ایران شناسی / مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز یکی از بناهای تاریخی شهر تبریز است. این مسجد که در کتاب‌های تاریخی از آن به‌عنوان «جامع کبیری نیز نام برده شده، از ابتدای تأسیس مسجد جامع شهر تبریز بوده و بازار تبریز، گرداگرد آن شکل گرفته‌است. مسجد جامع تبریز از دوره سلجوقیان تا دوره قاجار بوده است و در تبریز، خیابان شهید مطهری واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۷۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

استان آذربایجان شرقی_تبریز_دوره سلجوقیان، دوره قاجار

شبستان مسجد

قدیمی‌ترین قسمت  آن شبستان وسیعی است از تاق و گنبدهایی برفراز ستون‌های هشت‌گوش آجری که زینت‌بخش آن گچ‌بری‌های ظریف و هنرمندانهٔ دورهٔ روادیان (مقارن سلجوقیان) است. 

مسجد جامع در دورهٔ ایلخانان مغول موردتوجه و تعمیر بوده و بخش‌هایی به آن افزوده شده‌است. محراب رفیع گچ‌بری شده، یادگار آن دوره می‌باشد.

دورهٔ حکومت آق‌قویونلوها در آذربایجان گنبدی رفیع مزین به انواع کاشیکاری‌های معرق به وسیلهٔ «سلجوق‌شاه بیگم» همسر اوزون حسن در بخش شمالی آن احداث شده که هنوز هم پایه‌ها و گوشه‌هایی از کاشی‌کاری‌های آن باقی‌مانده است.

در زمین‌لرزهٔ سال ۱۱۹۳ هجری که بسیاری از بناهای تبریز آسیب دید، این مسجد نیز از خرابی در مصون نماند. 

مسجد فعلی با پایه‌های متین و پوشش تاق و چشمه بعد از زلزله در اوایل حکومت قاجار و توسط «حسینقلی‌خان دنبلی» حاکم وقت تبریز بنا شده‌است و از آثار مهم دورهٔ قاجاریه می‌باشد.

موقعیّت

مسجد جامع تبریز که به مسجد جمعه نیز معروف است.

 در انتهای بازار تبریز و ضلع جنوبی صحن مدرسهٔ طالبیّه و بین مسجد حجت‌الاسلام و مسجد میرزا اسماعیل خاله اوغلی واقع است .

 یکی از قدیمی‌ترین ابنیّة تاریخی این شهر به‌شمار می‌آید. 

تاریخ بنا و نام بانی اوّلیّة آن معلوم نیست، عدّه‌ای آن را از مساجد صدر اسلام می‌دانند. پاره‌ای دیگر بنای قدیمی را به دورة سلجوقیان نسبت می‌دهند.


پلان مسجد


مسجد جمعه تبریز قبلاً یک ایوانه بود، ولی بعداً به دو ایوانه تبدیل شد و از جمله مساجدی است .

 روش ساخت کاخ اختصاصی فیروزآباد را اساس کار قرار داده و به مساجد ایرانی معروف‌اند.

  • کاخ خورشید کلات مشهد

    کاخ خورشید کلات مشهد

    " کاخ خورشید " یا " عمارت خورشید " یکی زیباترین کاخ های موجود در کشورمان ایران است که به دستور نادر شاه افشار موسس سلسه افشاریه در اوایل به سلطنتش در سال 1108 خورشیدی بنا نهاده شد که امروزه به عنوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری مشهد شناخته می شود. این کاخ در شهر کلات و در 150 کیلومتری شهر مشهد استان خراسان رضوی جای خوش کرده و نیز این کاخ در وسط باغ بزرگی قرار گرفته که شامل یک بنا در سه طبقه مجزا ‌است.

  • معمار ی و طراحی خانه خطیبی قزوین

    معمار ی و طراحی خانه خطیبی قزوین

    خانه خطیبی قزوین یکی از خانه های تاریخی قزوین است. نام کوچه خطیبی در قزوین را از روی نام خانه ای اعیانی درون آن برداشته اند. مالک این بنا معتمد حاج ملا احمد خطیبی نام داشت که یکی از کسبه تکیه ناسار بود.

  • کاخ شهرداری تبریز

    کاخ شهرداری تبریز

    کاخ شهرداری تبریز از بناهای تاریخی شهر تبریز است که ساخت آن از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ خورشیدی در محل گورستان متروک و مخروبهٔ کوی نوبر با نظارت مهندسان آلمانی و در زمان ریاست شهرداری حاج ارفع‌الملک جلیلی و با بودجهٔ ۲٬۵۰۰٬۰۰۰ ریال انجام شد. از این بنا، به عنوان تالار شهر و دفتر اصلی شهرداری تبریز، بهره‌برداری شده‌است. این اثر در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۵۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

  • بازسازی عمارت بادگیر کاخ گلستان تهران

    بازسازی عمارت بادگیر کاخ گلستان تهران

    عمارت بادگیر کاخ گلستان تهران یک بنای کاملا ایرانی است و معماری آن توسط بهترین معماران ایرانی ارائه شده است. مظفرالدین شاه قاجار در این عمارت شهر تهران، تاجگذاری کرده و این عمارت اتفاقات زیادی را در خود ثبت نموده است. بنای عمارت بادگیر کاخ گلستان تهران

  • سر در عالی قاپو یکی از آثار تاریخی و گردشگری در شهر قزوین است

    سر در عالی قاپو یکی از آثار تاریخی و...

    در ابتدای خیابان سپه – نخستین خیابان ساخته شده در ایران – قرار دارد. این بنا سردر یکی از هفت در ورودی به ارگ سلطنتی صفویان بوده‌است. و در اصلی جنوبی است که به خیابان و میدان شاه باز می‌شده و تنها در از این مجموعه است که اکنون به یادگار مانده است.

  • بنای تاریخی تالار تیموری

    بنای تاریخی تالار تیموری

    ایوان و حیاط تالار تیمیوری که به عنوان موزه تاریخ طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد

  • معرفی بنای عالی قاپو

    معرفی بنای عالی قاپو

  •  خانه زینت الملوک شیراز

    خانه زینت الملوک شیراز

  • ابیانه یکی از روستاهای خاص و دیدنی نطنز در استان اصفهان

    ابیانه یکی از روستاهای خاص و دیدنی نطنز...

  • سوباتان، بهشت ناشناخته در ایران

    سوباتان، بهشت ناشناخته در ایران

  • ماسوله‌ای سرسبز در قلب کویر

    ماسوله‌ای سرسبز در قلب کویر