قوانین املاک / این خانه‌ها را معامله نکنید

این خانه‌ها را معامله نکنید

این خانه‌ها را معامله نکنید

بیر کارگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه خرید و فروش امتیاز مسکن‌های حمایتی طبق قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها ممنوع است، گفت: چنانچه امتیاز مسکن‌های حمایتی خرید و فروش شود دعوا‌های احتمالی آتی قابل پیگرد نیست. با بازرسی‌هایی که توسط کارگروه تنظیم و کنترل بازار مسکن از بنگاه‌های معاملات املاک در سطح کشور انجام شد، خرید و فروش امتیاز واحد‌های مسکونی حمایتی در برخی از بنگاه‌ها در حال انجام است که کاری غیرقانونی است.

 خرید و فروش مسکن‌های حمایتی 

دبیر کارگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات با تاکید بر اینکه خرید و فروش مسکن‌های حمایتی مطابق با بندی که در قرارداد‌ها قید شده غیرقانونی است، 

 بستر این کار‌های غیرقانونی عمدتاً بنگاه‌های معاملات املاک هستند که در بازرسی‌ها تذکرات لازم به برخی از متخلفان داده شده و بنگاه‌ها در حال حاضر مکلف به رعایت این قانون هستند.

وی تصریح کرد: مردم توجه داشته باشند که طبق ماده ۱۳ قانون ساماندهی بازار مسکن، زمین و اجاره بها، خرید و فروش امتیاز مسکن‌های حمایتی ممنوع است. 


در این قانون قید شده که حق انعقاد معاملات و اعطای وکالت مربوط و انتقال حق انتفاع اراضی یا عیان یا امتیاز ثبت نام وجود ندارد. همچنین ثبت رسمی معاملات و وکالت نامه‌ها وابسته به اخذ استعلام از وزارت راه و شهرسازی است.

دستمالچیان افزود: این معاملات در هیچ‌کدام از محاکم پذیرفته نیست و طبق قانون دفاتر ثبت اسناد و املاک مجاز به ثبت این دست از قرارداد‌ها نیستند.


دبیر کاگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی از مردم خواست تا نسبت به این موضوع توجه داشته باشند تا دچار خسارت احتمالی نشوند.


وی گفت: سوداگران با توجه به این قانون برای اینکه دچار مشکل نشوند شروع به فروش امتیاز‌های خود به قیمت پایین‌تر کرده‌اند و مردم هم به جهت ناآگاهی که نسبت به موضوع دارند اقدام به خرید می‌کنند و دچار ضرر‌های جبران ناپذیر می‌شوند.

 از مردم خواهشمندیم که از خرید امتیاز‌های مساکن حمایتی اجتناب کنند.



  • خرید و فروش ملک و مسکن با این افراد جرم است

    خرید و فروش ملک و مسکن با این افراد جرم...

    انعقاد قرارداد برای اتباع غیرمجاز از سوی مشاوران املاک غیرقانونی بوده و با مشاوران املاکی که در این زمینه قرارداد منعقد می کنند برخورد خواهد شد.

  • قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها

    قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و...

    هرگونه ترک فعل در اجرای قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها، به هیئت تخلفات اداری معرفی می‌شود.

  • عدم رعایت نرخ افزایش اجاره بهای سالانه، موجب جریمه موجر خواهد شد

    عدم رعایت نرخ افزایش اجاره بهای سالانه،...

    طبق قانون ساماندهی بازار زمین مسکن و اجاره بها، در صورت عدم رعایت نرخ افزایش اجاره بهای سالانه اعلامی توسط دولت، موجر جریمه خواهد شد.

  •  روش جدید سندزدن خانه

    روش جدید سندزدن خانه

    قانون «الزام به ثبت رسمی معاملات غیرمنقول» در سی اردیبهشت ماه سال جاری توسط ریاست مجلس به دولت، ابلاغ شد. این قانون از سوم تیر ماه ۱۴۰۳ لازم‌الاجرا است و بر اساس آن باید تمامی معاملات اموال غیرمنقول پس از این تاریخ، به‌صورت رسمی انجام شود. به گفته سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک، این قانون میزان کلاهبرداری در نقل و انتقالات اموال غیرمنقول را کاهش می‌دهد و مانع از فریب‌کاری در معاملات می‌شود.

  • مستاجران برای عدم رعایت قانون اجاره مسکن به کجا باید مراجعه کنند؟

    مستاجران برای عدم رعایت قانون اجاره...

    همزمان با گذشت یک ماه از ابلاغ قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن بخشی از مستاجران از عدم اجرای این قانون از سوی مالکان گله‌مند هستند. در حالی وارد اواسط تابستان می شویم که هنوز بسیاری از مستاجران نتوانسته‌اند واحد مسکونی مورد نظر خود را پیدا کنند این در حالی است که سامانه زمین ،مسکن و اجاره برای بهبود وضعیت بازار و کنترل نرخ های اجاره راه اندازی شده است اما با وجود این سامانه هم هنوز بسیاری از مستاجران از نرخ های بالای اجاره و عدم رعایت سقف اجاره از سوی مالکان گله مند هستند که باید این قانون اجر

  • خرید و فروش امتیاز طرح نهضت ملی مسکن چطور ممکن است؟

    خرید و فروش امتیاز طرح نهضت ملی مسکن...

    خرید یا فروش امتیاز طرح نهضت ملی مسکن به‌صورت وکالتی با استناد برگه تاییدیه سامانه نهضت ملی مسکن ممنوع و فاقد وجاهت قانونی است.

  • هشدار به خریداران مسکن؛ سکه و طلا ثمن معامله نیست

    هشدار به خریداران مسکن؛ سکه و طلا ثمن...

    دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات گفت: استفاده از پول رایج کشور در هنگام عقد انواع قرارداد‌ها در بنگاه‌های معاملات املاک ضروری است و چنانچه سکه، طلا و امثال آن، ثمن معامله قرار گیرد غیرقانونی بوده و باید قبل از معامله تبدیل به ریال شود و ریال آن از طریق شبکه بانکی مبادله شود.

  • شرایط ثبت نام وام مستاجری ۱۴۰۳

    شرایط ثبت نام وام مستاجری ۱۴۰۳

    با توجه به افزایش قیمت مسکن و هزینه‌ بالای رهن و اجاره در کشور دولت برای کمک به مستاجرین مصوبه وام کمک ودیعه مسکن( وام اجاره) را تصویب کرد. این وام توسط به ۲۰ بانک، ملت، ملی، مسکن، صادرات، رفاه کارگران، سپه، تجارت، شهر، سامان، پاسارگاد، خاورمیانه، پارسیان، سینا، کارآفرین، آینده، گردشگری، اقتصادنوین، ایران‌زمین، پست بانک و مؤسسه اعتباری ملل ابلاغ شد.

  • واریز وام ۴۰۰ میلیون تومانی برای مستاجران یارانه بگیر

    واریز وام ۴۰۰ میلیون تومانی برای...

    تسهیلات مسکن محرومین با سقف فردی ۴۰۰ میلیون تومان به بانک های عامل ابلاغ شد؛ مشمولان این تسهیلات دهک‌های اول تا سوم درآمدی هستند.

  • مستاجران قبل از پرداخت اجاره خود این مطلب را بخوانند

    مستاجران قبل از پرداخت اجاره خود این...

    وجود تلاطم در بازار ملک و قیمت بالای اجاره بهای خانه، شرایط را برای مستاجران سخت و سخت‌تر می‌کند. طبق گفته دولت، امسال قرار است تعداد قابل توجهی از واحدهای مسکونی در حال ساخت در قالب مسکن ملی تحویل داده شود و باید دید انتظار برای کاهش اجاره بها در سال ۱۴۰۳ چطور پاسخ داده خواهد شد.

  • هشدار به مالکان مسکن مهر

    هشدار به مالکان مسکن مهر

    سرپرست شرکت عمران شهر‌های جدید گفت: تاکنون بیش از ۳۰ هزار واحد مسکونی خالی در شهر‌های جدید شناسایی شده است که به تمام مالکان آن‌ها جهت تعیین تکلیف و معرفی ساکن، اخطار داده شده است.

  • مالکان خانه‌های خالی منتظر تماس باشند

    مالکان خانه‌های خالی منتظر تماس باشند

    از ابتدای اجرای قانون اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی از سکنه طی حداقل دو سال گذشته تاکنون، ۹ میلیون پیامک به مالکان خانه‌ها در قالب «شناسایی اولیه» ارسال شده است.

  • اجاره خانه به این افراد ممنوع شد

    اجاره خانه به این افراد ممنوع شد

    هرنوع قرارداد رهن و اجاره ساختمان اعم از مسکونی، تجاری و صنعتی توسط افراد و مشاوران املاک با اتباع خارجی غیر مجاز ممنوع است.

  • سازوکار معافیت مالیات بر سرمایه در انتقال املاک تعیین شد

    سازوکار معافیت مالیات بر سرمایه در...

    نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز - یکشنبه - سازوکار معافیت از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه برای نقل و انتقال املاک با کاربری غیرمسکونی را تعیین کردند.

  • حبس و جزای نقدی برای خرید و فروش امتیاز مسکن ملی

    حبس و جزای نقدی برای خرید و فروش امتیاز...

    وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید در تازه ترین اقدام خود اعلام کرده اند که معامله هر گونه امتیاز طرح نهضت ملی مسکن و ثبت آن در دفاتر اسناد ممنوع و برای آگهی دندگان نیز جزای نقدی در نظر گرفته شده است.

  • خبر خوب برای مسکن ملی ها

    خبر خوب برای مسکن ملی ها

    عطاءالله زمانی مظفرآبادی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نشست خبری امروز خود در خصوص وضعیت قیمت تمام شده و متراژ پروژه های نهضت ملی مسکن که توسط بنیاد مسکن استان تهران در حال ساخت است گفت : بنیاد مسکن در حوزه نهضت ملی مسکن متولی شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر نسبت به تامین مسکن متقاضیان اقدام کرده است.

  • مالیات خانه‌های خالی و لوکس در حد هیچ!

    مالیات خانه‌های خالی و لوکس در حد هیچ!

    در لایحه بودجه ۱۴۰۳ درآمد حاصل از مالیات واحدهای خالی از سکنه فقط ۱۰۰۰ میلیارد تومان و مالیات واحدهای مسکونی گران‌قیمت ۴۳۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

  • وام مسکن و وام ازدواج در سال ۱۴۰۳

    وام مسکن و وام ازدواج در سال ۱۴۰۳

    شرایط دریافت وام مسکن نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است. برای گرفتن این وام باید بالای ۱۸سال سن داشته باشید و بانک برای خرید خانه‌ای به شما وام می‌دهد که از زمان ساختش کمتر از ۲۵سال گذشته باشد. این نکته را هم خیلی‌ها نمی‌دانند. یکی از روش‌های گرفتن وام از بانک مسکن گذاشتن سپرده و گرفتن وام بعد از یکسال بود. این نوع وام دیگر ارائه نمی‌شود و برای دریافت آن باید سراغ روش‌های دیگر دریافت وام بروید.

  • وام خرید مسکن ۴ برابر می‌شود؟

    وام خرید مسکن ۴ برابر می‌شود؟

    قفل «خرید خانه‌اول با وام مسکن» در صورت پذیرش یک طرح بانکی توسط سیاستگذار پولی باز می‌شود. بررسی‌هادرباره سطح کارآیی وام خرید مسکن نشان می‌دهد، قدرت پوششی این تسهیلات که دو سال پیش در تهران و برخی کلان‌شهرها از بین رفته بود، ابتدای سال گذشته در اکثر شهرها و استان‌ها نیز «سقوط» کرد و به میانگین ۱۰مترمربع رسید. سیاستگذار نیز در همین تعطیلات ابتدای سال با تصویب امتیاز «وام ۲میلیاردی» برای گروه‌های خاص، عملا بر «عدم کفایت» وام مسکن فعلی، مهر تایید زد.

  • افزایش وام خرید و ودیعه مسکن برای این افراد

    افزایش وام خرید و ودیعه مسکن برای این...

    معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان گفت: مجوزهای لازم برای افزایش وام خرید و ودیعه مسکن نخبگان دریافت شد که بر این اساس، وام خرید به ۲ میلیارد و وام ودیعه مسکن به پانصد میلیون تومان افزایش یافت.

  • ۵ راز درباره وام‌ خرید خانه که نمی‌خواهند بدانید

    ۵ راز درباره وام‌ خرید خانه که...

    وام مسکن به دو دسته بدون سپرده و پرداخت در صورت داشتن سپرده در بانک عامل تقسیم می‌شود. اما سوال این است که متقاضیان در طرح‌های مختلف تا چه سقفی می‌توانند وام بگیرند؟