بازار املاک / اقساط سنگین وام نهضت‌ملی مسکن

اقساط سنگین وام نهضت‌ملی مسکن

اقساط سنگین وام نهضت‌ملی مسکن

در حالی تمرکز برای تامین نیاز مردم به سرپناه در قالب اجرای طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده که شواهد حاکی از عدم توانایی اقشار میان درآمدی برای تامین آورده و بازپرداخت سود تسهیلات این طرح است. برنامه‌ای که چنانچه در آن اصلاحاتی انجام نشود دولت را برای ادامه این مسیر با چالش مواجه می‌کند.

اقساط سنگین وام نهضت ملی مسکن

تسهیلات نهضت ملی مسکن

تمرکز برای تامین نیاز مردم به سرپناه در قالب اجرای طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده‌است.
شواهد حاکی از عدم توانایی اقشار میان‌درآمدی برای تامین آورده و بازپرداخت سود تسهیلات این طرح است.
برنامه‌ای که چنانچه در آن اصلاحاتی انجام نشود دولت را برای ادامه این مسیر با چالش مواجه می‌کند.
اقساط سنگین وام نهضت ملی مسکن
به تازگی با تصمیم شورای پول و اعتبار و مصوبه آن، تسهیلات نهضت ملی مسکن در تمامی شهرهای کشور به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافته‌است.
همچنین سقف زمانی بازپرداخت تسهیلات ۲۰ سال تعیین شده‌است.

بیشتر مسئولان دولتی افزایش تسهیلات نهضت ملی مسکن را گامی موثر برای کمک به خانه‌دار شدن مردم قلمداد می‌کنند.
اما شواهد و نظرات مردم و برخی کارشناسان حاکی از آن است که بازپرداخت تسهیلات برای بخش عمده‌ای از متقاضیان مسکن که عموما اقشار متوسط درآمدی هستند دشوار و بعضا ناممکن است.
همچنین سودی که بانک‌ها برای بازپرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن دریافت می‌کنند معادل ۲۳ درصد تعیین شده‌است.
این با تعهدی که پیش‌تر دولت به مردم برای رقم تسهیلات داده‌بود و در ابتدای شروع طرح برای اقشار میان درآمد ۱۸ درصد بود افزایش چشمگیری یافته‌است.
هم اینک بازپرداخت را برای بیشتر مردم دشوار کرده است.

پرداخت تسهیلات

تحقیقات میدانی و گفتگو با برخی از شعب بانک مسکن حاکی از آن است که تسهیلات افزایش‌یافته هنوز قابل پرداخت توسط شعب بانک نبوده.
همچنین باید طبق زمانبندی به بانک‌ها برای پرداخت ابلاغ شود.
مسئولان بخش اجرای طرح نهضت ملی مسکن بر مشارکت مردم برای تسریع در اجرای طرح و تامین‌آورده تاکید دارند. 
ه نظر می‌رسد در این بخش کاستی‌هایی وجود دارد که این کاستی‌ها به دلیل عدم توان مردم در تامین‌آورده و همچنین بازپرداخت تسهیلات است.

بر اساس اطلاعات به دست‌آمده از شعب بانک مسکن هم‌اکنون پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن برای تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی با زمان بازپرداخت ۲۰ ساله که ۳ سال دوران مشارکت در ساخت و ۱۷ سال فروش اقساطی است برای متقاضیان ماهانه رقمی بین ۹ تا ۱۲ میلیون تومان می‌شود.
این رقم برای اقشار کم درآمدی غیرممکن و برای اقشار میان درآمدی دشوار است.

علاوه بر تسهیلات، متقاضیان مکلف هستند که تفاوت میزان تسهیلات پرداخت‌شده توسط بانک را با قیمت تمام‌شده واحد مسکونی در حال احداث بر اساس پیشرفت فیزیکی به حساب طرح نهضت ملی مسکن واریز کنند.
تامین این میزان از هزینه‌ها برای بخش عمده‌ای از مردم به ویژه در کلانشهرها که واحدهای آنها در شهرهای جدید پیرامون شهرهای بزرگ احداث خواهد شد رقمی بالاست.
به نظر می رسد که همین شرایط کار را برای ادامه روند طرح نهضت ملی مسکن با چالش مواجه کرده است.

اقساط سنگین وام نهضت ملی مسکن

  • عیدانه دولت برای کمک به مستاجران پرداخت وام ۵۵۰ میلیونی برای این افراد

    عیدانه دولت برای کمک به مستاجران پرداخت...

    با توجه به آنکه اجاره‌بها بخش قابل توجهی از درآمد اقشار پایین را به خود اختصاص می‌دهد، دولت هفت برنامه را برای کنترل‌بخشی به بازار مسکن و اجاره بها در دستور کار قرار داده است

  • وام ودیعه مسکن مخصوص کارگران افزایش می یابد

    وام ودیعه مسکن مخصوص کارگران افزایش می...

    با توجه به افزایش اجاره بها، یکی از طرح های حمایتی دولت از مستاجران، اعطای وام دیعه مسکن است که در کلانشهرها و سایر شهرهای کشور با مبالغ متغیر پرداخت می شود.

  • پیش بینی ارزان شدن مسکن در سال ۱۴۰۳

    پیش بینی ارزان شدن مسکن در سال ۱۴۰۳

    بازار مسکن قطعاً از سایر بازار‌های اقتصادی تأثیر پذیر خواهد بود؛ زیرا اگر بازار‌هایی ارزی و طلا در آرامش باشند، بازار مسکن نیز تبعیت کرده و شاهد نوسان هیجانی قیمت نخواهیم بود.

  • ثبت نام وام فوری دو میلیاردی

    ثبت نام وام فوری دو میلیاردی

    اخیراً به درخواست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با مصوب شورای پول و اعتبار، وام خرید مسکن اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از مبلغ یک میلیارد تومان به مبلغ دو میلیارد تومان ارتقا پیدا کرد

  • معاملات خرید و فروش مسکن در روزهای پایانی سال به کدام سو می رود؟

    معاملات خرید و فروش مسکن در روزهای...

    بازار شب عید معاملات مسکن شهر تهران بر اساس مشخصات تازه‌ترین آپارتمان‌های عرضه‌شده به این بازار با تنوع نسبتا مناسبی از فایل فروش همراه است. با این حال، تازه‌ترین تحقیقات میدانی از وضعیت معاملات مسکن در ماه پایانی سال‌جاری- اسفند۱۴۰۲- نشان‌دهنده رکود خریدوفروش در این بازار است.

  • ۵۰ درصد پایتخت نشینان مستاجر هستند

    ۵۰ درصد پایتخت نشینان مستاجر هستند

    ۵۰ درصد پایتخت نشینان مستاجر هستندبر اساس آخرین سرشماری مسکن و خانوار منتشر شده در سال ۱۳۹۴ بدون احتساب خانه های خالی و خانه های دوم و با احتساب حدود ۲۲۸۰۰۰۰۰ واحد مسکونی و ۱۸۱۰۰۰۰۰ خانه نسبت مسکن به خانه ۱٫۶ بوده است. یعنی در سال ۱۳۹۴ تعداد خانه ها کمتر از تعداد خانوار بوده و در برخی واحدهای مسکونی بیش از یک خانوار سکونت داشته اند.

  • سکوت مطلق بازار املاک در آستانه سال جدید

    سکوت مطلق بازار املاک در آستانه سال...

    بازار املاک و مستغلات یکی از مهم ترین بازارهای اقتصادی هر کشور است. این بازار شامل خرید، فروش و اجاره املاکی مانند خانه، آپارتمان، ویلا و مغازه است. بازار املاک و مستغلات تحت تأثیر عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است.

  • تعیین سقف اجاره مسکن از ابتدای ۱۴۰۳

    تعیین سقف اجاره مسکن از ابتدای ۱۴۰۳

    طرح کنترل و ساماندهی بازار مسکن و اجاره از سال گذشته در مجلس در دست بررسی قرار گرفت. به اعتقاد فعالان بازار مسکن، این طرح در صورت اجرایی شدن می‌تواند بسیاری از مشکلات مستأجران را حل کند. طرح ساماندهی بازار اجاره و مسکن ۱۴ ماده دارد که ۱۱ ماده آن در شورای نگهبان به تصویب رسیده و چند ماده باقی‌مانده در دست بررسی است.

  • ایست خرید و فروش ملک

    ایست خرید و فروش ملک

    در هفته‌های اخیر فنر قیمت دلار آزاده شده و با فرارفتن از قله تاریخی خود اکنون در کانال ۶۰ هزار تومانی نوسان دارد. به این ترتیب بازار مسکن بار دیگر در اسفندماه، با تردید معامله‌گران روبرو و خریدوفروش حکم تعلیق خورد. منصور غیبی، کارشناس حوزه مسکن درباره وضعیت کنونی و عوامل اثرگذار بر بازار مسکن گفت: «آنچه در حال حاضر برای بازار مسکن مهم است، رفتار بازارهای موازی از جمله دلار و سکه است که هر چه به پایان سال نزدیک می‌شویم با التهابات، تغییر بها و کنترل قیمت از سوی دولت مواجه می‌شود.»

  • خبر داغ درباره وام ودیعه مسکن

    خبر داغ درباره وام ودیعه مسکن

    وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۲ به تأخیر افتاد و در قالب یک بخشنامه توسط بانک مرکزی به بانک‌های مختلف ابلاغ شد. از امروز به بعد، متقاضیان این تسهیلات می‌توانند بسته به محل سکونت خود، درخواست و ثبت نام برای وام ودیعه مسکن را انجام دهند. جامعه هدف وام مسکن طبق روال سال‌های گذشته مستاجران متاهل هستند، اما آقایان مستاجر بالای ۴۵ سال و خانم‌های مستاجر بالای ۳۵ سال هم در زمره متقاضیان وام قرار می‌گیرند.

  • قیمت مسکن به کدام سمت خواهد رفت؟

    قیمت مسکن به کدام سمت خواهد رفت؟

    بازار ساخت و معاملات مسکن در سال ۱۴۰۲ روند مثبتی نداشت و سیاست‌های انقباضی دولت نیز با وجود ایجاد آرامش موقتی در این عرصه عملا مشکلی بر مشکلات قبلی اضافه کرد.ساخت و ساز مسکن امسال را در رکود گذراند. فعالان این حوزه نیز معتقدند دیگر توانی نزد مردم برای خرید خانه باقی نمانده است. اما با این شرایط چه افقی می‌توان برای بازار معاملات و ساخت مسکن در سال ۱۴۰۳ در نظر گرفت؟

  • پس از ورود چین به بازار املاک ایران باید منتظر کاهش قیمت ها در بازار مسکن باشیم؟

    پس از ورود چین به بازار املاک ایران...

    ماجرای ساخت خانه توسط چینی ها هنوز بر سر زبان هاست. این داستان اولین بار نیست که درباره آن صحبت می شود. یک بار دو سال پیش، یعنی در پاییز ۱۴۰۰ و همزمان با ساخت مسکن دولتی، گمانه زنی شد که چینی ها وارد ساخت مسکن در ایران می شوند، اما بعد از آن دیگر صحبتی از آن نشد. او تا به حال داستان شکل جدیدی به خود گرفته است.

  • انتظار کاهش قیمت مسکن در سال 1403

    انتظار کاهش قیمت مسکن در سال 1403

    مسکن در روزهای پایانی سال، بازار آرام و باثباتی دارد و آمارهای رسمی و گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد اگر مؤلفه‌های تأثیر‌گذار بر قیمت مسکن دچار تغییرات ناگهانی نشود، چشم‌انداز بازار مسکن در سال آینده نیز روند کاهشی قیمت‌‌ها را نشان می‌دهد.

  • این پنج دلیل پیشبینی بازار مسکن را جابه جا کرد

    این پنج دلیل پیشبینی بازار مسکن را جابه...

    بعضی از پژوهشگران با توجه به رشد نقدینگی، وضعیت سایر بازارهای دارایی و انتظارات، نوسانات در بازار مسکن را توجیه می‌کنند. آنها در روایت رسمی این وضعیت را بهبودی و آرامش در بازار مسکن در پایان ماه‌های آخر سال ۱۴۰۲ می‌دانند. با این حال، روند این متغیرها بازارمسکن در سال آینده به گونه‌ای است که ممکن است دوباره این بازار مسکن مهم را به نوسان و تغییر وضعیت بیندازد.

  • سمت‌وسوی بازار مسکن در سال پیش رو

    سمت‌وسوی بازار مسکن در سال پیش رو

    کارشناسان معتقدند حوزه مسکن، سال آینده را هم با رکود در معاملات و نبود تقاضای مصرفی در پی کاهش شدید قدرت خرید متقاضیان واقعی سپری می‌کند و صرف‌نظر از نوسان‌های احتمالی ارز، به طور بنیادین، زمینه‌ای برای افزایش قیمت در این بازار دیده نمی‌شود.

  • فرمول قسط بندی وام تغییر کرد

    فرمول قسط بندی وام تغییر کرد

    بر اساس فرمول قبلی متقاضیان باید طی ۲۰ سال، ۲۴۰ قسط به مبلغ هشت میلیون و ۴۸۸ هزار تومان پرداخت می‌کردند، اما با تصمیم دولت قرار شد اقساط وام ۵۵۰ میلیون تومانی طرح نهضت ملی مسکن با روش پلکانی محاسبه شود.

  • تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی مسکن برای مهاجرت معکوس به روستاها

    تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی مسکن برای...

    معاون بازسازی بنیاد مسکن گفت: در صورت همکاری بانک‌ها، به متقاضیانی که قصد بازگشت به روستاها را دارند، تسهیلات ساخت ۵۵۰ میلیون تومانی مسکن پرداخت می‌شود.

  • پیش بینی وضعیت بازار مسکن تا پایان سال

    پیش بینی وضعیت بازار مسکن تا پایان سال

    سال 1402 به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و همین عامل باعث شده است برخی کارشناسان اعتقاد داشته باشند به‌طور سنتی جنب و جوشی در بازار حاکم شده است؛ هیجاناتی نسبی که نوسان قیمت دلار می‌تواند به آن دامن بزند. اما در مقابل برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند شرایط بازار مسکن بحرانی‌تر از آن است که این اتفاقات بتواند محرکی برای آن باشد. مجید گودرزی، کارشناس مسکن وضعیت بازار را تا پایان سال پیش‌بینی کرده است.

  • افزایش ۳ برابری اجاره ویلا در تعطیلات زمستانه

    افزایش ۳ برابری اجاره ویلا در تعطیلات...

    هرچند در فصل سرد سال، انتظار می‌رفت نرخ اجاره روزانه ویلا خصوصا در مناطق شمالی ایران کاهشی شود؛ اما بررسی ها از سایت‌های اجاره ویلا در دو استان مازندران و گیلان نشان می‌دهد که، اجاره ویلا در شمال کشور چندان نسبت به فصل سفرها کاهش محسوسی نداشته است.

  • مسیر خانه دار شدن مردم هموار شد

    مسیر خانه دار شدن مردم هموار شد

    رئیس انجمن انبوه سازان از پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصدی پروژه‌های نهضت ملی مسکن در تهران خبر داد. ایرج رهبر در خصوص وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن استان تهران اظهار کرد:‌ حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار واحد این طرح با احتساب واحدهای طرح اقدام ملی دولت قبل در تهران توسط انبوه‌سازان در حال ساخت است.

  • قیمت خانه‌های 100 متری در تهران چند؟

    قیمت خانه‌های 100 متری در تهران چند؟

    واحد های ۱۰۰ متری تهران عاقلانه‌ترین گزینه خرید برای سکونت و یا سرمایه‌گذاری در این شهر هستند، اگر خانواده باشید و یا حتی مجرد باشید، واحد آپارتمان های ۱۰۰ متری مناسب برای سکونت شما هستند که در تمامی مناطق تهران این واحد ها رو میتوان پیدا کرد.