بازار املاک / سایه سنگین رکود بر معاملات مسکن

سایه سنگین رکود بر معاملات مسکن

سایه سنگین رکود بر معاملات مسکن

شدت گرفتن تنش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای طی هفته‌‌‌های اخیر بر روند معاملات خرید ملک و اجاره‌‌‌بها اثرگذار شده است؛ اگرچه تشدید تنش منطقه‌‌‌ای زمینه‌‌‌ساز رشد نرخ ارز در کشور شده و به شکل معمول قیمت مسکن در کشور همگرا با نرخ ارز نوسان دارد؛ اما این مرتبه این دو بازار، رفتاری واگرا از خود بروز داده‌‌‌اند. افزایش ریسک تنش منطقه‌‌‌ای طی دو هفته اخیر باعث شده تا بخشی از صاحبان ملک حاضر به ارائه تخفیف در معاملات فروش خانه شوند، امااین افزایش تخفیف نیز نتوانسته تا به اینجای کار بازار فروش خانه در پایتخت را داغ

 افزایش ریسک تنش منطقه‌‌‌ای

در عین حال افزایش ریسک تنش منطقه‌‌‌ای، به سود مستاجرها تمام شده به‌‌‌نحوی که بخشی از موجرها برای دریافت نقدینگی حاضر به ارائه تخفیف به مستاجران خود شده‌‌‌اند و همزمان بازار اجاره با افزایش فایل عرضه از سوی صاحبان ملکی که درصدد دریافت نقدینگی هستند، مواجه شده است.

بازار مسکن به دلیل نقدشوندگی پایین و سرمایه قابل ملاحظه برای ورود؛ نسبت به اغلب بازارها با سرعت پایین‌‌‌تری به سیگنال‌‌‌های اقتصادی و غیراقتصادی واکنش نشان می‌دهد. 


رکود در بازار مسکن کشور

طی ماه‌‌‌های اخیر بازار مسکن در سطح کشور و به تبع بازار مسکن پایتخت با رکود سنگینی در معاملات خرید و فروش مواجه بود؛ 

 رکود در بازار مسکن کشور طی روزهای منتهی به دهم مهر ماه امسال به میزانی جدی بود که احتمال تشدید این رکود دور از انتظار بود؛ 

با وجود این نتایج بررسی‌‌‌های میدانی نشان داد که این ریسک سیاسی جدید از سه محل بر بازار خرید و فروش و از یک منظر بر بازار اجاره اثرگذار شده است.

 افزایش تنش در وهله ابتدایی باعث شده تا بخشی از فروشندگان خانه که به‌‌‌طور جدی خواهان معامله ملک خود هستند؛ 

برای جوش خوردن معامله حاضر به ارائه تخفیف شوند. این رفتار مربوط به صاحبان ملکی می‌شود که تصمیم 100 درصدی برای فروش ملک دارند؛ 

این دست مالکان تا قبل از افزایش ریسک سیاسی در منطقه نیز حاضر به ارائه تخفیف در میانه معامله بودند؛ اما شدت گرفتن تنش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای باعث شده تا این افراد برای جوش خوردن معامله فروش حاضر به ارائه تخفیف‌‌‌های به مراتب بیشتری شوند.


کاهش میزان معاملاتی

اثر دوم افزایش «تنش منطقه‌‌‌ای» بر بازار خرید و فروش ملک را باید در شدت گرفتن رکود و کاهش میزان معاملاتی که به سرانجام می‌رسد جست‌وجو کرد.

 در شرایط کنونی که ریسک سیاسی در منطقه افزایش یافته است؛ تمایل به خرید و نگهداری دارایی‌‌‌های زودنقدشونده افزایش یافته و تبدیل آن به ملک به‌‌‌عنوان دارایی دیرنقدشونده از نگاه بسیاری از مردم، اقدامی پرریسک تلقی می‌شود. 

به این ترتیب در شرایطی که افزایش تنش منطقه‌‌‌ای، با ورود سرمایه به بازار ارز و طلا زمینه‌‌‌ساز ایجاد جریان افزایشی در بازار این دارایی‌‌‌ها شده؛ از میزان معاملات نهایی خرید و فروش خانه کاسته شده و درواقع رکود در این بخش تشدید شده است.


اثرگذاری بعدی تنش منطقه‌‌‌ای بر بازار ملک مربوط به افرادی می‌شود که به دنبال تبدیل ملک خود به ملک احسن هستند. 

طی ماه‌‌‌های اخیر و در میانه رکود سنگین سرمایه‌‌‌ای حاکم بر بازار ملک؛ بخش قابل‌توجهی از معاملات مسکن در کشور مربوط به متقاضیان تبدیل خانه به گزینه‌‌‌ای بهتر بود. 

 معاملات تبدیل به احسن نیز در گره عدم‌جوش خوردن به دام افتاده‌‌‌اند. این رویه نتیجه افزایش ریسک خرید ملک به‌‌‌عنوان سرمایه‌گذاری دیربازده و با نقدشوندگی پایین است.

 درواقع در شرایط کنونی افراد معدودی حاضر به تبدیل سایر دارایی‌‌‌های خود نظیر پول نقد، طلا و ارز به ملک هستند و همین موضوع بازار تبدیل به احسن در معاملات مسکن را نیز قفل کرده است.

اما چهارمین اثر تنش منطقه‌‌‌ای در بازار ملک مربوط به معاملات اجاره می‌شود. 

 بخشی از موجرها برای افزایش نقدینگی خود حاضر به تنظیم قرارداد اجاره با نرخی کمتر از مطالبه اولیه و در حد استطاعت مستاجر شده‌‌‌اند. 

اگرچه با آغاز فصل پاییز به شکل سنتی از تعداد فایل‌‌‌های اجاره نسبت به فصل تابستان (زمان سنتی اجاره خانه در کشور) کاسته می‌شود؛ اما  در شرایط کنونی بر تعداد فایل‌‌‌های اجاره نسبت به مهر سال قبل به‌‌‌طور تقریبی افزوده شده است. 

درواقع بخشی از دارندگان ملک با هدف افزایش نقدینگی به عرضه ملک خود روی آورده‌‌‌اند و برای دریافت سریع‌‌‌تر وجه نقد حاضر به ارائه تخفیف نیز شده‌‌‌اند. این موضو‌ع زمینه‌‌‌ساز کاهش اجاره‌‌‌بها شده است.

کاهش نرخ رشد اجاره‌‌‌بها در زمان تشدید تنش منطقه‌‌‌ای و بروز جنگ گزاره‌‌‌ای است که تجربه 8 سال جنگ ایران و عراق نیز آن را اثبات کرده است.
 ریسک تنش منطقه‌‌‌ای می‌تواند سرعت رشد اجاره‌‌‌بها را به نصف کاهش دهد. در حالی که طی سال‌های 51 تا 56 شاخص هزینه مسکن رشدی متوسط 23 درصدی داشت؛ این نرخ طی سال‌های 57 تا 66 یعنی در بازه افزایش تنش داخلی و منطقه‌‌‌ای به 11.9‌درصد کاهش یافت.

در فروردین امسال نیز این رویه به شکل دیگری تکرار شد؛ طی هفته‌‌‌های ابتدایی امسال به‌رغم افزایش شتابان نرخ ارز در پی تشدید تنش منطقه‌‌‌ای، قیمت مسکن در تهران ثابت ماند.

 این در حالی بود که طی سال‌های قبل به شکل معمول رشد نرخ ارز زمینه‌‌‌ساز افزایش بهای مسکن نیز بود؛ اما از آنجاکه این مرتبه علت ایجاد جریان افزایشی در بازار ارز متفاوت بود؛ نتیجه این رشد نرخ بر بازار مسکن نیز پیامد متفاوتی داشت. 

درواقع «تنش در منطقه» اگرچه پتانسیل رشد نرخ ارز را دارد؛ اما چشم‌‌‌انداز قیمت مسکن را کاهشی می‌کند. احتمال افزایش تنش منطقه‌‌‌ای باعث خروج بخشی از متقاضیان خرید ملک از این بازار شده و کاهش تقاضا زمینه‌‌‌ساز افت قیمت در این بازار می‌شود.

  • تاکید مخبر برای رفع مشکلات «خیابان جهرم» اراک

    تاکید مخبر برای رفع مشکلات «خیابان...

    مخلص الائمه: موضوع در شورای تامین استان مطرح شد استاندار مرکزی گفت: به دستور معاون اول رئیس جمهوری پرونده منازل مسکونی محله جهرم اراک با رعایت حقوق شهروندان در دست بررسی است

  • سندروم خرید ملک در ترکیه_لاکچری‌بازی یا سردرگمی

    سندروم خرید ملک در ترکیه_لاکچری‌بازی یا...

    با وجود آنکه این روزها از اقتصاد ترکیه اخبار خوبی به گوش نمی‌رسد، لیر هر روز ارزش خود را از دست می‌دهد، بیکاری در این کشور روزافززون شده، گردشگری ۶۵ درصد کاهش یافته، ۳۵ درصد قیمت خانه در ترکیه مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود و خریداران تا سه سال حق فروش ملک را ندارند، ایرانی‌ها باز هم به دلایل نامعلوم در ماه گذشته با خرید ۱۲۶۵ خانه بزرگترین گروه خریداران ملک در ترکیه لقب گرفتند.

  • گرانی 700 درصدی نرخ ارز در دولت یازدهم و دوازدهم/ افزایش ۶۴۷ درصدی قیمت مسکن طی ۸ سال گذشته

    گرانی 700 درصدی نرخ ارز در دولت یازدهم...

    نماینده طوالش در مجلس گفت: میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در سال ۹۲ حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده که طی سال‌های اخیر با جهش ۶۴۷ درصدی مواجه شده است. حسن محمدیاری نماینده طوالش در مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه 26 آبان) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد وضعیت شاخص‌های اقتصادی در دولت های یازدهم و دوازدهم اظهار داشت: براساس گزارش کمیسیون اقتصادی مسلم است که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم شاخص‌های اقتصادی دچار کمی و کاستی‌هایی بوده است.

  • رهن، اجاره و خرید آپارتمان در اصفهان

    رهن، اجاره و خرید آپارتمان در اصفهان

    خرید آپارتمان در اصفهان در شرایطی که بازار مسکن هر روز رو به افزایش می‌رود، یک راه مطمئن برای جلوگیری از کاهش ارزش پول خود است. در این گزارش سایت ملکی دلتا به شما کمک می‌کند تا هر چه سریع‌تر و راحت‌تر صاحب خانه شوید.

  • پادزهر تورم ملکی در ملتهب‌ ترین بازار املاک جهان به کار افتاد

    پادزهر تورم ملکی در ملتهب‌ ترین بازار...

    دولت چین طی یک دهه گذشته بدون توجه به «جنس تقاضای مسکن» در مناطق بیرون از شهرها، «خانه‌سازی دولتی با تیراژ نجومی» راه انداخت به خیال اینکه «عرضه زیاد به دست دولت در حومه» مشکل خانه‌دار شدن مردم را حل می‌کند.

  • یخبندان پاییزی شرق گلستان را فرامی‌گیرد

    یخبندان پاییزی شرق گلستان را فرامی‌گیرد

    مدیر کل هواشناسی گلستان با اشاره به عبور سامانه ناپایدار جوی تا ساعات آینده از استان گفت: اهالی نیمه شرقی گلستان شامگاه امشب چهارشنبه دمای زیر صفر درجه را تجربه خواهند کرد.

  • تداوم امدادرسانی‌ شبانه سپاه ‌به زلزله‌زدگان‌

    تداوم امدادرسانی‌ شبانه سپاه ‌به...

    خدمت‌رسانی بی‌وقفه به مردم ‌در تمام روستاهای هرمزگان گروه استان‌ها ـ پس از وقوع زمین لرزه مهیب در استان هرمزگان که موجب بروز خسارت به منازل مسکونی و برخی زیرساخت‌ها شد، تمامی ارکان خدمت رسان در منطقه حاضر شده و به خدمات رسانی مشغول هستند.

  •  ثبت نام مسکن دولتی برای مجرد‌ها

    ثبت نام مسکن دولتی برای مجرد‌ها

    معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: اعضای شورای عالی مسکن با کلیات طرحی که منجر به ثبت‌نام مشروط افراد مجرد بالای ۱۸ سال در نهضت ملی مسکن می‌شود، موافقت کردند .محمود محمودزاده گفت: کلیات ثبت‌نام مجردها در طرح نهضت ملی مسکن به شرط تاهل در زمان تحویل واحد مسکونی، در جلسه شب گذشته شورای عالی مسکن مورد تایید قرار گرفت.

  • خرید سیمان از بورس کالا با یک کلیک

    خرید سیمان از بورس کالا با یک کلیک

    دنیای معدن: معاملات گواهی سپرده سیمان امروز نیز همچون روز گذشته با استقبال چشمگیر خریداران خرد مواجه شد به طوریکه در مجموع ۳ میلیون و ۴۹۴ هزار گواهی سپرده معادل ۳۴۹۴ تن سیمان متعلق به انبار کارخانه های سیمان فارس نو، خاش، فارس، صوفیان، خزر، ماهان کرمان، ارومیه، ساوه، غرب، بجنورد و تهران مورد معامله قرار گرفت.

  • امسال تنها ۳۰ هزار پروانه ساخت مسکونی در تهران صادر شد

    امسال تنها ۳۰ هزار پروانه ساخت مسکونی...

    یک فوریت «نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران» در حالی به تصویب رسید که معاون شهردار تهران از کاهش رغبت ساخت و ساز در تهران به دلیل موانع موجود خبر داد. بررسی لایحه اصلاحیه «نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران» در جلسه امروز شورای شهر تهران که قرار بود به صورت دو فوریت بررسی شود به دلیل عدم حضور شهردار تهران به یک فوریت تبدیل شد و حمیدرضا صارمی سرپرست معاونت معماری و شهرسازی تهران

  • جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس‌ جمهور برگزار شد

    جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس‌...

    جلسه شورای عالی مسکن از ساعت ۱۵ امروز (سه‌شنبه) با حضور رئیس جمهور در محل ساختمان ریاست جمهوری برگزار شد.

  • کاهش قیمت مسکن و اجاره در ۱۰۰ روز اول دولت رئیسی اتفاق نیفتاد

    کاهش قیمت مسکن و اجاره در ۱۰۰ روز اول...

    رئیس‌جمهور وعده‌اش را فراموش کرده؟عملکرد ۱۰۰ روزه نشان می‌دهد میانگین قیمت مسکن در شهر تهران ۵٫۴ درصد و میانگین اجاره‌بهای مسکن پایتخت ۲۱ درصد افزایش یافت. کارنامه ۱۰۰ روز اول فعالیت دولت سیزدهم ۵ رخداد مهم در حوزه بازار مسکن را در خود جای داده است. بررسی‌ها درباره آن‌چه طی نیمه مرداد ماه (زمان آغاز به کار رسمی دولت سیزدهم) تا روز بیست‌ودوم آبان، ۱۰۰ روز اول فعالیت دولت رئیسی، در بازار مسکن به وقوع پیوسته نشان می‌دهد

  • ساخت پروژه نهضت ملی مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری

    ساخت پروژه نهضت ملی مسکن در بافت‌های...

    طرح نهضت ملی مسکن، بنا دارد بخشی از واحدهای مسکونی را در بافت های ناکارآمد شهری تولید کند تا ضمن افزایش تولید در مناطق کمتر برخوردار، قیمت تمام شده را برای اقشار کم درآمد تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

  •  رئیس ستاد بحران کشور: ۳ هزار واحد مسکونی در زلزله آسیب دید

    رئیس ستاد بحران کشور: ۳ هزار واحد...

    رئیس ستاد بحران کشور: 3 هزار واحد مسکونی در زلزله آسیب دید/ بازسازی منطقه به زودی آغاز می‌شود گروه استان‌ها ـ رئیس ستاد بحران کشور با بیان اینکه زلزله به ۳ هزار واحد مسکونی در هرمزگان آسیب زده است، گفت: مراحل ساخت و ساز بافت‌های آسیب دیده با موافقت معاون اول رئیس جمهور به زودی آغاز می‌شود.

  • اجاره خانه در شهرهای بزرگ جهان چقدر است

    اجاره خانه در شهرهای بزرگ جهان چقدر است

    مشکل اجاره مسکن در جهان افزایش یافته و قیمت اجاره خانه در شهرهای شرق اسیا از شهرهای گران اروپایی و آمریکایی نیز بیشتر شده است. همزمان با شیوع کرونا و افزایش تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار مسکن به عنوان مقصدی امن، قیمت خانه در بسیاری از کشورها از جمله کانادا، انگلیس، هنگ کنگ و آمریکا به رکوردهای تاریخی جدیدی رسید که در نتیجه این اتفاق بازار اجاره بها نیز در کشورهای مختلف تحت تاثیر قرار گرفته و میانگین اجاره نیز به میزان محسوسی افزایش یافته است.

  • آشنایی با انواع وام‌ های بانک ملی

    آشنایی با انواع وام‌ های بانک ملی

    وام های بانک ملی در قالب طرح‌های مختلف به مشتریان ارائه می‌شود. این بانک با عقد قراردادهای متنوع در قالب تعمیر و خرید مسکن، خرید کالا، ازدواج، خرید محل کار و … به هر گروهی تسهیلات اختصاصی اعطا می‌کند. برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بانکی اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

  • هدف ورود طرح نهضت ملی مسکن به بافت فرسوده؛ کاهش قیمت تمام شده و افزایش تولید

    هدف ورود طرح نهضت ملی مسکن به بافت...

    طرح نهضت ملی مسکن، بنا دارد بخشی از واحدهای مسکونی را در بافت های ناکارآمد شهری تولید کند تا ضمن افزایش تولید در مناطق کمتر برخوردار، قیمت تمام شده را برای اقشار کم درآمد تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

  • خدمات رسانی امدادگران به ۲۰۸ نفر در بارش های اخیر گیلان

    خدمات رسانی امدادگران به ۲۰۸ نفر در...

    رشت- مدیر عامل جمعیت هلال احمر گیلان با اشاره به ارائه خدمت امدادگران این جمعیت به ۲۰۸ نفر از شهروندان گیلانی در بارش های اخیر، گفت: آبگرفتگی ۵۷ منزل مسکونی تخلیه شد.

  • ۱۳۶ واحد مسکونی در غرب مازندران دچار آبگرفتگی شد

    ۱۳۶ واحد مسکونی در غرب مازندران دچار...

    مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران گفت: بروز سیلاب ناشی بارش‌های رگباری که از چهارشنبه شب در مناطق مختلف این استان آغاز شد و تا جمعه شب نیز ادامه داشت، باعث آبگرفتگی ۱۳۶ واحد مسکونی در شهرستان‌های غربی این استان شد.

  • آخر هفته گذشته یک برج مسکونی ۱۷ طبقه در «شمال»، با جرقه آتش در یکی از طبقات فوقانی، ظرف ۱۲ ساعت تبدی

    آخر هفته گذشته یک برج مسکونی ۱۷ طبقه در...

    مطابق آنچه خبرگزاری‌های محلی استان مازندران اعلام کردند، عصر چهارشنبه گذشته، برج مسکونی «رامیلا» واقع در یک شهرک در شهرستان چالوس دچار آتش‌سوزی در یکی از طبقات بالا می‌شود که علت یا منشأ آتش را هم کابل‌های برق ساختمان اعلام کرده‌اند.

  • روزنامه‌های اقتصادی امروز در یک نگاه؛ ‌مسیر گمشده رشد اقتصادی

    روزنامه‌های اقتصادی امروز در یک نگاه؛...

    روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «متهم نامرئی گرانی مسکن‌» به بررسی مشکلات مسکن در بازار پرداخت و نوشت: رصد بازار مسکن ایران از دوربین جهانی، ضمن تصویر نمای دیگری از ابعاد «فقر مسکن»، هویت متهم نامرئی و عامل ساختگی «گرانی مسکن» را برای سیاست‌گذار مشخص کرد.