ایران شناسی / خانه لاری‌ها تاریخیه یزد

خانه لاری‌ها تاریخیه یزد

خانه لاری‌ها تاریخیه یزد

شهر یزد را می‌توان یکی از نمادهای فرهنگی ایران دانست که از اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار است. بناها و خانه ‌های تاریخی یزد به دلیل آنکه در بافت کویری قرار گرفته‌اند، به سبک خاصی ساخته شده و از ویژگی‌های خاصی برخوردارند. شهر یزد به دلیل بهره‌مندی از آثار تاریخی و بناهای قدیمی از شهرت خاصی در میان سایر شهرهای ایران برخوردار بوده و لقب عروس کویر ایران به حق برازنده آن است. در ادامه به معرفی و فلسفه کهن خانه های تاریخی یزد خواهیم پرداخت؛ همراه جاباما باشید.

معرفی خانه های تاریخی یزد

اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان، شهر یزد است که افتخاری برای کشور ما به حساب می‌آید.
 خانه های تاریخی یزد از قدمت بسیار بالایی برخوردار هستند و هر چه می‌گذرد به ارزش و جایگاه بالاتری دست می‌یابند.

معماری خانه های یزد با توجه به قرار گرفتن در بافت کویری و وجود آب و هوای گرم و خشک در این منطقه به شیوه خاصی انجام می‌شود.
 تاکنون در حدود ۳۲۳ خانه تاریخی از شهر یزد به ثبت آثار ملی ایران درآمده .شما را با معروف‌ترین خانه های قدیمی یزد که هر کدام از تاریخچه‌ای جذاب برخوردارند، آشنا خواهیم کرد.

۱. خانه لاری‌ها

یکی از معروف‌ترین خانه های تاریخی یزد که از آثار ارزشمند دوره قاجاریه به شمار می‌رود را می‌توان خانه لاری‌ها یزد دانست.
 این خانه در سال ۱۲۸۶ قمری بنا شده و در سال ۱۳۷۵ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است. مساحت خانه لاری‌ها در حدود ۱۷۰۰ متر بوده و زیربنای آن معادل ۱۲۰۰ متر است.

مالک این خانه تاریخی شخصی به نام حاج محمد ابراهیم لاری، یکی از تجار موفق ایران بود و این خانه برای مدتی به خانقاه تبدیل شد. در حقیقت لاری‌ها تاجرهای شناخته‌شده‌ای بودند که از لار استان فارس به یزد آمدند.

معماری و طراحیه بسیار ویژه بوده و از خصوصیات منحصر به فردی همانند احترام به حریم خصوصی، حفظ حریم خانه از نگاه نامحرم، ارتباط فضاهای مختلف و سایر موارد برخوردار است.
خانه لاری‌ها یزد دارای ۳ حیاط و ۶ باب خانه بوده و از مجموعه‌ ایوان‌ها، تالارها، اتاق‌ها و یک سر در و هشتی تشکیل شده است. در حیاط اصلی این خانه یک حوض و ایوان بلند وجود دارد که جلوه خاصی به این فضا بخشیده است. اتاق‌های این خانه که در مجموع ۲۲ عدد هستند، به سبک کاملا سنتی، آیینه کاری و نقاشی شده‌اند که نماد هنرمندان این دیار را به رخ همه جهانیان خواهد کشید.

یکی از ویژگی‌های جالب و جذاب این خانه تاریخی را می‌توان در چهارفصل بودن آن دانست، زیرا هر ضلع از آن برای فصل خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ضلع شمالی خانه لاری‌ها مختص فصل زمستان بوده و ضلع جنوبی آن که تالار و بادگیر را در خود جای داده است.
 به فصل تابستان مربوط می‌شود، همچنین در قسمت غربی این خانه بهارخواب واقع شده و قسمت شرقی آن برای فصل پاییز مناسب است.

یک بادگیر بلند و چندین بادگیر کوتاه در قسمت‌های مختلف این خانه تاریخی قرار گرفته‌اند که به خنک کردن محیط کمک بسزایی خواهند کرد.
در حیاط دوم یا میانی خانه لاری‌ها، اتاق‌های سه دری، پنج دری و هفت دری واقع شده‌اند که هر کدام از آن‌ها برای افراد و شرایط خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اتاق‌های سه دری مخصوص کودکان بوده و اتاق‌های پنج دری به اهالی خانه تعلق دارد، همچنین اتاق‌های هفت دری هم برای افراد والا مقام در نظر گرفته شده است.

حیاط سوم این خانه که از دو حیاط دیگر کوچکتر است، مقداری بالاتر از حیاط دوم قرار گرفته و دارای فضای بسیار دنج و باصفایی است.
به نظر می‌رسد این حیاط یک خلوتگاه برای اهالی خانه به شمار می‌رفت، زیرا آرامش وصف‌ناپذیری را در اختیار افراد قرار می‌دهد.
 در نظر داشته باشید که موزه اسناد تاریخی یزد هم در خانه لاری‌ها وجود دارد، بنابراین می‌توانید علاوه بر تماشای معماری زیبا و سنتی این خانه تاریخی، از موزه اسناد آن هم دیدن کنید.

ساعت بازدید_  ۸ صبح الی ۸ شب

آدرس خانه لاری‌ها: خیابان امام خمینی، محله فهادان، جنب عمارت کلاه فرنگی

  • کاخ خورشید کلات مشهد

    کاخ خورشید کلات مشهد

    " کاخ خورشید " یا " عمارت خورشید " یکی زیباترین کاخ های موجود در کشورمان ایران است که به دستور نادر شاه افشار موسس سلسه افشاریه در اوایل به سلطنتش در سال 1108 خورشیدی بنا نهاده شد که امروزه به عنوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری مشهد شناخته می شود. این کاخ در شهر کلات و در 150 کیلومتری شهر مشهد استان خراسان رضوی جای خوش کرده و نیز این کاخ در وسط باغ بزرگی قرار گرفته که شامل یک بنا در سه طبقه مجزا ‌است.

  • معمار ی و طراحی خانه خطیبی قزوین

    معمار ی و طراحی خانه خطیبی قزوین

    خانه خطیبی قزوین یکی از خانه های تاریخی قزوین است. نام کوچه خطیبی در قزوین را از روی نام خانه ای اعیانی درون آن برداشته اند. مالک این بنا معتمد حاج ملا احمد خطیبی نام داشت که یکی از کسبه تکیه ناسار بود.

  • کاخ شهرداری تبریز

    کاخ شهرداری تبریز

    کاخ شهرداری تبریز از بناهای تاریخی شهر تبریز است که ساخت آن از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ خورشیدی در محل گورستان متروک و مخروبهٔ کوی نوبر با نظارت مهندسان آلمانی و در زمان ریاست شهرداری حاج ارفع‌الملک جلیلی و با بودجهٔ ۲٬۵۰۰٬۰۰۰ ریال انجام شد. از این بنا، به عنوان تالار شهر و دفتر اصلی شهرداری تبریز، بهره‌برداری شده‌است. این اثر در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۵۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

  • بازسازی عمارت بادگیر کاخ گلستان تهران

    بازسازی عمارت بادگیر کاخ گلستان تهران

    عمارت بادگیر کاخ گلستان تهران یک بنای کاملا ایرانی است و معماری آن توسط بهترین معماران ایرانی ارائه شده است. مظفرالدین شاه قاجار در این عمارت شهر تهران، تاجگذاری کرده و این عمارت اتفاقات زیادی را در خود ثبت نموده است. بنای عمارت بادگیر کاخ گلستان تهران

  • سر در عالی قاپو یکی از آثار تاریخی و گردشگری در شهر قزوین است

    سر در عالی قاپو یکی از آثار تاریخی و...

    در ابتدای خیابان سپه – نخستین خیابان ساخته شده در ایران – قرار دارد. این بنا سردر یکی از هفت در ورودی به ارگ سلطنتی صفویان بوده‌است. و در اصلی جنوبی است که به خیابان و میدان شاه باز می‌شده و تنها در از این مجموعه است که اکنون به یادگار مانده است.

  • بنای تاریخی تالار تیموری

    بنای تاریخی تالار تیموری

    ایوان و حیاط تالار تیمیوری که به عنوان موزه تاریخ طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد

  • معرفی بنای عالی قاپو

    معرفی بنای عالی قاپو

  •  خانه زینت الملوک شیراز

    خانه زینت الملوک شیراز

  • ابیانه یکی از روستاهای خاص و دیدنی نطنز در استان اصفهان

    ابیانه یکی از روستاهای خاص و دیدنی نطنز...

  • سوباتان، بهشت ناشناخته در ایران

    سوباتان، بهشت ناشناخته در ایران

  • ماسوله‌ای سرسبز در قلب کویر

    ماسوله‌ای سرسبز در قلب کویر