بازار املاک / خانه‌دار شدن ۶ هزار جوان زرین دشتی

خانه‌دار شدن ۶ هزار جوان زرین دشتی

خانه‌دار شدن ۶ هزار جوان زرین دشتی

اجرای طرح ملی مسکن کسب رتبه نخست زرین دشت در تامین زمین با الحاق ۱۷۰ هکتار در فارس با شروع به کار دولت سیزدهم و وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در هر سال بارقه ای از امید در دل جوانان فاقد مسکن در سراسر کشور دمیده شد.مسکنی که اولویت اصلی زندگی هر جوانی برای تشکیل زندگی شده است و حتی در خیلی از موارد نداشتن مسکن مستقل و کشمکش های زندگی مختلط با خانواده ها باعث فروپاشی بنیان خانواده ها شده است.

 جوانی ۳۲  ساله به نظر می‌رسد،سیگار گوشه لبش رو جابجا میکند و دوباره مشتش را زیر چانه اش قرار میدهد.
امتداد نگاهش به زمین های روبرویش میرسد که قرار است یک گوشه از آن سهم زندگیش برای گذران روزگارش باشد. 

هنوز نتوانسته جشن عروسی اش را بر پا کند، شغل کارگری و مزد بخور و نمیر به او اجازه شروع زندگیش را نداده است.
طرح اقدام ملی مسکن امیدی برای او به ارمغان آورده تا روزی بتواند زیر سقفی خستگی در کند که سهم خودش باشد و بی دغدغه صاحبخانه هر جا که دلش خواست قاب زندگیش  را آویزان کند. 

هیجان زده و با کمی تردید از زندگی آپارتمان نشینی میپرسد، و من  بی هیچ وقفه ای از مزایا و معایب  این شیوه از زندگی میگویم. 

لذت خانه دار شدن پس از سالها خانه به دوشی 


از لذت خانه دار شدن‌پس از سالها آواره گی و خانه به دوشی و غرو لُند صاحبخانه میگویم.
 از زندگی اشتراکی در ساختمانی که سهم دیگر ساکنینی  دیگری هم هست که اگر به درستی و با انصاف با یکدیگر مراوده داشته باشند، همانها میشوند عضوی از خانواده ات و در مواقع بحران کنار آدم می مانند. 

از معایب زندگی آپارتمان نشینی هم گفتم که اگر مساحت ساختمان کم باشد روزگار با صاحبخانه سخت تا میکند ولی این جوان با اشتیاق از متراژ ساختمانی گفت که حداقل دو و نیم برابر مساحت ساختمانی بود که روزی در آن زندگی کرده بودم. 
با این اوصاف به نظرم طرح خوبی بود که هم متراژ و متریال آن با مسکن ما فرق داشت و هم اینکه در جای خوب نیز قرار بود احداث شود. 

خانمی نزدیک به چهل ساله توجهم را به خود جلب میکند، با تکه ای از چوب روی زمین طرح میکشد.
در خیالم به این رسیدم که شاید دارد برای ساکن شدن در منزلش رویا بافی میکند، مثل همه زن های دیگر که عاشق چینش لوازم زندگیشان در خانه رویاهای خود هستند‌.

آرام طوری که سررشته خیالش پاره نشود، دقایقی کنارش مینشینم  و او وقتی متوجه حضورم میشود، با لحنی آرام میگوید خدا کند که هر چه زودتر اینجا ساخته شود که دیگر کمرمان زیر اجاره بها خورد شده است. 

همسرش را از دست داده و  و حالا بدون داشته سایه سر به دنبال سرپناهیست که بتواند با دو بچه اش  بدون رنج اجاره نشینی گذران عمر کند. 

دلم میگیرد و تا عمق جان حرفهای او و سایرین را درک میکنم که درد اجاره نشینی گران است و تا زمانی که صاحبخانه نشوی نمیدانی چه نعمتی بدست آورده ای.
 
حرف دل همه متقاضیان همین است تا هر چه زودتر  صاحبخانه شوند، چرا که این روز‌ها، تهیه مسکن برایشان تبدیل به کابوسی شبانه شده است. 

با توجه به قیمت های سرسام آور زمین و مصالح برای ساخت و ساز ، خانه دار شدن و خرید مسکن برای خانواده‌ها خصوصاً زوجین جوان مشکلی بزرگ‌ محسوب شده و اینجاست که ضرورت طرحی به نام نهضت ملی مسکن بیشتر احساس می‌شود. 

 

رتبه نخست فارس در کشور با۱۴۵ هزار نفر واجد الشرایط طرح اقدام‌ملی مسکن


در حال حاضر در فارس ۱۴۵ هزار نفر  در طرح اقدام و نهضت ملی مسکن تایید نهایی شده اند  که باید برای این تعداد متقاضی زمین تامین شود.
تامین ۳۳۰۰ هکتار زمین برای  برای طرح اقدام  و نهضت ملی مسکن در فارس

محمود رضا طالبان با بیان اینکه در حال حاضر ۳۳۰۰ هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن در فارس آماده شده است.
بمنظور تسریع در عملیات ساخت و ساز واحدها، در حال آماده سازی پروانه های ساختمانی هستیم.

 تقریبا پالایش مشخصات متقاضیان تقریبا به اتمام رسیده،افزود: 
در فارس ۴۳۰ هزار نفر در طرح اقدام‌ملی مسکن ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۱۴۵ هزار نفر ایید شده اند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس بیان داشت: 
این طرح به جز شیراز ، مرودشت، فسا و جهرم که شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان هستند.
 به همه شهرهای استان قطعه زمین ۲۰۰ و ۲۵۰ متری بصورت دو طبقه اختصاص داده شده است. 

طالبان با اشاره به پیشرفت فیزیکی طرح اقدام‌ملی مسکن در فارس یادآور شد: 
 در شهرهای اقلید، آباده، نورآباد و داراب پیشرفت فیزیکی این طرح بین  ۳۰ تا ۴۰ است.


بهره برداری از نخستین واحدهای طرح اقدام ملی مسکن تا نیمه اول سال ۱۴۰۲ 

او در پاسخ به این سوال که اولین سری این واحدها کی تحویل میشود، ابراز کرد: 
  اگر مشکلی پیش نیاید، نیمه اول سال ۱۴۰۲ یکسری از واحدهایی که بصورت ویلایی دو طبقه در شهرستان ها در حال احداث است، به بهره برداری می رسد.

دبیر شورای مسکن استان فارس به موانع پیش روی این طرح نیز گریزی زد و گفت: 
مشکل  کمبود زمین در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر مثل شیراز، مرودشت،فسا و جهرم از موانع اصلی این طرح بود که سعی کردیم از طریق خرید زمین و توافق با مالکین این مشکل را مرتفع کنیم. 

سهم هزینه مسکن در کلان شهر شیراز از سبد خانوار ۵۰ درصد است


او میانگین رشد قیمت  مسکن در سالهای اخیر در فارس را منوط به ارائه گزارش توسط  مرکز آمار و اطلاعات استان عنوان کرد و افزود: 
سهم هزینه مسکن در کلان شهری مثل شیراز از سبد خانوار حدود ۵۰ درصد است.
فارس بیشترین میزان تاییدنهایی متقاضیان در طرح ملی مسکن را از بین کلان شهرهای تهران ، اصفهان، مشهد و تبریز با ۱۴۵ هزار نفر تاییدیه نهایی به خود اختصاص داده است. 

او با بیان اینکه کلان شهر تهران با جمعیت ۱۰ میلیون نفر تنها  ۱۱۲ هزار نفر تاییدیه داشته، عنوان کرد: 
 فارس با نفر ۴ و نیم‌میلیون نفرجمعیت توانسته است جمعیتی بالغ بر  ۱۴۵ هزار نفر را در طرح اقدام‌ملی مسکن به مرحله تایید برساند که همین آمار نشان میدهد وضعیت اجاره و  نداشتن مالکیت مسکن توسط متقاضیان در فارس به مراتب نسبت به استانهای حادتر است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس اعلام کرد: با توجه به آمار بالای تایید شدگان در طرح اقدام ملی مسکن، هم اکنون در سراسر این استان حدود ۲۰ هزار واحد در دست ساخت است  که دارای پیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۴۰ درصدی است. 

طالبان به اعتراضات مردم شهرستان زرین دشت در ساخت واحدهای مشارکتی ۴ واحدی نیز اشاره کرد و گفت: 


در شهرستان زرین دشت از همان ابتدا بنا بر این بوده است که پروژه های مسکن طرح اقدام ملی بصورت ویلایی در  دو طبقه چهار واحدی احداث شود اما با توجه به اعتراضات برخی از متقاضیان، برخی از واحدها بصورت دو واحدی دو طبقه و برخی دیگر نیز بصورت ۴ واحدی دو طبقه احداث میشود.
در هیچیک از  شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر استان قرار نیست که واحدهای طرح اقدام ملی بصورت آپارتمانی و‌چند طبقه احداث شود و تنها  دو و چهار واحدی احداث میشود. 

در ادامه معاون‌مسکن شهری بنیاد مسکن استان فارس در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به درصد پیشرفت طرح اقدام ملی مسکن در این استان بیان داشت: 
طرح نهضت ملی مسکن به واسطه اینکه در بخشهای مختلف و به شکل گروه ساخت ، انبوه ساز و خودمالک و در شهرستانهای مختلف با تعداد متفاوت در حال ساخت است.
 نمیتوان درصد پیشرفت مشخصی برای آن منظور کرد ولی میتوان گفت که بنیاد مسکن استان فارس در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در کشور جز استانهای پیشرو است.

 تعداد واحدها در شهرهای استان متفاوت است،اعلام کرد: 
واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در شهر نی ریز به دلیل اینکه متقاضیان خودشان اقدام به احداث کرده اند تا یکماه آینده آماده سکونت میشود.

برنامه ساخت مسکن ملی در فارس را معادل ۶۰ درصد ساخت ۴ میلیون مسکن در چهارسال و برابر ۲۴۰ هزار واحد عنوان کرد و گفت: 
این رقم در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و بالای ۱۰۰ هزارنفرجمعیت و همچنین شهرهای جدید است. 

سهم ۲۶ هزار واحدی فارس در طرح اقدام ملی مسکن در هر سال 


تا به الان در سراسر فارس زمین مورد نیاز نزدیک به ۳۰ هزار واحد مسکونی تامین شده که در قالب گروههای ساخت و انبوه سازی  در حال انجام است. 
در این چهار سال سهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر ۱۱۰ هزار واحد است که در قالب شهری و روستایی انجام میشود. 
با این تفاسیر تقریبا ۲۶ هزار واحد در سال سهم بنیاد فارس از طرح اقدام ملی مسکن است که از این تعداد تقریبا نزدیک به ۱۵ هزار واحد روستایی و ۱۱ هزار واحد شهری است‌.

 

امید نزدیک به ۶ هزار جوان زرین دشتی برای خانه دار شدن

 
سه شهر حاجی آباد ، دبیران و شهرپیر را ۱۰ هزار و ۶۵۹ نفر اعلام کرد و گفت:  
از این تعداد ۵ هزار ۲۳۴ نفر متقاضی شهر حاجی آباد، هستند که  تعداد هزار و ۱۴۳ نفر تخصیص پروژه و ۵۶۶ نفر هم افتتاح حساب شده اند.


در شهر شهرپیر شهرستان زرین دشت نیز یک هزار و ۹۳۲ نفر متقاضی ثبت نام شده داریم که از این تعداد ۴۷۹ نفر تخصیص پروژه شده  و ۱۸۲ نفر هم افتتاح حساب شده اند‌. 
در شهر دبیران از توابع بخش مرکزی زرین دشت هم تعداد ۳هزار و ۴۹۳ نفر متقاضی وجود دارد که از این تعداد ۷۷ نفر تخصیص پروژه و ۱۲ نفر افتتاح حساب  شده است. 

 براساس برنامه چهار ساله طرح اقدام‌ ونهضت ملی مسکن  در شهرستان زرین دشت، زمین مورد نیاز بصورت صد درصدی تامین شده است . 
رئیس شورای مسکن شهرستان زرین دشت میزان زمینی تامین شده  برای طرح اقدام‌ملی مسکن در این شهرستان ۱۷۶.۸ دهم  هکتار اعلام کرد .

در  حاجی آباد مرکز شهرستان زرین دشت  ۸۴.۶ هکتار زمین، در شهر دبیران ۷۰ هکتار و در شهرپیر نیز ۲۲/۲هکتار زمین به محدوده شهرها بمنظور احداث واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن ادغام شده است.

 از جایگاه نخست این شهرستان در تامین زمین  این طرح در فارس ابراز خرسندی کرد و گفت: 
شهرستان زرین دشت در نسبت تامین زمین به متقاضیان تایید نهایی شده و نسبت زمین به برنامه ابلاغی، رتبه نخست استان را کسب کرده است.

میزان آورده متقاضیان این طرح را ۴۰ میلیون‌تومان اعلام کرد و از معافیت پرداخت آورده اولیه مددجویان نهادهای حمایتی طبق بخش نامه ارسالی خبر داد . 

فرماندار زرین دشت با تشریح جزییات ساخت و ساز واحدهای طرح اقدام ملی مسکن در این شهرستان بیان‌کرد:
 عملیات احداث واحدهای این طرح بصورت شخصی و خود ساخت است که در شهر حاجی آباد در قطعه ۱۰ هکتاری و ۵۴ هکتاری بصورت واحدهای دوطبقه چهار واحدی و در شهرک ۲۰ هکتاری بصورت دو طبقه دو واحدی مصوب و اجرایی میشود. 

 به نحوه ساخت این طرح ملی در شهرهای دبیران و شهرپیر نیز گریزی زد و گفت: 
در این دو شهر نیز عملیات احداث ساختمان های مسکونی  بصورت دو طبقه دو واحدی به اجرا در می آید.
 همچنین از صدور ۳۲۸ پروانه ساختمانی این طرح در حاجی آباد و ۳۸۴ پروانه در شهرپیر خبر داد. 
فرماندار زرین دشت همچنین تعداد افرادی که از این طرح انصراف داده اند را به تفکیک در شهر حاجی آباد ۳۰۵ نفر، در  شهرپیر ۹۴ نفر و در شهر دبیران را ۱۷۷ نفر عنوان کرد.


او در خاتمه از رفع تصرف ۲۸ هزار متر مربع اراضی دولتی توسط راه و شهرسازی از دست سودجویان تا شهریور سال گذشته در زرین دشت خبر داد و افزود: هفته گذشته نیز ۱۵ هزار متر مربع اراضی دولتی در شهر حاجی آباد  توسط اداره راه و شهرسازی خلع ید و از چنگال متجاوزین به اراضی ملی خارج شد. 

  • دست‌های آلوده بانک‌ها در گرانی‌های نجومی مسکن؟

    دست‌های آلوده بانک‌ها در گرانی‌های...

    یک کارشناس بازار مسکن می‌گوید: این رها شدن قیمت‌ها و وضعیت مسکن می‌تواند بحران‌های اجتماعی و اقتصادی بزرگی را با خود در پی داشته باشد و همه این شرایط و اتفاقاتی که در حال رخ دادن است نشان از ضعف عملکردی دولت و مجلس در همه ادوار گذشته دارد. باید جلوی این اقدامات نیز گرفته شود و اکنون نیز ما بازاری، وحشی‌تر از بازار مسکن در کشور نداریم.

  •  بازار مسکن خالی از فروشنده است

    بازار مسکن خالی از فروشنده است

    طی دو هفته اخیر خریدار ملک وجود داشته اما حالا فروشندگان هستند که به دلیل نوسانات بازار عقب نشینی کرده اند .

  • ارزش ودیعه مستاجران

    ارزش ودیعه مستاجران

    در ۳۰ سال گذشته قیمت مسکن بیش از ۱۵۰۰ برابر شده است. این ناشی ازیک رهاشدگی است و یک شکاف جدی بین کاهش ارزش ودیعه مستاجران و افزایش قیمت مسکن ایجاد می‌کند. این موضوع باید با وام‌های بانکی پر شود، اما وام‌های بانکی هم عموما هزینه‌های سنگین مالی به خانواده‌های مستاجر تحمیل می‌کند.

  • خریدوفروش غیرقانونی امتیاز نهضت ملی مسکن با قیمت نجومی

    خریدوفروش غیرقانونی امتیاز نهضت ملی...

    درحالی خرید و فروش امتیاز واحدهای نهضت ملی مسکن غیرقانونی است که در شهرهای پردیس و پرند این کار با قیمت‌های نسبتا بالا در حال انجام است.

  • چشم‌انداز اجاره مسکن: آغاز عصر جدید برای اجاره‌نشین‌ها

    چشم‌انداز اجاره مسکن: آغاز عصر جدید...

    اجاره‌بهای مسکن در سال۱۴۰۲ با «صعود تاریخی» در شهر‌ها مواجه شد. بررسی‌ها با استناد به داده‌های رسمی از نبض اجاره نشان می‌دهد رشد ۳۹.۶درصدی اجاره کشوری و ۵۲درصدی اجاره تهران در یک‌سال، «عصر جدیدی در بازار اجاره‌نشین‌ها» رقم زده که مشخصه اصلی آن، «امکان جبران رشد هزینه‌های زندگی موجر از محل اجاره‌داری» است.

  • با این روش منتظر ریزش نرخ اجاره باشید

    با این روش منتظر ریزش نرخ اجاره باشید

    نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳، عنوان کرد: انشااله که سال خوبی خواهد بود. هر سالی که سال خوبی برای مستاجران بوده، سالی بوده که تعداد آپارتمان‌های ساخته و تولید و عرضه شده یک مقدار زیاد بوده است.

  • عیدانه دولت برای کمک به مستاجران پرداخت وام ۵۵۰ میلیونی برای این افراد

    عیدانه دولت برای کمک به مستاجران پرداخت...

    با توجه به آنکه اجاره‌بها بخش قابل توجهی از درآمد اقشار پایین را به خود اختصاص می‌دهد، دولت هفت برنامه را برای کنترل‌بخشی به بازار مسکن و اجاره بها در دستور کار قرار داده است

  • وام ودیعه مسکن مخصوص کارگران افزایش می یابد

    وام ودیعه مسکن مخصوص کارگران افزایش می...

    با توجه به افزایش اجاره بها، یکی از طرح های حمایتی دولت از مستاجران، اعطای وام دیعه مسکن است که در کلانشهرها و سایر شهرهای کشور با مبالغ متغیر پرداخت می شود.

  • پیش بینی ارزان شدن مسکن در سال ۱۴۰۳

    پیش بینی ارزان شدن مسکن در سال ۱۴۰۳

    بازار مسکن قطعاً از سایر بازار‌های اقتصادی تأثیر پذیر خواهد بود؛ زیرا اگر بازار‌هایی ارزی و طلا در آرامش باشند، بازار مسکن نیز تبعیت کرده و شاهد نوسان هیجانی قیمت نخواهیم بود.

  • ثبت نام وام فوری دو میلیاردی

    ثبت نام وام فوری دو میلیاردی

    اخیراً به درخواست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با مصوب شورای پول و اعتبار، وام خرید مسکن اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از مبلغ یک میلیارد تومان به مبلغ دو میلیارد تومان ارتقا پیدا کرد

  • معاملات خرید و فروش مسکن در روزهای پایانی سال به کدام سو می رود؟

    معاملات خرید و فروش مسکن در روزهای...

    بازار شب عید معاملات مسکن شهر تهران بر اساس مشخصات تازه‌ترین آپارتمان‌های عرضه‌شده به این بازار با تنوع نسبتا مناسبی از فایل فروش همراه است. با این حال، تازه‌ترین تحقیقات میدانی از وضعیت معاملات مسکن در ماه پایانی سال‌جاری- اسفند۱۴۰۲- نشان‌دهنده رکود خریدوفروش در این بازار است.

  • ۵۰ درصد پایتخت نشینان مستاجر هستند

    ۵۰ درصد پایتخت نشینان مستاجر هستند

    ۵۰ درصد پایتخت نشینان مستاجر هستندبر اساس آخرین سرشماری مسکن و خانوار منتشر شده در سال ۱۳۹۴ بدون احتساب خانه های خالی و خانه های دوم و با احتساب حدود ۲۲۸۰۰۰۰۰ واحد مسکونی و ۱۸۱۰۰۰۰۰ خانه نسبت مسکن به خانه ۱٫۶ بوده است. یعنی در سال ۱۳۹۴ تعداد خانه ها کمتر از تعداد خانوار بوده و در برخی واحدهای مسکونی بیش از یک خانوار سکونت داشته اند.

  • سکوت مطلق بازار املاک در آستانه سال جدید

    سکوت مطلق بازار املاک در آستانه سال...

    بازار املاک و مستغلات یکی از مهم ترین بازارهای اقتصادی هر کشور است. این بازار شامل خرید، فروش و اجاره املاکی مانند خانه، آپارتمان، ویلا و مغازه است. بازار املاک و مستغلات تحت تأثیر عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است.

  • تعیین سقف اجاره مسکن از ابتدای ۱۴۰۳

    تعیین سقف اجاره مسکن از ابتدای ۱۴۰۳

    طرح کنترل و ساماندهی بازار مسکن و اجاره از سال گذشته در مجلس در دست بررسی قرار گرفت. به اعتقاد فعالان بازار مسکن، این طرح در صورت اجرایی شدن می‌تواند بسیاری از مشکلات مستأجران را حل کند. طرح ساماندهی بازار اجاره و مسکن ۱۴ ماده دارد که ۱۱ ماده آن در شورای نگهبان به تصویب رسیده و چند ماده باقی‌مانده در دست بررسی است.

  • ایست خرید و فروش ملک

    ایست خرید و فروش ملک

    در هفته‌های اخیر فنر قیمت دلار آزاده شده و با فرارفتن از قله تاریخی خود اکنون در کانال ۶۰ هزار تومانی نوسان دارد. به این ترتیب بازار مسکن بار دیگر در اسفندماه، با تردید معامله‌گران روبرو و خریدوفروش حکم تعلیق خورد. منصور غیبی، کارشناس حوزه مسکن درباره وضعیت کنونی و عوامل اثرگذار بر بازار مسکن گفت: «آنچه در حال حاضر برای بازار مسکن مهم است، رفتار بازارهای موازی از جمله دلار و سکه است که هر چه به پایان سال نزدیک می‌شویم با التهابات، تغییر بها و کنترل قیمت از سوی دولت مواجه می‌شود.»

  • خبر داغ درباره وام ودیعه مسکن

    خبر داغ درباره وام ودیعه مسکن

    وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۲ به تأخیر افتاد و در قالب یک بخشنامه توسط بانک مرکزی به بانک‌های مختلف ابلاغ شد. از امروز به بعد، متقاضیان این تسهیلات می‌توانند بسته به محل سکونت خود، درخواست و ثبت نام برای وام ودیعه مسکن را انجام دهند. جامعه هدف وام مسکن طبق روال سال‌های گذشته مستاجران متاهل هستند، اما آقایان مستاجر بالای ۴۵ سال و خانم‌های مستاجر بالای ۳۵ سال هم در زمره متقاضیان وام قرار می‌گیرند.

  • قیمت مسکن به کدام سمت خواهد رفت؟

    قیمت مسکن به کدام سمت خواهد رفت؟

    بازار ساخت و معاملات مسکن در سال ۱۴۰۲ روند مثبتی نداشت و سیاست‌های انقباضی دولت نیز با وجود ایجاد آرامش موقتی در این عرصه عملا مشکلی بر مشکلات قبلی اضافه کرد.ساخت و ساز مسکن امسال را در رکود گذراند. فعالان این حوزه نیز معتقدند دیگر توانی نزد مردم برای خرید خانه باقی نمانده است. اما با این شرایط چه افقی می‌توان برای بازار معاملات و ساخت مسکن در سال ۱۴۰۳ در نظر گرفت؟

  • پس از ورود چین به بازار املاک ایران باید منتظر کاهش قیمت ها در بازار مسکن باشیم؟

    پس از ورود چین به بازار املاک ایران...

    ماجرای ساخت خانه توسط چینی ها هنوز بر سر زبان هاست. این داستان اولین بار نیست که درباره آن صحبت می شود. یک بار دو سال پیش، یعنی در پاییز ۱۴۰۰ و همزمان با ساخت مسکن دولتی، گمانه زنی شد که چینی ها وارد ساخت مسکن در ایران می شوند، اما بعد از آن دیگر صحبتی از آن نشد. او تا به حال داستان شکل جدیدی به خود گرفته است.

  • انتظار کاهش قیمت مسکن در سال 1403

    انتظار کاهش قیمت مسکن در سال 1403

    مسکن در روزهای پایانی سال، بازار آرام و باثباتی دارد و آمارهای رسمی و گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد اگر مؤلفه‌های تأثیر‌گذار بر قیمت مسکن دچار تغییرات ناگهانی نشود، چشم‌انداز بازار مسکن در سال آینده نیز روند کاهشی قیمت‌‌ها را نشان می‌دهد.

  • این پنج دلیل پیشبینی بازار مسکن را جابه جا کرد

    این پنج دلیل پیشبینی بازار مسکن را جابه...

    بعضی از پژوهشگران با توجه به رشد نقدینگی، وضعیت سایر بازارهای دارایی و انتظارات، نوسانات در بازار مسکن را توجیه می‌کنند. آنها در روایت رسمی این وضعیت را بهبودی و آرامش در بازار مسکن در پایان ماه‌های آخر سال ۱۴۰۲ می‌دانند. با این حال، روند این متغیرها بازارمسکن در سال آینده به گونه‌ای است که ممکن است دوباره این بازار مسکن مهم را به نوسان و تغییر وضعیت بیندازد.

  • سمت‌وسوی بازار مسکن در سال پیش رو

    سمت‌وسوی بازار مسکن در سال پیش رو

    کارشناسان معتقدند حوزه مسکن، سال آینده را هم با رکود در معاملات و نبود تقاضای مصرفی در پی کاهش شدید قدرت خرید متقاضیان واقعی سپری می‌کند و صرف‌نظر از نوسان‌های احتمالی ارز، به طور بنیادین، زمینه‌ای برای افزایش قیمت در این بازار دیده نمی‌شود.