بازار املاک / پادزهر تورم ملکی در ملتهب‌ ترین بازار املاک جهان به کار افتاد

پادزهر تورم ملکی در ملتهب‌ ترین بازار املاک جهان به کار افتاد

پادزهر تورم ملکی در ملتهب‌ ترین بازار املاک جهان به کار افتاد

دولت چین طی یک دهه گذشته بدون توجه به «جنس تقاضای مسکن» در مناطق بیرون از شهرها، «خانه‌سازی دولتی با تیراژ نجومی» راه انداخت به خیال اینکه «عرضه زیاد به دست دولت در حومه» مشکل خانه‌دار شدن مردم را حل می‌کند.

 بحران پشت بحران در بازار مسکن چین، سرانجام دولت این کشور را به «چرخش بزرگ در سیاستگذاری ملکی» وادار کرد. دولت چین تصمیم گرفته برای کاهش قیمت مسکن و احیای دسترسی خانوارهای متوسط و همچنین جامعه جوان این کشور به «خانه اول»، طرح «مالیات بر دارایی ملکی» را به مدت پنج سال در بازار املاک به اجرا دربیاورد تا «پادزهر این مالیات بر جریان ملاکی» باعث عرضه خانه‌‌‌های خالی به بازار مصرف شود. این بزرگ‌ترین نبرد مالیاتی با «خانه‌‌‌های خالی» در جهان است؛ جبهه‌ای از املاک منجمد به وسعت «یک فرانسه.»

طرح دولت چین به دنبال نگرانی رئیس‌جمهور این کشور از روند رشد قیمت مسکن و تشدید فقر مسکن، در دستور کار قرار گرفته و هدف آن، «ایجاد مسیر دسترسی برای خانوارهای فاقد مسکن به آپارتمان‌‌‌های دارای قیمت منطقی از طریق انجمادزدایی از املاک بلااستفاده» است.

این دگرگونی سیاستی در بازار مسکن چین، بعد از حداقل یک دهه «مداخله جنون‌‌‌آمیز دولت» در این بازار و نتیجه معکوس آن، رخ داده است. بازار املاک چین از یک «دوگانه باورنکردنی اما واقعی» در دو سمت عرضه و تقاضای مسکن رنج می‌‌‌برد.

خانه‌‌‌سازی دولتی؛ اتلاف منابع، فاقد خریدار

از یک‌‌‌سو به خاطر «خانه‌‌‌سازی‌‌‌های دولتی با تیراژ تهاجمی» طی سال‌های گذشته، اگر چه موجودی مسکن چین با «مازاد عرضه نسبت به تقاضای کل به میزان ۹ درصد» روبه‌رو شده اما احداث بخش زیادی از خانه‌‌‌ها در مناطق فاقد تقاضای موثر -بیرون از شهرهای اصلی- باعث شده است معادل «جمعیت فرانسه»، خانه‌‌‌ خالی در چین تلنبار شود؛ ۶۵‌ میلیون واحد مسکونی بلا استفاده که بیش از ۲۰‌ درصد خانه‌‌‌های چین را شامل می‌شود.

از سوی دیگر، همین عدم‌ برقراری رابطه بین عرضه‌‌‌های دولتی مسکن با «تقاضای مصرفی متمرکز در شهرهای اصلی» باعث شد قیمت مسکن در مناطق شهری پرجمعیت در این سال‌ها دچار جهش و اضافه‌‌‌پرش شود. بازار املاک مسکونی شهرهای بزرگ چین به خاطر کمبود عرضه مصرفی ناشی از خریدهای سرمایه‌‌‌ای و خالی گذاشتن واحدها، با رشد شدید قیمت همراه شده و هم ‌‌‌اکنون از دسترس خانوارهای چینی خارج است.

استارت این التهاب، با «خانه‌‌‌سازی انبوه در حومه و اختلال در‌سازوکار خانه‌‌‌سازی درون شهرهای اصلی (مرکز)» زده شد و به دنبال آن، تقاضای سرمایه‌‌‌ای ملک با مشاهده رشد قیمت مسکن در داخل شهرهای اصلی به دلیل کمبود عرضه جدید، تحریک به خرید ملک و بلااستفاده گذاشتن آن شد.

تورم نقطه‌‌‌ای مسکن در چین (رشد قیمت نسبت به سال گذشته)، هم‌‌‌اکنون میانگین ۲ /۴‌ درصد است که این سرعت رشد قیمت ملک به مراتب بیشتر از نرخ تورم عمومی در این کشور (۵ /۱‌ درصد) ارزیابی می‌شود.

بزرگ‌ ترین حباب مسکن در پکن

در حال حاضر، پکن پایتخت چین در ردیف ۱۰ شهر دارای «بدترین بازار مسکن» در جهان قرار دارد. شدت «سطح نامتعارف» قیمت مسکن در پکن به قدری زیاد است که خانه‌‌‌دار شدن با مجموع درآمد سالانه، در این شهر ۴۲ سال طول می‌‌‌کشد؛ این مدت زمان، بیش‌‌‌ از ۱۰ برابر نرم جهانی است.

شهرهای بزرگ چین همچنین به لحاظ «میزان حباب قیمت مسکن»، در صدر رنکینگ ۴۸۰ شهر جهان در این شاخص، قرار دارد. نسبت قیمت به اجاره در شنزن و پکن، به ترتیب عدد ۸۳ و عدد ۶۰ است که بیانگر «رشد شدید قیمت مسکن در مقایسه با اجاره‌‌‌بها» و سطح بسیار نامتعارف قیمت‌هاست. عدم‌تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار معاملات مسکن شهرهای بزرگ چین باعث شده متوسط قیمت‌ها طی ۱۰ سال گذشته در این شهرهای بزرگ سه برابر شود. این عدم‌تعادل به خاطر همان «هدایت منابع و اعتبارات ساختمانی به حومه با مداخله دولت» و «خریدهای سرمایه‌‌‌ای ملک در مرکز» است.

چین هشتمین کشور گران در بازار مسکن جهان محسوب می‌شود. بازار مسکن چین از دسترس مردم این کشور خارج شده است چون دولت چین آنچه نیاز بازار بود را اجرایی نکرد و در مقابل، آنچه در اولویت نبود را اجرایی کرد.

در چین سالانه ۱۵‌ میلیون واحد مسکونی جدید ساخته می‌شود. این تیراژ تقریبا معادل دو برابر عرضه سالانه مسکن در آمریکا و اروپاست اما چون این مدل ساخت‌وساز (چینی)، با محل تمرکز تقاضا، رابطه برقرار نکرده، اثرگذار نبوده و به نوعی، اتلاف منابع صورت گرفته است.

بخش زیادی از ساخت‌وسازهای مسکونی چین با حمایت دولت از غول‌‌‌های ساختمانی این کشور، در شهرهای حومه‌‌‌ای، انجام شده است. جایی که امروز به خاطر غیرقابل سکونت بودن این مناطق، «شهرهای ارواح» لقب گرفته‌‌‌اند و عمده خانه‌‌‌ها در آنجا خالی از سکنه است.

تعداد خانه‌‌‌های خالی در چین، ۲۱‌ درصد کل واحدهای مسکونی این کشور است که نرخ بسیار بحرانی به لحاظ «عدم‌کارآیی بازار مسکن» در دنیا محسوب می‌شود. بخشی از این خانه‌‌‌های خالی، نتیجه «ساخت‌وسازهای دولتی در مناطق فاقد تقاضا» و بخشی هم «محصول خریدهای سرمایه‌‌‌ای و جریان ملاکی» است.

غفلت از کار اصلی با تمرکز با کار انحرافی

دولت چین طی این سال‌ها می‌توانست به جای «مداخله و بازی جنون‌‌‌آمیز در بازار به جای سرمایه‌گذاران ساختمانی»، در نقش رگولاتور بازار مسکن عمل کند و با «تنظیم مالیاتی جریان عرضه»، باعث ورود خانه‌‌‌های خالی به بازار مصرف شود. اما غفلت دولت چین از «انجام کار اصلی» با سرگرم شدن در «کار انحرافی» منجر به «ابربحران در بازار مسکن» شد. در ماه‌‌‌های اخیر، علاوه بر تشدید «تورم مسکن» و «بحران دسترسی تقاضای مصرفی چین به خانه»، یک غول ساختمانی چینی به خاطر بدهکاری نجومی به موسسات مالی این کشور، در خطر ورشکستگی قرار گرفت.

شرکت ساختمانی «اورگرند» که بازوی اصلی دولت چین در «برج‌‌‌سازی انبوه در حومه» به حساب می‌‌‌آید، در فروش واحدهای در حال ساخت و احداث شده، به مشکل خورده است. تشدید بدهی این شرکت و تاخیر در تسویه آنها که معادل ۲‌ درصد تولید ناخالص چین برآورد می‌شود می‌تواند از طریق وخامت اوضاع بانک‌ها و موسسات اعتباری چین، اقتصاد این کشور را متزلزل و آسیب‌‌‌پذیر کند.

«اورگرند» با بیش از ۳۰۰‌ میلیارد دلار بدهی بزرگ‌ترین انبوه‌‌‌ساز بدهکار جهان است. این شرکت سه هزار پروژه ساختمانی در دست ساخت و بیش از یک‌میلیون واحد مسکونی در تعهد پیش‌‌‌فروش دارد. مشکل غول ساختمانی چینی، ابربحران اقتصادی زاییده «بحران مسکن چین» است که در کنار «مشکل تامین مسکن ناشی از جهش قیمت»، دولت چین را به فکر اجرای الگوی جهانی «هدایت بازار مسکن به ریل» انداخت.

اشتهای سرمایه‌گذاری ملکی کور می‌شود؟

در قالب الگوی جهانی تنظیم بازار مسکن، «مالیات بر دارایی ملکی به عنوان پادزهر تورم مسکن»، مالکان آپارتمان‌‌‌های سرمایه‌‌‌ای (خانه‌‌‌های خالی) را تحریک به فروش یا اجاره واحدها می‌کند. از آنجا که به ازای هر پنج خانه در چین، یک واحد خالی از سکنه است، این پادزهر می‌تواند عرضه قابل مصرف در بازار املاک چین را تا سطحی که «قیمت‌ها منطقی شود»، افزایش دهد. این الگو سرانجام در بازار مسکن چین با چرخش بزرگ دولت این کشور به مسیر اصلی سیاستگذاری، آماده اجرا شده است.

«مالیات سالانه بر املاک» قرار است به شکل «فعالانه» در بازار مسکن چین دریافت شود. این مالیات با نرخ ۲ /۰‌ درصد تا یک درصد، بر همه املاک مسکونی وضع خواهد شد. البته دولت مرکزی چین به دولت‌‌‌های محلی اجازه داده است در مناطق فقیرنشین، در صورت تصمیم دولت محلی، تا ۹۰ مترمربع از بنای مسکونی تحت مالکیت خانوار سه نفره، از این مالیات معاف شود. اما کلیت وضع شده برای این مالیات، عدم‌هر نوع معافیت است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند، اخذ این مالیات می‌تواند اشتهای خریدهای سرمایه‌‌‌ای مسکن در چین را مهار کند. در چین نرخ مالکیت مسکن بالای ۹۰‌ درصد است به ‌طوری که حجم قابل‌توجهی از خانوارها دارای خانه‌‌‌های دوم و سوم هستند. برخلاف آمریکا که نرخ مالکیت ۶۵‌ درصد است. این اشتهای خرید سرمایه‌‌‌ای ملک به خاطر «هزینه صفر» سرمایه‌گذاری ملکی در این سال‌ها (معاف از پرداخت مالیات سالانه) بوده است که در کنار آن، «رشد قیمت واقعی ملک» ناشی از اختلاف سرعت رشد قیمت مسکن با تورم عمومی، بازدهی این بازار را برای چینی‌‌‌ها جذاب کرده بود.

اکنون نبرد چین با «یک فرانسه خالی» در بازار مسکن این کشور از طریق «سلاح مالیات سالانه» می‌تواند سه چالش بزرگ «املاک بلااستفاده»، «قیمت‌های نامتعارف و غیرمنطقی» و همچنین «کمبود عرضه خانه در شهرهای بزرگ» را همزمان برطرف کند.



به گزارش ساختمان آنلاین

  • تفاهم قرارگاه خاتم برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکن

    تفاهم قرارگاه خاتم برای ساخت ۱۰۰ هزار...

    این قرارگاه در حال حاضر ۳۱۵ طرح فعال در سطح کشور دارد.مشکلات و چالش‌ها آن‌ها و همچنین بازدید از سامانه‌های جدید کنترل طرح این قرارگاه برگزار شد.سخنگوی کمیسیون عمران مجلس افزود: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در حال حاضر ۸ هلدینگ تخصصی داشته که ۴۰ گرایش در زیر مجموعه آن‌ها فعال است. این قرارگاه هم اکنون دارای ۵۳ هزار نیروی سازمانی و ۱۵۰ هزار نیروی شرکتی و دارای ۱۳ هزار ماشین آلات است و ۳۱۵ پروژه فعال در سطح کشور دارد.

  • جنوب ایران لرزید

    جنوب ایران لرزید

    زلزله به بزرگی ۴.۴ ریشتر استان کرمان را لرزاند. صبح امروز (دوشنبه) در منطقه هجدک از توابع این استان هیچگونه خسارت مالی و جانی نداشته است. هجدک در خارج از مناطق مسکونی بوده است افزود: تیم های ارزیاب در حال بررسی روستاهای اطراف کانون زلزه هستند.

  • فاکتورهایی که بر قیمت نهایی ساختمان تاثیرگذارند

    فاکتورهایی که بر قیمت نهایی ساختمان...

    عوامل متعددی در افزایش قیمت خانه موثر می باشد که یکی از مهمترین این عوامل تغییرات قیمتی مقاطع فولادی مورد استفاده در ساختمان است. به طور کلی هرچقدر این مقاطع بیشتر بوده و ساختمان نیز مقاومت تر باشد، اصولا قیمت تمام شده ی آن بالاتر در نظر گرفته خواهد شد. جدای این مساله پرسش اینجاست که چه عواملی بر قیمت مقاطع فولادی موثر می باشد ؟

  • طرح شهرسازی پیکانشهر در مرحله تصویب

    طرح شهرسازی پیکانشهر در مرحله تصویب

    طرح شهرسازی شهرک قدیمی و ناپایدار پیکانشهر در مرحله تصویب قرار دارد سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران از تهیه طرح شهرسازی برای بازآفرینی و ارتقای کیفیت زندگی شهرک قدیمی و ناپایدار پیکانشهر خبر داد. مهدی هدایت در حاشیه بازدید از شهرک پیکانشهر در منطقه 22 با بیان این که سابقه ساخت این مجموعه مسکونی به سال 1384 برمی‌گردد.

  • خوش بینی بهبود وضعیت مسکن در کشور

    خوش بینی بهبود وضعیت مسکن در کشور

    محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور گفت: تامین نیازهای متقاضیان بخش مسکن با کمک مردم شدنی است. معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به امکانات و ظرفیت‌های دولت در زمینه اختصاص زمین و تامین منابع مالی تاکید کرد: پشتیبانی و حمایت از تشکل‌ها و کانون‌های ساخت و ساز مسکن در کشور از وظایف جدی دولت در راستای تحقق ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال آینده است.

  • افزایش قراردادهای پنهانی در بازار مسکن

    افزایش قراردادهای پنهانی در بازار مسکن

    کاهش اجاره منوط به افت قیمت است گرگان- صنعتی، رئیس اتحادیه املاک گرگان گفت: با توجه به تعیین سقف اجاره بها و افزایش قیمت مسکن، قراردادهای پنهانی بین صاحبان املاک و موجرها افزایش یافته است. با توجه به تعیین سقف برای اجاره بها و افزایش قیمت مسکن، قراردادهای پنهانی بین صاحبان املاک و موجرها افزایش یافته است.

  • ضرورت افزایش سقف تسهیلات بانکی

    ضرورت افزایش سقف تسهیلات بانکی

    نهضت ملی مسکن متقاضیان توان آورده بیشتر ندارند گرگان- مرتضوی، رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور با اشاره به تورم عمومی و افزایش ۷۰ درصدی قیمت نهاده های مسکن، گفت که ضرورت دارد تسهیلات بانکی نهضت ملی مسکن افزایش یابد. بیشتر متقاضیان واحدهای پروژه نهضت ملی مسکن از پرداخت هزینه های این طرح ناتوان و با مشکلات بسیاری روبرو هستند.

  •  جدیدترین قیمت آپارتمان در تهران

    جدیدترین قیمت آپارتمان در تهران

    ۱۹ میلیارد ناقابل برای این خانه در نیاوران براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم. در این گزارش از مناطق ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۴۳ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۶۰ متر گردآوری کردیم.

  • قیمت مصالح ساختمانی در دولت سیزدهم چقدر بالا رفت؟

    قیمت مصالح ساختمانی در دولت سیزدهم چقدر...

    مرکز آمار ایران تازه‌ترین آمار رسمی درباره تحولات قیمت مصالح ساختمانی در تهران را منتشر کرد. این آمار مربوط به تغییرات قیمت مصالح و نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در بهار۱۴۰۱ است.

  • تخریب ۲۳۹ واحد مسکونی در یزد

    تخریب ۲۳۹ واحد مسکونی در یزد

    مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد: ۲۳۹ واحد مسکونی در یزد نیاز به احداث داشته و هزار و ۹۷۰ واحد هم باید تعمیر شوند. محمدعلی ملک زاده گفت: تاکنون ۳ هزار و ۵۰۰ واحد در سامانه اعلام خسارت سیل ثبت نام کردند که ۲ هزار و ۲۰۰ واحد توسط ارزیاب اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارزیابی شده است.تخریب ۲۳۹ واحد مسکونی بر اثر سیل در یزد ۲۳۹ واحد بر اثر سیل تخریب شده و نیاز به احداث دارند. هزار و ۹۷۰ واحد هم در حوزه تعمیر سطح یک تا سه ارزیابی شده و وسایل زندگی قریب به ۸۰۰ واحد هم آسیب دیده است.

  • کاهش هزینه وام مسکن

    کاهش هزینه وام مسکن

    روند کاهشی هزینه وام مسکن ادامه دارد و در حالی که متاهل‌های ساکن پایتخت حدود ۱۰ روز قبل برای اخذ این وام باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت می‌کردند، اکنون باید بیش از ۱۲۹ میلیون تومان پرداخت کنند.

  • عرضه املاک شهرداري تهران در بورس کالا

    عرضه املاک شهرداري تهران در بورس کالا

    عرضه املاک شهرداري تهران در بورس کالاخبرگزاری آریا-مدیریت پذیرش بورس کالای ایران از عرضه دو ملک متعلق به شهرداری تهران در بورس کالا خبر داده است. بر اساس اطلاعیه بورس کالا؛ دو واحد آپارتمان مسکونی متعلق به شهرداری تهران پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و چهل و نهمین جلسه کمیته عرضه 11 مردادماه جاری مورد تصویب قرار گرفت.

  • مقاوم‌سازی ۶۳ هزار واحد مسکن

    مقاوم‌سازی ۶۳ هزار واحد مسکن

    ۱۰۳ هزار واحد مسکن روستایی در استان وجود دارد که ۶۳ هزارو ۹۰۰ واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی مقاوم سازی شده است. مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری گفت: ۱۰۳ هزار واحد مسکن روستایی در استان وجود دارد که ۶۳ هزارو ۹۰۰ واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی مقاوم سازی شدهمقاوم‌سازی ۶۳ درصد منازل روستاییان خراسان‌شمالی است.

  • شرایط دریافت وام بانکی جدید

    شرایط دریافت وام بانکی جدید

    شرایط دریافت وام بانکی جدید برای این افراد مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی جزئیات نحوه پرداخت تسهیلات جهش تولید مسکن از سوی بانک‌ها را تشریح کرد. وام بانکی مجموعه ای از وام های مختلف را شامل میشود . وام بانکی و دریافت آن با توجه به نوع بانک نوع وام و مبلغ آن میتواند شرایط متفاوتی داشته باشد . وام بانکی شامل وام ازدواج، وام تسهیلات مسکن، وام اجاره مسکن، وام تعمیرات، وام هایی برای راه اندازی کسب کارهای متفاوت است.

  •  اختلاف آماری بانک مرکزی و مرکز آمار ایران

    اختلاف آماری بانک مرکزی و مرکز آمار...

    علت اختلاف آماری بانک مرکزی و مرکز آمار ایران بر سر قیمت مسکن چیست؟ سازمان برنامه و بودجه در توضیح اختلاف آمار مرکز آمار ایران و بانک مرکزی در خصوص بازار مسکن اعلام کرد مرکز آمار ایران به ارائه ۲ نوع میانگین قیمت (حسابی و موزون) می‌پردازد، در حالی که گزارش تهیه شده توسط بانک مرکزی تنها شامل میانگین حسابی می‌باشد.

  • الحاق160 هکتار زمین به شهر زنجان

    الحاق160 هکتار زمین به شهر زنجان

    واگذاری زمین لیل‌آباد به راه و شهرسازی مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به مصوبه مولدسازی و الحاق اراضی 160 هکتاری شهری زنجان گفت: منابع ایجاد شده ناشی از این مولدسازی برای فراهم کردن زیرساخت‌‌ها و دیگر نیازهای ایجاد شده ناشی از احداث واحدهای مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن هزینه خواهد شد.

  • ۶۰۱ واحد مسکونی در کرمان نیازمند بازسازی

    ۶۰۱ واحد مسکونی در کرمان نیازمند...

    در بارش‌ها و سیل‌های اخیر در استان کرمان ۶۰۱ واحد مسکونی نیازمند احداث و هزار و ۱۸۹ واحد نیازمند تعمیر است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کرمان، علی‌اکبر سلطانی‌نژاد مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان در بازدید از آواربرداری واحد‌های مسکونی مناطق سیل‌زده استان اظهار داشت: هزار و ۱۸۹ واحد مسکونی روستایی و شهری در سیلاب‌های اخیر آسیب دیده و نیازمند تعمیر است و بر اثر آب گرفتگی‌ها در اثر سیل اخیر به لوازم خانگی ۲ هزار و ۱۸۶ واحد مسکونی شهری و روستایی نیز خسارات وارد شده است.

  • با پول ۲۰۶ خانه ۱۰۶ متر در تهران بخرید

    با پول ۲۰۶ خانه ۱۰۶ متر در تهران بخرید

    در حالی که قیمت پژو ۲۰۶ به قیمت ۳۰۰ میلیون رسیده، که با این پول در سال ۹۷ می شد یک خانه در مناطف مختلف تهران خریداری کرد. بر اساس اطلاعات مرکز آمار در بهار سال ۱۳۹۷،‌ منطقه ۱۸ با میانگین قیمت دو میلیون و ۸۳۲ هزار تومان ارزان ترین منطقه تهران به شمار می رفت.

  • گران‌ترین خانه جهان

    گران‌ترین خانه جهان

    محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در طول سفر خود به فرانسه برای دیدار با امانوئل مکرون، رییس جمهوری این کشور در قصری مجلل‌اقامت دارد. ولیعهد عربستان این قصر را در سال ۲۰۱۵ خریداری کرده است که در آن زمان «گران‌ترین خانه جهان» لقب گرفت.

  • قیمت مسکن در ایران با کالیفرنیا و لندن برابری می‌کند

    قیمت مسکن در ایران با کالیفرنیا و لندن...

    دلایل التهابات اخیر بازار مسکن در گفتگو با 3 اقتصاددان به گواهی آمارهای منتشر شده، بازار مسکن در ۲ ماه اخیر رشد بالای ۱۵ درصدی قیمت را تجربه کرده، این در حالی است که سایر بازارهای موازی، در روزهایی که ظاهرا دولت سیزدهم سیاست‌های انقباضی در دستور کار قرار داده شرایط رکودی و سردی را تجربه می‌کنند.

  • تلاش آتش‌نشانی تخلیه آب منازل

    تلاش آتش‌نشانی تخلیه آب منازل

    تلاش بی‌وقفه آتش‌نشانی یاسوج برای تخلیه آب از منازل. در یاسوج و به دلیل شدت بارندگی ها آب در برخی از منازل نفوذ کرده که بلافاصله نیروهای آتش نشانی با تمامی امکانات و نیروهای خود وارد عمل شدند.