بازار املاک / دلار رئیسی در مسیر مسکن روحانی

دلار رئیسی در مسیر مسکن روحانی

دلار رئیسی در مسیر مسکن روحانی

دو روز پیش اعلام قیمت دلار بدون ذکر منبع و نام صرافی ممنوع شد. از دیروز هم مراجعی که قیمت ارز را اعلام می‌کنند، مبنای قیمت‌ها را نرخ دلار صرافی ملی قرار داده‌اند و صرافی ملی هم در شرایط کنونی دلار را حدود ۱۰ درصد ارزان‌تر از بازار آزاد می‌فروشد. این شرایط جدیدی که در بازار ارز ایجاد شده، یادآور نحوه مواجهه سیاستگذاران پیشین در برابر افزایش قیمت‌ها است

سیاست‌هایی مانند: غیر قانونی بودن اعلام هر نرخی جز ۴۲۰۰ تومان برای دلار در ابتدای راه‌اندازی دلار رانتی و ممنوعیت درج قیمت خودرو و املاک در دیوار طی سال‌های ۹۸ و ۹۹؛ نمونه‌ای از این رفتارها هستند.

حال در این گزارش «بورسان» با استفاده از داده‌های استخراج شده از آگهی‌های املاک «دیوار» و همچنین داده‌های قیمت دلار در بازار آزاد طی دوره‌ای که هر دلاری غیر از ۴۲۰۰ تومانی غیرقانونی بود،‌ به بررسی اثر کم‌شدن شفافیت قیمتی بازار بر تغییرات قیمت‌ها در بازار پرداخته است.

رشد ۸۰ درصدی قیمت دلار با حذف نرخ از بازار
اوایل سال ۹۷ دلار منحوس رانتی با قیمت ۴۲۰۰ تومان در اقتصاد ایران متولد شد. معاون اول رئیس جمهور سابق که از دلار دولتی رونمایی کرده بود، نرخ رسمی دلار را ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد و هر قیمتی جز این را غیرقانونی اعلام کرد. دلار دولتی ۴۲۰۰ هر چند همچنان اقتصاد ایران را آزاد می‌دهد ولی ممنوعیت اعلام نرخی جز ۴۲۰۰ تومان تا اواسط مرداد ماه سال ۹۷ ادامه یافت. مقایسه قیمت دلار دولتی با ارز بازار آزاد که در آن برهه قاچاق محسوب می‌شد، به اعتقاد اغلب کارشناسان نشان می‌دهد که این اقدام تاثیر چندانی بر نرخ ارز نداشته است. طی این مدت دلار در بازار آزاد از حدود ۵۵۰۰ به ۱۰ هزار تومان هم رسید.


بال پنهان پرواز قیمت مسکن
این شکل از محدودیت‌ها و فیلتر کردن بازار در سال‌های بعد هم تکرار شد. به عنوان مثال در اردیبهشت ۹۸ هم به مدت حدود ۲ هفته سایت‌های فروش کالا مانند دیوار، از درج قیمت خودرو و مسکن بازداشته شدند. اما طولانی‌ترین این محدودیت‌ها در سال قبل بود. جایی که از نیمه دوم اردیبهشت تا نیمه دوم دی ماه یعنی به مدت ۷ ماه، پلتفرم‌های درج نیازمندی‌های آنلاین، مجاز به درج قیمت آگهی‌های مسکن و خودرو نبودند. در این دوره ۷ ماهه تمام بازارها یکی از سریع‌ترین رشدهای تاریخ خود را تجربه کردند. متوسط قیمت هر متر مربع ملک مسکونی در تهران طی این مدت با رشد بیش از ۶۰ درصدی از کمتر از ۱۷ میلیون تومان به حدود ۲۷.۴ میلیون تومان رسید.

اما کار جایی جالب‌تر می‌شود که با بررسی داده‌های استخراج شده از «دیوار» به مقایسه متوسط قیمت پیشنهادی فروشندگان با میانگین قیمت املاک تهران بپردازیم. به علت این که آگهی‌های فروش مسکن توسط صاحب‌خانه یا مشاور املاک که هر دو از افزایش قیمت نفع می‌برند، گذاشته می‌شود، تقریبا همیشه فاصله‌ای بین متوسط قیمت آگهی‌ها با قیمت معاملات وجود دارد. حال با نگاهی به نمودار تغییرات این دو متغیر، می‌بینیم که در سال گذشته مدام فاصله این دو از هم بیشتر می‌شود. به طوری که این فاصله در آذر و دی به اوج خود می‌رسد و متوسط قیمت هر متر مربع ملک مسکونی آگهی شده ۳۰ درصد بالاتر از قیمت واقعی معاملات است! این در حالی است که تا قبل از ممنوعیت درج قیمت‌ها در آگهی‌های فروش این فاصله تنها ۴ درصد بود. دیگر نکته جالب توجه این است که در اولین ماه برداشته شدن محدودیت درج قیمت‌ در آگهی‌ها، با وجود رشد قیمت معاملات شاهد افت متوسط قیمت‌های فروش آگهی‌های دیوار بودیم و اختلاف قیمت‌های پیشنهادی با قیمت معاملات از حدود ۳۰ درصد به کمتر از ۲۰ درصد رسید. این اختلاف در ماه‌های بعد کمتر هم شد.

منبع: داده‌های استخراج شده از آگهی‌های «دیوار»، داده‌های معاملات مسکن بانک مرکزی

دشمنی به نام نادیده گرفتن نظام قیمت‌ها
هر چند بازار مسکن به طور تاریخی همبستگی بالایی با رشد قیمت دلار دارد، اما به نظر می‌رسد ممنوعیت درج قیمت در آگهی‌های فروش ملک طی سال گذشته نقش مهمی در میزان رشد قیمت مسکن تهران داشته است. زیرا به نظر می‌رسد انتظارات تورمی سال گذشته به شدت اوج گرفته بود. نشانه آن هم رسیدن قیمت دلار و شاخص بورس به سطوحی است که هنوز بعد از یک سال به آن سطوح برنگشته‌اند. حال در چنین فضایی حذف «قیمت»، به عنوان مهم‌ترین مولفه هر بازاری، می‌تواند منجر به از بین رفتن کارکرد بازار شود. به عبارتی به نظر می‌رسد در فضای غیرشفاف ایجاد شده، فروشندگان که خبری از سطوح قیمتی ندارند مدام اعداد بالاتری را برای فروش ملک خود اعلام می‌کنند تا مبادا از بازار جا بمانند. به طوری که افزایش رشد قیمت‌های پیشنهادی فروش تا دی ماه یعنی ماهی که ممنوعیت درج قیمت برداشته می‌شود ادامه می‌یابد. این در حالی است که رشد قیمت رسمی معاملات از آبان ماه، یعنی زمانی که به واسطه نزولی شدن قیمت دلار و پیروزی بایدن در انتخابات آماریکا انتظارات تورمی فروکش کرده بود، متوقف شد. با توجه به رشد تندتر قیمت‌های پیشنهادی فروش در زمانی که شفافیت قیمتی وجود نداشته، ممکن است بخشی از تندترین تورم تاریخ بازار مسکن به علت همین حذف قیمت‌ها باشد.

حال این بار در بازار ارز شرایطی ایجاد شده که یادآور همان دوران است. دو روز پیش درج قیمت دلار مشروط به ذکر نام صرافی فروشنده با آن نرخ شد. سپس از دیروز رسانه‌های مختلف قیمت دلاری که درج می‌کنند قیمت دلار صرافی ملی است. حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که اختلاف قیمت دلار صرافی ملی و بازار آزاد به محدوده ۱۰ درصد رسیده است و یک فرصت آربیتراژی بزرگ در این بازار ایجاد شده است. (بخوانید: چگونه یارانه دلاری سفر به ترکیه بگیریم؟ ) به عبارتی دیگر سیاست‌گذار جدید هم به نحوی شروع به تلاش برای کاهش شفافیت قیمتی بازار کرده است. اتفاقی که از طرفی با توجه به فعالیت کانال‌های متعدد اعلام نرخ ارز بازار آزاد در فضای مجازی، به نظر نمی‌رسد چندان به موفقیت بیانجامد و از طرفی دیگر به علت ارزان‌فروشی دلار، با صرف هزینه زیاد همراه است.

همان‌طور که بالاتر هم اشاره شد، بررسی‌ها نشان می‌دهد حذف «قیمت» از بازار منجر به کاهش التهاب و افت قیمت‌ها نمی‌شود و حتی شاید منجر به افزایش التهاب قیمت‌ها در بازار شود. به همین دلیل شاید یکی از پاسخ‌های معمای صعود قیمت دلار در آستانه شروع مذاکرات برجامی که برخلاف انتظار اغلب کارشناسان بوده هم ریشه در این کاهش اطلاعات قیمتی بازار ارز دارد و دلار رئیسی در مسیر مسکن روحانی قرار گرفته است.

در نهایت هم می‌توان به پست اینستاگرامی امروز تیمور رحمانی، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، اشاره کرد که نوشته بود: هیچ دشمنی به اندازه ایده "نادیده گرفتن نظام قیمت‌ها" در بلند مدت قدرت و امنیت یک کشور را تحلیل نمی‌برد.


بورسان - آرمان علایی

  • تفاهم قرارگاه خاتم برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکن

    تفاهم قرارگاه خاتم برای ساخت ۱۰۰ هزار...

    این قرارگاه در حال حاضر ۳۱۵ طرح فعال در سطح کشور دارد.مشکلات و چالش‌ها آن‌ها و همچنین بازدید از سامانه‌های جدید کنترل طرح این قرارگاه برگزار شد.سخنگوی کمیسیون عمران مجلس افزود: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در حال حاضر ۸ هلدینگ تخصصی داشته که ۴۰ گرایش در زیر مجموعه آن‌ها فعال است. این قرارگاه هم اکنون دارای ۵۳ هزار نیروی سازمانی و ۱۵۰ هزار نیروی شرکتی و دارای ۱۳ هزار ماشین آلات است و ۳۱۵ پروژه فعال در سطح کشور دارد.

  • جنوب ایران لرزید

    جنوب ایران لرزید

    زلزله به بزرگی ۴.۴ ریشتر استان کرمان را لرزاند. صبح امروز (دوشنبه) در منطقه هجدک از توابع این استان هیچگونه خسارت مالی و جانی نداشته است. هجدک در خارج از مناطق مسکونی بوده است افزود: تیم های ارزیاب در حال بررسی روستاهای اطراف کانون زلزه هستند.

  • فاکتورهایی که بر قیمت نهایی ساختمان تاثیرگذارند

    فاکتورهایی که بر قیمت نهایی ساختمان...

    عوامل متعددی در افزایش قیمت خانه موثر می باشد که یکی از مهمترین این عوامل تغییرات قیمتی مقاطع فولادی مورد استفاده در ساختمان است. به طور کلی هرچقدر این مقاطع بیشتر بوده و ساختمان نیز مقاومت تر باشد، اصولا قیمت تمام شده ی آن بالاتر در نظر گرفته خواهد شد. جدای این مساله پرسش اینجاست که چه عواملی بر قیمت مقاطع فولادی موثر می باشد ؟

  • طرح شهرسازی پیکانشهر در مرحله تصویب

    طرح شهرسازی پیکانشهر در مرحله تصویب

    طرح شهرسازی شهرک قدیمی و ناپایدار پیکانشهر در مرحله تصویب قرار دارد سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران از تهیه طرح شهرسازی برای بازآفرینی و ارتقای کیفیت زندگی شهرک قدیمی و ناپایدار پیکانشهر خبر داد. مهدی هدایت در حاشیه بازدید از شهرک پیکانشهر در منطقه 22 با بیان این که سابقه ساخت این مجموعه مسکونی به سال 1384 برمی‌گردد.

  • خوش بینی بهبود وضعیت مسکن در کشور

    خوش بینی بهبود وضعیت مسکن در کشور

    محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور گفت: تامین نیازهای متقاضیان بخش مسکن با کمک مردم شدنی است. معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به امکانات و ظرفیت‌های دولت در زمینه اختصاص زمین و تامین منابع مالی تاکید کرد: پشتیبانی و حمایت از تشکل‌ها و کانون‌های ساخت و ساز مسکن در کشور از وظایف جدی دولت در راستای تحقق ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال آینده است.

  • افزایش قراردادهای پنهانی در بازار مسکن

    افزایش قراردادهای پنهانی در بازار مسکن

    کاهش اجاره منوط به افت قیمت است گرگان- صنعتی، رئیس اتحادیه املاک گرگان گفت: با توجه به تعیین سقف اجاره بها و افزایش قیمت مسکن، قراردادهای پنهانی بین صاحبان املاک و موجرها افزایش یافته است. با توجه به تعیین سقف برای اجاره بها و افزایش قیمت مسکن، قراردادهای پنهانی بین صاحبان املاک و موجرها افزایش یافته است.

  • ضرورت افزایش سقف تسهیلات بانکی

    ضرورت افزایش سقف تسهیلات بانکی

    نهضت ملی مسکن متقاضیان توان آورده بیشتر ندارند گرگان- مرتضوی، رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور با اشاره به تورم عمومی و افزایش ۷۰ درصدی قیمت نهاده های مسکن، گفت که ضرورت دارد تسهیلات بانکی نهضت ملی مسکن افزایش یابد. بیشتر متقاضیان واحدهای پروژه نهضت ملی مسکن از پرداخت هزینه های این طرح ناتوان و با مشکلات بسیاری روبرو هستند.

  •  جدیدترین قیمت آپارتمان در تهران

    جدیدترین قیمت آپارتمان در تهران

    ۱۹ میلیارد ناقابل برای این خانه در نیاوران براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم. در این گزارش از مناطق ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۴۳ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۶۰ متر گردآوری کردیم.

  • قیمت مصالح ساختمانی در دولت سیزدهم چقدر بالا رفت؟

    قیمت مصالح ساختمانی در دولت سیزدهم چقدر...

    مرکز آمار ایران تازه‌ترین آمار رسمی درباره تحولات قیمت مصالح ساختمانی در تهران را منتشر کرد. این آمار مربوط به تغییرات قیمت مصالح و نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در بهار۱۴۰۱ است.

  • تخریب ۲۳۹ واحد مسکونی در یزد

    تخریب ۲۳۹ واحد مسکونی در یزد

    مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد: ۲۳۹ واحد مسکونی در یزد نیاز به احداث داشته و هزار و ۹۷۰ واحد هم باید تعمیر شوند. محمدعلی ملک زاده گفت: تاکنون ۳ هزار و ۵۰۰ واحد در سامانه اعلام خسارت سیل ثبت نام کردند که ۲ هزار و ۲۰۰ واحد توسط ارزیاب اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارزیابی شده است.تخریب ۲۳۹ واحد مسکونی بر اثر سیل در یزد ۲۳۹ واحد بر اثر سیل تخریب شده و نیاز به احداث دارند. هزار و ۹۷۰ واحد هم در حوزه تعمیر سطح یک تا سه ارزیابی شده و وسایل زندگی قریب به ۸۰۰ واحد هم آسیب دیده است.

  • کاهش هزینه وام مسکن

    کاهش هزینه وام مسکن

    روند کاهشی هزینه وام مسکن ادامه دارد و در حالی که متاهل‌های ساکن پایتخت حدود ۱۰ روز قبل برای اخذ این وام باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت می‌کردند، اکنون باید بیش از ۱۲۹ میلیون تومان پرداخت کنند.

  • عرضه املاک شهرداري تهران در بورس کالا

    عرضه املاک شهرداري تهران در بورس کالا

    عرضه املاک شهرداري تهران در بورس کالاخبرگزاری آریا-مدیریت پذیرش بورس کالای ایران از عرضه دو ملک متعلق به شهرداری تهران در بورس کالا خبر داده است. بر اساس اطلاعیه بورس کالا؛ دو واحد آپارتمان مسکونی متعلق به شهرداری تهران پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و چهل و نهمین جلسه کمیته عرضه 11 مردادماه جاری مورد تصویب قرار گرفت.

  • مقاوم‌سازی ۶۳ هزار واحد مسکن

    مقاوم‌سازی ۶۳ هزار واحد مسکن

    ۱۰۳ هزار واحد مسکن روستایی در استان وجود دارد که ۶۳ هزارو ۹۰۰ واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی مقاوم سازی شده است. مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری گفت: ۱۰۳ هزار واحد مسکن روستایی در استان وجود دارد که ۶۳ هزارو ۹۰۰ واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی مقاوم سازی شدهمقاوم‌سازی ۶۳ درصد منازل روستاییان خراسان‌شمالی است.

  • شرایط دریافت وام بانکی جدید

    شرایط دریافت وام بانکی جدید

    شرایط دریافت وام بانکی جدید برای این افراد مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی جزئیات نحوه پرداخت تسهیلات جهش تولید مسکن از سوی بانک‌ها را تشریح کرد. وام بانکی مجموعه ای از وام های مختلف را شامل میشود . وام بانکی و دریافت آن با توجه به نوع بانک نوع وام و مبلغ آن میتواند شرایط متفاوتی داشته باشد . وام بانکی شامل وام ازدواج، وام تسهیلات مسکن، وام اجاره مسکن، وام تعمیرات، وام هایی برای راه اندازی کسب کارهای متفاوت است.

  •  اختلاف آماری بانک مرکزی و مرکز آمار ایران

    اختلاف آماری بانک مرکزی و مرکز آمار...

    علت اختلاف آماری بانک مرکزی و مرکز آمار ایران بر سر قیمت مسکن چیست؟ سازمان برنامه و بودجه در توضیح اختلاف آمار مرکز آمار ایران و بانک مرکزی در خصوص بازار مسکن اعلام کرد مرکز آمار ایران به ارائه ۲ نوع میانگین قیمت (حسابی و موزون) می‌پردازد، در حالی که گزارش تهیه شده توسط بانک مرکزی تنها شامل میانگین حسابی می‌باشد.

  • الحاق160 هکتار زمین به شهر زنجان

    الحاق160 هکتار زمین به شهر زنجان

    واگذاری زمین لیل‌آباد به راه و شهرسازی مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به مصوبه مولدسازی و الحاق اراضی 160 هکتاری شهری زنجان گفت: منابع ایجاد شده ناشی از این مولدسازی برای فراهم کردن زیرساخت‌‌ها و دیگر نیازهای ایجاد شده ناشی از احداث واحدهای مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن هزینه خواهد شد.

  • ۶۰۱ واحد مسکونی در کرمان نیازمند بازسازی

    ۶۰۱ واحد مسکونی در کرمان نیازمند...

    در بارش‌ها و سیل‌های اخیر در استان کرمان ۶۰۱ واحد مسکونی نیازمند احداث و هزار و ۱۸۹ واحد نیازمند تعمیر است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کرمان، علی‌اکبر سلطانی‌نژاد مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان در بازدید از آواربرداری واحد‌های مسکونی مناطق سیل‌زده استان اظهار داشت: هزار و ۱۸۹ واحد مسکونی روستایی و شهری در سیلاب‌های اخیر آسیب دیده و نیازمند تعمیر است و بر اثر آب گرفتگی‌ها در اثر سیل اخیر به لوازم خانگی ۲ هزار و ۱۸۶ واحد مسکونی شهری و روستایی نیز خسارات وارد شده است.

  • با پول ۲۰۶ خانه ۱۰۶ متر در تهران بخرید

    با پول ۲۰۶ خانه ۱۰۶ متر در تهران بخرید

    در حالی که قیمت پژو ۲۰۶ به قیمت ۳۰۰ میلیون رسیده، که با این پول در سال ۹۷ می شد یک خانه در مناطف مختلف تهران خریداری کرد. بر اساس اطلاعات مرکز آمار در بهار سال ۱۳۹۷،‌ منطقه ۱۸ با میانگین قیمت دو میلیون و ۸۳۲ هزار تومان ارزان ترین منطقه تهران به شمار می رفت.

  • گران‌ترین خانه جهان

    گران‌ترین خانه جهان

    محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در طول سفر خود به فرانسه برای دیدار با امانوئل مکرون، رییس جمهوری این کشور در قصری مجلل‌اقامت دارد. ولیعهد عربستان این قصر را در سال ۲۰۱۵ خریداری کرده است که در آن زمان «گران‌ترین خانه جهان» لقب گرفت.

  • قیمت مسکن در ایران با کالیفرنیا و لندن برابری می‌کند

    قیمت مسکن در ایران با کالیفرنیا و لندن...

    دلایل التهابات اخیر بازار مسکن در گفتگو با 3 اقتصاددان به گواهی آمارهای منتشر شده، بازار مسکن در ۲ ماه اخیر رشد بالای ۱۵ درصدی قیمت را تجربه کرده، این در حالی است که سایر بازارهای موازی، در روزهایی که ظاهرا دولت سیزدهم سیاست‌های انقباضی در دستور کار قرار داده شرایط رکودی و سردی را تجربه می‌کنند.

  • تلاش آتش‌نشانی تخلیه آب منازل

    تلاش آتش‌نشانی تخلیه آب منازل

    تلاش بی‌وقفه آتش‌نشانی یاسوج برای تخلیه آب از منازل. در یاسوج و به دلیل شدت بارندگی ها آب در برخی از منازل نفوذ کرده که بلافاصله نیروهای آتش نشانی با تمامی امکانات و نیروهای خود وارد عمل شدند.