛ به طوری که به گفته کارشناسان ۹۵ درصد متقاضیان توانایی خرید مسکن ۵۰ متری در شهرهای بزرگ را ندارند. این نشان‌دهنده تورم موجود در بازار مسکن است.

  • قیمت مسکن در تهران بیشتر از اروپا

    قیمت مسکن در تهران بیشتر از اروپا

    یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه قیمت خانه در تهران با برخی شهرهای اروپایی برابری می کند و بعضا بیشتر شده است گفت: از سال ۹۰ به بعد دچار رکود ساخت و ساز شدیم که نتیجه آن به شکل رشد لجام گسیخته قیمت مسکن بروز پیدا کرد.

  • رشد قیمت مسکن در چهارمحال‌وبختیاری

    رشد قیمت مسکن در چهارمحال‌وبختیاری

    کمبود زمین به‌ویژه در شهرکرد، بروجن و لردگان از مهم‌ترین دلایل گرانی افسارگسیخته مسکن در چهارمحال‌وبختیاری است.

  • آغاز ساخت ۵۰ واحدمسکونی درتالش ساخت ۵۰ واحد مسکن مددجویی امروز در تالش شروع شد.

    آغاز ساخت ۵۰ واحدمسکونی درتالش ساخت ۵۰...

    آغاز ساخت ۵۰ واحدمسکونی درتالشبه مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) گیلان با اشاره به اینکه ساخت مسکن در ۶۲ منطقه محروم کشور که به همت بنیاد مستضعفان و کمیته امداد امام خمینی (ره) اجرایی شد گفت: ۱۰۰ واحد سهم گیلان است که ۵۰ واحد به غرب و ۵۰ واحد به شرق استان اختصاص داده شد.

  • بررسی چهار دلیل عدم خوش­‌بینی به طرح دولتی مسكن‌­سازی

    بررسی چهار دلیل عدم خوش­‌بینی به طرح...

    واکنش طیف فعال در بازار ملک به طرح «یک میلیون مسکن‌سازی در سال» با تحقیق میدانی از واسطه‌های بازار بررسی شد. نتایج تحقیق میدانی نشان می‌دهد متقاضیان مصرفی خرید خانه به‌دلیل دست‌کم سه نوع تردید نسبت به اثرگذاری مثبت طرح دولت، به آینده بازار خوش‌بین نیستند.

  • صدور کد رهگیری از سوی مشاوران املاک رایگان شد

    صدور کد رهگیری از سوی مشاوران املاک...

    طبق قانون جهش تولید مسکن، وزارت صمت مکلف شد تا ظرف یک ماه آینده سامانه معاملات املاک و مستغلات اتحادیه مشاوران املاک را به وزارت راه و شهرسازی منتقل کند.

  • کالبدشکافی تسهیلات مسکن؛ چرا وام‌های مسکن جذاب نیست؟

    کالبدشکافی تسهیلات مسکن؛ چرا وام‌های...

    بازار متشنج مسکن، تقاضای مصرفی را کاهش داده و تمام راه‌ها را برای خانه‌دارشدن بسته است؛ در این شرایط، تسهیلات خرید مسکن با همان ایراد‌های قبلی ازجمله دوره بازپرداخت کم و مبلغ اقساط بالا، افزایش پیدا کرده است.