بازار املاک / تورم ۴۰ درصدی در بازار مسکن یزد| انتظار کاهش قیمت نیست

تورم ۴۰ درصدی در بازار مسکن یزد| انتظار کاهش قیمت نیست

تورم ۴۰ درصدی در بازار مسکن یزد| انتظار کاهش قیمت نیست

یزد- تورم ۴۰ درصدی بازار مسکن طی سه ماهه نخست سال جاری به عقیده برخی کارشناسان به انتخابات مربوط بود اما حالا که انتخابات نیز تمام شده بازهم تورم پابرجاست؛ تورمی که خانه دار شدن مردم را سخت کرده است.



مهناز حاج تقیطبق سخن کارشناسان، میزان معاملات املاک در کشور به میزان قابل توجهی کاهش یافته و بازار مسکن در ایران و استان یزد راکد است. شرایط اقتصادی و تورم عامل افزایش قیمت ملک است. افزایش قیمت مصالح ساختمانی و در نتیجه رشد هزینه ساخت مسکن از سویی و از سوی دیگر از بین رفتن اعتماد بین مالک و سازنده باعث دست نگه داشتن و ناامیدی مالکان از ساخت مسکن شده است.

یکی دیگر از علت های افزایش قیمت در حوزه زمین و مسکن بحث سودجویی و دلالی است که مشکلات اقتصادی بسیاری به بار آورده است. متاسفانه بورس‌بازی سازماندهی شده در استان یزد و مناطقی از استان ایجاد شده که بر رکود و تورم و ایجاد خلل در بازار مسکن تأثیر گذاشته است.

پیش از این، رئیس اتحادیه مشاوران املاک یزد در گفتگو با بازار گفته بود در سال جاری، اجاره بها به دلیل شرایط کرونا طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، در تهران ۲۵ درصد، کلان شهرها ۲۰ درصد و شهرهای کوچک ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته و مستاجران به دلیل شیوع بیماری کرونا کمتر برای رهن و اجاره به بنگاه‌ها مراجعه و خودشان به صورت غیررسمی قراردادها را تمدید می‌کنند که اتحادیه مسئولیتی در این خصوص ندارد و متأسفانه نرخ اجاره بها و حتی فروش ملک در یزد متناسب با مصوبه قانونی نیست و حتی بیشتر از نرخ تورم سالانه است.

مستاجران به دلیل شیوع بیماری کرونا کمتر برای رهن و اجاره به بنگاه‌ها مراجعه و خودشان به صورت غیررسمی قراردادها را تمدید می‌کنند

امیر یاسینی رئیس اتحادیه مشاوران املاک یزد این بار در زمینه وضعیت جدید بازار مسکن در یزد به بازار پاسخ می دهد.

* وضعیت فعلی اجاره و فروش ملک در یزد چگونه است؟
امسال افزایش اجاره بها مشکلات عدیده‌ای را برای مستأجران ایجاد کرد. اتحادیه مشاوران املاک نیز در رابطه با وضعیت اجاره با کمبود شدید عرضه املاک اجاره‌ای مواجه شد و به ندرت با موارد اجاره ای در دفاتر املاک با قیمت‌های نامتعارف روبه‌رو می‌شویم. طبق مصوبه ۷۲ ستاد ملی کرونا، در صورت نداشتن شرایط خاص، تمامی قراردادهای اجاره با افزایش ۱۵ درصدی نسبت به سال قبل باید تمدید شود درحالیکه این قانون در همه موارد اعمال نمی‌شود. در مورد بازار خرید و فروش ملک نیز باید بگویم در حال حاضر دچار رکود در انجام معاملات هستیم و دوران کم رونقی را طی می‌کنیم. شواهد حاکی از آن است که در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با تورم ۴۰ درصدی در حوزه خرید و فروش مسکن مواجه بوده‌ایم.

* دلایل عمده گرانی ملک در یزد چیست؟
جدا از مسائل کلان کشور اعم از تورم و رکود که در همه بازارها به ویژه بازار مسکن تأثیرگذاشته است، افزایش قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان، ماسه، آهن، افزایش دستمزد کارگران، افزایش بی رویه عوارض شهرداری و فروش تراکم در بعضی مناطق شهری مانند صفائیه توسط شهرداری باعث گرانی ملک شده است. در مورد تراکم نیز لازم است بگویم که در قانون شهرداری دو نوع تراکم جمعیتی و ساختمانی تعریف شده است.

سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با تورم ۴۰ درصدی در بازار مسکن مواجه بوده‌ایم

* تراکم جمعیتی بیشتر در کدام نواحی یزد مشاهده می‌شود؟
تراکم جمعیتی در واقع عبارت از تعداد افراد ساکن در هر هکتار مشخص است. به علت توزیع ناعادلانه خدمات شهری، شاهد این تراکم در بعضی مناطق از جمله بلوار جمهوری، خیابان کاشانی، بلوار جوان و چند منطقه دیگر هستیم.

* تراکم ساختمانی چگونه باعث افزایش قیمت ملک در یزد شده است؟
تراکم ساختمانی به صورت درصد بیان می‌شود و در واقع نشان دهنده متراژ ساخت و ساز در زمین است. مثلا در منطقه صفاییه یزد طبق طرح جامع ساختمانی، مجوزهای پنج یا شش طبقه به سازندگان داده می‌شود که خود این عمل هرچند برای شهرداری درآمد خوبی دارد ولی باعث افزایش قیمت زمین و گرانی مسکن می‌شود.

* در این باره پیشنهادی دارید؟
با اجرای ناعادلانه خدمات شهری در مناطق مختلف شهر، مشاوران املاک هیچ منفعتی در گرانی مسکن نمی‌برند و باید قیمت ملک را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهند تا مبلغ ملک با بودجه خریدار برابر شود. از این‌رو انتظار است شهرداری در این زمینه به وظیفه ذاتی خود عمل کند تا از این طریق بازار مسکن دچار تلاطم بیشتر نشود.

* پیش بینی شما در مورد روند بازار مسکن در ایران و یزد چیست؟
اکنون با دوران رکود مواجه هستیم و تا چند ماه آینده رونق در بازار مسکن پیش بینی نمی‌شود. همواره قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری بازار املاک دچار رکود می‌شود و با وضعیت گرانی مصالح ساختمانی و عدم تمایل سازندگان به ساخت و ساز مواجه‌ایم. به نظر می‌رسید تا زمان رسیدن به یک ثبات نسبی، وضعیت ملک در حالت رکود است و بعد از پایان یافتن انتخابات تقریبا همه چیز به روند عادی خود بازگردد، اما هنوز این برهه حساس طی نشده است.

* احتمال ارزان‌تر شدن قیمت مسکن را می‌دهید؟
اگر به ثبات نسبی در بازار مسکن برسیم، شاهد یک اتفاق خوب خواهیم بود ولی نمی‌توان انتظار کاهش قیمت را داشت. اگر با روی کار آمدن دولت جدید، دولت به وعده های خود در خصوص مسکن به ویژه تحقق وعده ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی عمل کند، شاهد روزهای خوبی برای مردم به ویژه جوانان هستیم.

در صورت اتخاذ سیاست‌های انقباضی توسط بانک‌ها و ایجاد ثبات در بازارهای مالی و تحقق شعار آقای رئیسی در مورد ایجاد یک میلیون واحد مسکونی در سال امیدواریم قیمت مسکن در آینده دچار سجام گسیختگی نشود.

نمی‌توان گفت که بازار پرسود مسکن از وجود افراد سودجو و بورس‌بازان خالی می‌شود

* اکنون چقدر بازار مسکن را برای سرمایه‌گذاری مناسب می‌دانید؟
همیشه مسکن دارای جذابیت مناسب جهت سرمایه‌گذاری بوده است و من فکر می‌کنم تا تولید مسکن جواب گوی تقاضای سالانه نباشد، همیشه بخش املاک و مستغلات بهترین گزینه برای سرمایه گذاری است. در حال حاضر نیز شاهد ورود حجم بزرگ نقدینگی به این بازار پرسود هستیم و انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران همچنان نیز این روند را ادامه خواهند داد.

* هنوز هم بورس‌بازان در بازار مسکن یزد جولان می‌دهند؟
قطعأ هر بازار پرسود بورس بازان هم حضور دارند و این افراد نقدینگی سرگردان مردم را به سمت بازار هدف خود هدایت می‌کنند. پس تا زمانی که سرمایه‌های سرگردان وجود دارد، بورس‌بازان نیز فعال هستند و کار خود را با سیاست تمام انجام می‌دهند.
بعد از اقدام دادگستری یزد در خصوص پلمپ املاک متخلف و بازداشت بورس‌بازان حوزه مسکن در یزد تا حدودی فعالیت بورس‌بازان، سوداگران و اختلال‌گران متوقف شد. خوشبختانه در این جریان، عده‌ای از زمین خواران و اخلال‌گران بازار بازداشت و به جرائم آنها رسیدگی شد، اما هنوز هم نمی‌توان گفت که بازار پرسود مسکن از وجود چنین افرادی پک شده است.

* عمده‌ترین مشکل اتحادیه مشاوره املاک یزد چیست؟
باید برای صدور پروانه کسب معاملات املاک، حریم صنفی لحاظ کرد و در این مورد محدودیت در نظر گرفت.

 بازار

  • کمبود شدید فضای سبز در مجتمع‌های مسکونی

    کمبود شدید فضای سبز در مجتمع‌های مسکونی

    مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران گفت: مالکان مجتمع‌های مسکونی بزرگ طبق طرح تفصیلی موظف به ساخت باغچه متناسب با فضای ساختمانی هستند. بسیاری از مجتمع‌های مسکونی که در چند سال اخیر در تهران ساخته می‌شود، یا فضای سبز ندارند یا اگر دارند بسیار محدود و کم رمق است. نمونه آن مجتمع‌های بزرگی است که در جنوب و غرب تهران توسط نهادهای دولتی یا شبه دولتی ساخته می‌شوند.

  • ثبت نام مسکن ملی

    ثبت نام مسکن ملی

    درحالیکه سال اول از 4 سال دوره دولت سیزدهم که باید در آن 1 میلیون واحد مسکونی ساخته شود در حال تمام شدن است.، ثبت‌نام دور جدید نهضت ملی مسکن در ۱۶ استان + اسامی ۱۶۳ شهر اعلام شد که نشان می دهد وزارت مسکن در دوران رستم قاسمی که قرار بود 4 میلیون واحد مسکونی در 4 سال بسازد از مرحله ثبت نام و کاغذبازی عبور نکرده و در گام اول متوقف شده است.

  •  مسکن چگونه کاهش می یابد؟

    مسکن چگونه کاهش می یابد؟

    با توجه به قیمت کنونی مسکن بر اساس اطلاعات مرکز آمار و همچنین روندیابی قیمت 5 ساله مسکن بر اساس نرخ دلار، قیمت هر متر مربع مسکن در حال حاضر با حباب 33 درصدی در بازار معامله می‌شود به گزارش 9 صبح، گره خوردن بخش‌های مختلف اقتصاد و شاخص‌های قیمت‌گذاری به قیمت ارز یکی از مشکلات بزرگی است که در سال‌های اخیر شاهد این مسئله بوده‌ایم. اوضاع زمانی دشوارتر از گذشته می‌شود که برخی از مهمترین کالاهای مورد نیاز مردم از جمله مسکن در قالب یک بازار سرمایه‌ای به قیمت عرض گره بخورد.

  • نقدینگیه امسال تابستان بازار مسکن

    نقدینگیه امسال تابستان بازار مسکن

    شوک قیمتی ایجاد شده در بازار معاملات مسکن تهران در نیمه بهار، فرضیه اتمام عصر آرامش ملکی در پایتخت را تقویت کرده است. بازار معاملات مسکن شهر تهران که از اواخر سال ۹۹ و همزمان با کاهش شیب تورم، در طول یک‌سال ۱۴۰۰ و یک‌ماه اول ۱۴۰۱، مسیر آرامش را در پیش گرفته بود، با بروز شوک قیمتی و معاملاتی در اردیبهشت ماه، به مسیری خلاف جهت آنچه دست‌کم در طول یک‌سال گذشته در آن به حرکت درآمده بود، هدایت شد.

  •  بازار مسکن تا ۱۴۰۲

    بازار مسکن تا ۱۴۰۲

    طی ماه‌های اخیر سهم واحد‌های مسکونی نوساز در معاملات مسکن به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسید. این کاهش شدید سهم واحد‌های نوساز به خاطر چند مساله است که شاید مهم‌ترین آن، «سردرگمی سازنده‌ها نسبت به چگونگی محاسبه قیمت تمام‌شده ساخت و قیمت فروش در آینده» است. دو دوربین، تصاویر متفاوت از یکدیگر را نشان می‌دهد. تصویر اول به رشد قیمت مسکن در فاصله زمانی «قبل از جهش تا کنون» -۹۴ تا میانه بهار ۱۴۰۱- پرداخته که از رشد نقدینگی بیشتر بوده است

  •  جدیدترین قیمت اوراق در تهران و سایر استان‌ها

    جدیدترین قیمت اوراق در تهران و سایر...

    برای وام ۴۸۰ میلیونی مسکن چقدر باید اوراق خرید؟ بررسی آخرین قیمت‌های اوراق تسهیلات مسکن نشان می‌دهد، متاهل‌های ساکن پایتخت باید برای اخذ وام مسکن ۴۸۰ میلیون تومانی، بیش از ۱۳۴ میلیون تومان بپردازند.بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق وام مسکن در فروردین ماه ۱۳۸ هزار و ۹۰۰ و در اردیبهشت و خردادماه سال گذشته نیز ۱۳۹ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت دارند.

  • شکایت مستاجران از مالکان متخلف

    شکایت مستاجران از مالکان متخلف

    وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد امکان ثبت شکایات در خصوص مبلغ افزایش اجاره‌بها بر اساس مصوبات اعلام شده، در سامانه ۱۲۴ فراهم شده است. روش شکایت مستاجران از مالکان متخلف! «رستم قاسمی» در نشست هماهنگی با ارگان‌ها و اصناف و مشاوران املاک برای پیگیری اجرایی شدن بسته سیاستی مصوب شده در جلسه سران قوا در خصوص بازار اجاره‌بها، اظهار کرد: با توجه به شرایط حاضر در بازار اجاره مسکن در کشور نشست پیگیری اجرای مصوبات برگزار شده و ادامه خواهد داشت.

  • ساخت ۸۰۰ مسکن برای مددجویان لرستانی

    ساخت ۸۰۰ مسکن برای مددجویان لرستانی

    ساخت ۸۰۰ مسکن برای مددجویان لرستانی دارای ۲ معلول ۸۰۰ واحد مسکونی با بنیاد مستضعفان تفاهم داریم که برای مددجویان دارای ۲ معلول به بالا ساخته شود. جلال شیخ‌پور صبح امروز در جلسه طرح‌های محرومیت‌زدایی و سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان در لرستان، اظهار کرد: با بنیاد تفاهم داریم که ۸۰۰ واحد مسکونی برای مددجویان دارای ۲ معلول به بالا ساخته شود.

  • بی اعتنایی موجران به مصوبه تعیین اجاره بها

    بی اعتنایی موجران به مصوبه تعیین اجاره...

    رئیس اتحادیه املاک گرگان خبرداد؛ بی اعتنایی موجران به مصوبه تعیین سقف اجاره بها در گرگان قراردادهای پنهان افزایش یافت صنعتی، رئیس اتحادیه املاک گرگان با اشاره به بی اعتنایی به برخی از موجران به مصوبه تعیین سقف اجاره بها، گفت: برخی افراد برای دورزدن قانون به انعقاد قراردادهای پنهان رو آورده اند.

  • نمایشگاه توانمندی‌های شهر تهران

    نمایشگاه توانمندی‌های شهر تهران

    در بازدید شهردار منطقه 19 از نمایشگاه توانمندی‌های مدیریت شهری تهران 1401 مطرح شد نقش موثر انتقال تجربيات شهرداري کلان شهرها در افزايش کيفيت زندگي و ارتقاي تکنولوژي هاي نوين شهردار منطقه 19 با حضور در محل دائمی نمایشگاه های شهرداری تهران در بوستان گفتگو از نمایشگاه «شهرهای خواهرخوانده و توانمندی‌های مدیریت شهری تهران» بازدید کرد.

  •  بازار سیمان

    بازار سیمان

    قیمت سیمان تغییر نداشته و مطابق نرخ مصوب در بازار عرضه می شود. با وجود اینکه زمزمه هایی مبنی بر قطعی برق (کارخانه) شنیده می شد، اما مسئولان شرکت برق و سازمان صمت پیگیری های لازم را در این زمینه انجام دادند . قطعی برق را در این مدت نداشتیم و در تولید سیمان نیز مشکلی به وجود نیامد. قیمت سیمان در بازار هیچگونه تغییری نداشته و ثابت است.

  • آغاز ثبت‌نام نهضت ملی مسکن از فردا

    آغاز ثبت‌نام نهضت ملی مسکن از فردا

    معاونت مسکن و ساختمان در اطلاعیه ای جزییات ثبت‌نام مجدد متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن را در سامانه طرح‌های حمایتی تشریح کرد. اطلاعیه معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به شرح زیر است؛ با توجه به شناسائی ظرفیت مازاد در زمین‌های تامین شده قبلی یا تامین زمین جدید جهت احداث واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در برخی از شهرهای کشور

  • سقفِ بی سقف

    سقفِ بی سقف

    خبری از مصوبه اجاره‌بها نیست! در سال­های اخیر قیمت­‌ها در حوزه مسکن چه در بخش خرید و فروش و یا در رهن و اجاره به شکل قابل توجهی رشد داشته است­، این در حالی است که در مقایسه با توان اقتصادی، درصد افزایش حقوق و سایر موارد وابسته به قیمت­‌گذاری­، این سیر صعودی همگام با باقی نرخ‌های موجود حرکت نکرده و هر روز دستیابی به این نیاز اولیه(سرپناه) برای افراد سخت‌تر می‌شود.

  • خدمات بانکی و ثبت‌نام مدارس محدود می شود

    خدمات بانکی و ثبت‌نام مدارس محدود می...

    تمامی مردم باید در سامانه املاک و اسکان ثبت‌نام کنند و در صورتی که ثبت‌نام انجام نشود طبق قانون، خدمات بانکی نباید ارائه شود.رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی درباره نهضت ملی مسکن با بیان این‌که ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی بسیار مشکل و سیر برنامه‌های طولانی است، اظهار کرد: ۵.۲ میلیون نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند و تاکنون برای ۳ میلیون واحد زمین تأمین شده است.

  •  تغییر کاربری اراضی پیشکوه متوقف شد

    تغییر کاربری اراضی پیشکوه متوقف شد

    با حکم دادستانی تغییر کاربری اراضی پیشکوه تربت‌حیدریه متوقف شد مدیر راه و شهرسازی تربت‌حیدریه اظهار کرد: هرگونه ساخت و ساز با کاربری مسکونی در بوستان پیشکوه این شهرستان ممنوع و با افراد متخلف برابر قانون رفتار خواهد شد. مشاهده شده فردی حقیقی در رابطه با 29 هکتار زمین پیشکوه حکم مستثنیات از دولت گرفته و به طبع آن اقدام به تسطیع، قطعه‌بندی و فروش با کاربری مسکونی به غیر کرده‌است.

  • پروژه‌ای رها شد احداث فاز ۱۱ پردیس

    پروژه‌ای رها شد احداث فاز ۱۱ پردیس

    احداث فاز ۱۱ پردیس، یکی از پروژه‌های مسکن مهر بود که در اواخر دولت احمدی‌نژاد آغاز شد و در زمان انتقال دولت به دوره حسن روحانی و وزارت عباس آخوندی، در‌حالی‌که پیشرفت فیزیکی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد داشت، تقریبا به کلی رها شد و سال‌ها معلق ماند تا زمان وزارت محمد اسلامی که با شیبی کند دوباره فعال شد؛ اگرچه علیرغم وعده‌های مکرر، نهایتا در این دوره نیز به سرانجام نرسید.

  • بازار مسکن پایین‌تر از تورم

    بازار مسکن پایین‌تر از تورم

    با این‌که رشد سنگین قیمت مسکن در پنج سال گذشته اقتصاد خانوار‌ها را با مشکل مواجه کرده، بازار مسکن در یک سال اخیر و حتی ماه گذشته پایین‌تر از تورم عمومی حرکت کرده و نظر کارشناسان این است که روال نسبتا آرام آن تا پایان سال ادامه خواهد یافت. بازار مسکن تا پایان سال متعاذل است

  • بسته جدید برای بازار اجاره

    بسته جدید برای بازار اجاره

    وزیر راه و شهرسازی از تدوین بسته جدیدی برای بازار اجاره مسکن خبر داد که در جلسه هیات دولت برای تصویب هیات وزیران مطرح می‌شود، این در حالی است که مجلس هم طرح ساماندهی بازار اجاره با موضوعاتی از قبیل اجاره‌داری حرفه‌ای و ساخت واحدهای استیجاری را در دستور کار دارد که بخش خصوصی و شهرداری‌ها در اجرای آن نقش دارند.

  • تورم از ۴۰%به ۵۲ % رسیده

    تورم از ۴۰%به ۵۲ % رسیده

    وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد عدم ضمانت اجرایی پاشنه آشیل تعیین حد مجاز برای قراردادهای اجاره از تدوین بسته جدیدی برای اجاره مسکن خبر داد که روز یکشنبه در جلسه هیات دولت برای تصویب هیات وزیران مطرح می‌شود.

  • جریمه مالیاتی بانک‌هاکه وام اجاره ندهند

    جریمه مالیاتی بانک‌هاکه وام اجاره ندهند

    بانک‌ها برای امسال نیز باید ودیعه مسکن را با سقف‌های جدید بپردازند و اگر بدون دلیل موجه بانکی از پرداخت این وام امتناع کنند، مشمول جریمه مالیاتی خواهند شد. با تصویب پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن در سال جاری، حضور این وام در شبکه بانکی وارد سومین سال شد.

  •  سهم اجرای نهضت ملی مسکن

    سهم اجرای نهضت ملی مسکن

    سهم 130 هزار واحدی‌ ‌بسیج مستضعفین در‌ اجرای نهضت ملی مسکن سالانه 130 هزار واحد مسکونی از وعده ساخت یک میلیون مسکن رئیس جمهور با استفاده از ظرفیت جهادگران و بسیج مستضعفین ساخته خواهد شد.استفاده از ظرفیت جهادگران و بسیج مستضعفین در نهضت ملی مسکن زمینه رونق ساخت و ساز در این حوزه به حساب می‌آید.