بازار املاک / وعده سر خرمن با تشکیل کارگروه کنترل اجاره بهای مسکن

وعده سر خرمن با تشکیل کارگروه کنترل اجاره بهای مسکن

وعده سر خرمن با تشکیل کارگروه کنترل اجاره بهای مسکن

کارشناسان: با این روشها ثبات نرخ اجاره سخت است.رشد ۱۰۰ درصدی اجاره بها در دو سال صدای دولت و رییس جمهور را درآورد بطوریکه رئیسی دستور داد کارگروهی برای بررسی مقابله با رشد اجاره بها تشکیل شود، اما سوال این است این اقدام می تواند موفقیت آمیز باشد؟ گروه راه و مسکن: آمار دی ماه بانک مرکزی در خصوص تورم و اجاره بها اگر چه تا حدودی به واقعیت های بازار مسکن نزدیک بود اما نکته قابل توجه این گزارش این بود که دلیل تورم در آبان ماه رشد بیش از ۴۰ درصدی اجاره بها بوده است.

اما بانک مرکزی بعد از گزارش های آبان ماه متوجه شد که میزان رشد نرخ تورم اجاره مسکن در آذر ماه بیشتر از آبان ماه بوده و به ۵۴ درصد رسیده است.
در واقع در گزارش بانک مرکزی یکی از مهم‌ترین دلایل رشد نرخ تورم نقطه به نقطه علاوه بر اقلام خوراکی اجاره مسکن بوده.
به طوری‌که این بانک میزان رشد نرخ تورم اجاره مسکن را در اذرماه ۵۴ درصد اعلام کرده که این روند در دی ماه نیز با رشد ۴. ۴۳ درصدی همراه شد و سهم بیش از ۵۴. ۴ درصدی را در رشد نرخ تورم این ماه داشته است.

این آمار نشان داد که تا چه حد اجاره بها در تورم نقش دارد و همین گزارش کافی بود تا حساسیت ها نسبت به کنترل اجاره بها در دولت بیشتر شود.
 در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیز مقرر شد این ستاد، سیاست حمایتی خود را با هدف کنترل رشد اجاره بها و حمایت از اجاره‌نشینان تدوین و ارائه کند.
بعد از این ماجرا بود که رییسی رئیس جمهور دستور تشکیل کارگروهی در این خصوص را ارائه کرد تا راهکارهای ویژه ای قبل از آغاز فصل نقل و انتقالات اندیشیده شود.

در سه سال گذشته رشد بیش از ۶۰۰ درصدی را تجربه کرد و هر چند مدتی است که روند رشد آن خیلی اندک است و از تورم بسیار عقب تر اما همین رشد کافیست که متوجه رشد اجاره بها شویم. 
حالا وقتی قیمت مسکن مدتی است ثابت مانده اجاره بها برای ترمیم این عقب ماندگی خود اقدام می کند.
حسن محتشم عضو هیات مدیره انبوه سازان مسکن در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه گشتن به دنبال دلایل رشد اجاره بها چندان هم سخت نیست 


قیمت مسکن در سه سال گذشته رشد بیش از ۶۰۰ درصدی را تجربه کرد و هر چند مدتی است که روند رشد آن خیلی اندک است و از تورم بسیار عقب تر اما همین رشد کافیست که متوجه رشد اجاره بها شویم. 
حالا وقتی قیمت مسکن مدتی است ثابت مانده اجاره بها برای ترمیم این عقب ماندگی خود اقدام می کند.

اجاره بها تابع قیمت مسکن است اما به هر حال قیمت اجاره معمولا مطابق با شرایط درآمدی خانوارها رشد می‌کند .
که این موضوع باعث شده تا در زمان‌هایی که رشد قیمت مسکن ثابت می‌ماند بازار اجاره نسبت به ترمیم این عقب ماندگی اقدام کند. 
البته باید توجه داشت که با وجود این میزان رشد قیمت اجاره بها همچنان از قیمت مسکن عقب‌تر بوده بنابراین احتمالا ظرف یک تا دو سال آینده نرخ اجاره بهای مسکن با شیبی ملایم تداوم یابد.


پرداخت تسهیلات و اقدامات این چنینی به نوعی یک مسکّن است اما برای چاره جویی در این خصوص چرا راه دور می رویم. 
باید بخش خصوصی را برای تولید مسکن ارزان قیمت تقویت کرد و در نهایت اجاره داری حرفه ای را راه اندازی کنیم. 
البته راه اندازی اجاره داری حرفه ای شرایط خاص خود را دارد که نیازمند تصویب برخی قوانین است.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا دادن تسهیلات و تشکیل کمیته برای کنترل اجاره بها می تواند مفید باشد؟ گفت: 
به هر حال پرداخت تسهیلات و اقدامات این چنینی به نوعی یک مسکّن است اما برای چاره جویی در این خصوص چرا راه دور می رویم. 
باید بخش خصوصی را برای تولید مسکن ارزان قیمت تقویت کرد و در نهایت اجاره داری حرفه ای را راه اندازی کنیم. 
البته راه اندازی اجاره داری حرفه ای شرایط خاص خود را دارد که نیازمند تصویب برخی قوانین است.


اما در سال جاری و سال گذشته طرحی با هدف کمک به مستاجران اجرایی شد که بر اساس آن مقرر شد به مستاجران با ارائه مستندات به سیستم بانکی وام ودیعه درافت کنند.
وعده سر خرمن با تشکیل کارگروه کنترل اجاره بهای مسکن| کارشناسان: با این روشها ثبات نرخ اجاره سخت است!
بر اساس آمار منتشر شده از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی که نشان می داد .
متوسط اجاره بهای هر متر مربع مسکن در تهران در آذر ماه امسال ۸۴ هزار تومان است .
 مستأجر یک واحد ۵۰ متری در پایتخت باید ماهانه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و یک واحد ۱۰۰ متری ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اجاره بها پرداخت کند وام ودیعه به میزان لازم پرداخت نشده است.


این در حالی است که در مهر ماه سال ۱۳۹۸، متوسط اجاره هر متر مربع واحد مسکونی در تهران ۴۰ هزار تومان بود که رشد بیش از ۱۰۰ درصدی اجاره بها طی دو سال گذشته را شاهد بوده‌ایم.
متوسط اجاره بهای هر متر مربع مسکن در تهران در آذر ماه امسال ۸۴ هزار تومان است.
 مستأجر یک واحد ۵۰ متری در پایتخت باید ماهانه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اجاره بها پرداخت کند .
این در حالی است که در مهر ماه سال ۱۳۹۸، متوسط اجاره هر متر مربع واحد مسکونی در تهران ۴۰ هزار تومان بود که رشد بیش از ۱۰۰ درصدی اجاره بها طی دو سال گذشته را شاهد بوده‌ایم


دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در حالی پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در ۲ سال گذشته را ۱۲۵ هزار میلیارد اعلام می کند که نیاز سالانه مستاجران به وام ۵۰۰ هزار میلیارد ریال است.



مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس و عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به اینکه باید نگران افزایش آمار اجاره نشینی و مستاجران بود گفت: 


آمار پرداخت وام ودیعه مسکن در سال گذشته ۵ هزار میلیارد تومان و در سال جاری ۱۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است. 
در صورتی که نیاز مردم با توجه به افزایش قیمت، میزان مورد نیاز به ودیعه مسکن حداقل ۵۰۰ هزار میلیارد ریال بوده است. 
حال با تشکیل کمیته کنترل اجاره بها باید گفت وعده سرخمن داده شده است.
بر اساس آمارها، رشد قیمت مسکن و اجاره بها باعث شده تا سهم مسکن در سبد هزینه خانوارها به ۱.۳ برابر «حد مجاز» برسد. 
برخی نتایج از تازه‌ترین آمار رسمی در خصوص سهم پارامترهای مختلف در سبد هزینه‌ای خانوارها نشان می‌دهد.
هزینه اجاره‌نشینی در شهرهای کشور در سال ۹۹ به ۴۳‌درصد افزایش یافته است که یک رکورد تاریخی برای وزن مسکن در سبد مصرفی به حساب می‌آید.


وعده سر خرمن با تشکیل کارگروه کنترل اجاره بهای مسکن| کارشناسان: با این روشها ثبات نرخ اجاره سخت است!
آنطور که کارشناسان اقتصاد مسکن می‌گویند مشخص است که وضعیت موجود بازار اجاره مســـکن، وضعیت غیر منتظره‌ای نیست. 
چرا که اجاره بـــها تا حد زیادی از قیمت مسکن تأثیر می‌پذیرد و اجاره بها، «نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری در بخش مسکن» محسوب می‌شود .
کسی که ملک خود را اجاره می‌دهد، در عمل یک سرمایه‌گذاری در کالایی به اسم مسکن کرده و بازدهی این سرمایه‌گذاری، همان اجاره مسکنی است که دریافت می‌کند. 
پس بنابراین وقتی میزان سرمایه‌گذاری در بخش مسکن افزایش می‌یابد به این معنا که خریدار باید پول بیشتری برای خرید مسکن بدهد، طبیعتا متناسب با آن انتظار دارد که اجاره بیشتری هم دریافت کند.


از آنجا که به گفته برخی اعضای کمیسیون عمران مجلس، قیمت مسکن در ۷ سال حدود ۷۰۰ درصد افزایش داشته است اجاره بها نمی‌توانست به این سرعت افزایش یابد.
چون اجاره بها باید با درآمد خانوارهای طبقات متوسط یا پایین‌تر منطبق می‌شد، بنابراین نه تنها رشد اجاره بها در ماه‌های اخیر متوقف نشده است، بلکه در یکی دو سال آینده هم ادامه خواهد داشت.

  • تفاهم قرارگاه خاتم برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکن

    تفاهم قرارگاه خاتم برای ساخت ۱۰۰ هزار...

    این قرارگاه در حال حاضر ۳۱۵ طرح فعال در سطح کشور دارد.مشکلات و چالش‌ها آن‌ها و همچنین بازدید از سامانه‌های جدید کنترل طرح این قرارگاه برگزار شد.سخنگوی کمیسیون عمران مجلس افزود: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در حال حاضر ۸ هلدینگ تخصصی داشته که ۴۰ گرایش در زیر مجموعه آن‌ها فعال است. این قرارگاه هم اکنون دارای ۵۳ هزار نیروی سازمانی و ۱۵۰ هزار نیروی شرکتی و دارای ۱۳ هزار ماشین آلات است و ۳۱۵ پروژه فعال در سطح کشور دارد.

  • جنوب ایران لرزید

    جنوب ایران لرزید

    زلزله به بزرگی ۴.۴ ریشتر استان کرمان را لرزاند. صبح امروز (دوشنبه) در منطقه هجدک از توابع این استان هیچگونه خسارت مالی و جانی نداشته است. هجدک در خارج از مناطق مسکونی بوده است افزود: تیم های ارزیاب در حال بررسی روستاهای اطراف کانون زلزه هستند.

  • فاکتورهایی که بر قیمت نهایی ساختمان تاثیرگذارند

    فاکتورهایی که بر قیمت نهایی ساختمان...

    عوامل متعددی در افزایش قیمت خانه موثر می باشد که یکی از مهمترین این عوامل تغییرات قیمتی مقاطع فولادی مورد استفاده در ساختمان است. به طور کلی هرچقدر این مقاطع بیشتر بوده و ساختمان نیز مقاومت تر باشد، اصولا قیمت تمام شده ی آن بالاتر در نظر گرفته خواهد شد. جدای این مساله پرسش اینجاست که چه عواملی بر قیمت مقاطع فولادی موثر می باشد ؟

  • طرح شهرسازی پیکانشهر در مرحله تصویب

    طرح شهرسازی پیکانشهر در مرحله تصویب

    طرح شهرسازی شهرک قدیمی و ناپایدار پیکانشهر در مرحله تصویب قرار دارد سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران از تهیه طرح شهرسازی برای بازآفرینی و ارتقای کیفیت زندگی شهرک قدیمی و ناپایدار پیکانشهر خبر داد. مهدی هدایت در حاشیه بازدید از شهرک پیکانشهر در منطقه 22 با بیان این که سابقه ساخت این مجموعه مسکونی به سال 1384 برمی‌گردد.

  • خوش بینی بهبود وضعیت مسکن در کشور

    خوش بینی بهبود وضعیت مسکن در کشور

    محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور گفت: تامین نیازهای متقاضیان بخش مسکن با کمک مردم شدنی است. معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به امکانات و ظرفیت‌های دولت در زمینه اختصاص زمین و تامین منابع مالی تاکید کرد: پشتیبانی و حمایت از تشکل‌ها و کانون‌های ساخت و ساز مسکن در کشور از وظایف جدی دولت در راستای تحقق ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال آینده است.

  • افزایش قراردادهای پنهانی در بازار مسکن

    افزایش قراردادهای پنهانی در بازار مسکن

    کاهش اجاره منوط به افت قیمت است گرگان- صنعتی، رئیس اتحادیه املاک گرگان گفت: با توجه به تعیین سقف اجاره بها و افزایش قیمت مسکن، قراردادهای پنهانی بین صاحبان املاک و موجرها افزایش یافته است. با توجه به تعیین سقف برای اجاره بها و افزایش قیمت مسکن، قراردادهای پنهانی بین صاحبان املاک و موجرها افزایش یافته است.

  • ضرورت افزایش سقف تسهیلات بانکی

    ضرورت افزایش سقف تسهیلات بانکی

    نهضت ملی مسکن متقاضیان توان آورده بیشتر ندارند گرگان- مرتضوی، رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور با اشاره به تورم عمومی و افزایش ۷۰ درصدی قیمت نهاده های مسکن، گفت که ضرورت دارد تسهیلات بانکی نهضت ملی مسکن افزایش یابد. بیشتر متقاضیان واحدهای پروژه نهضت ملی مسکن از پرداخت هزینه های این طرح ناتوان و با مشکلات بسیاری روبرو هستند.

  •  جدیدترین قیمت آپارتمان در تهران

    جدیدترین قیمت آپارتمان در تهران

    ۱۹ میلیارد ناقابل برای این خانه در نیاوران براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم. در این گزارش از مناطق ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۴۳ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۶۰ متر گردآوری کردیم.

  • قیمت مصالح ساختمانی در دولت سیزدهم چقدر بالا رفت؟

    قیمت مصالح ساختمانی در دولت سیزدهم چقدر...

    مرکز آمار ایران تازه‌ترین آمار رسمی درباره تحولات قیمت مصالح ساختمانی در تهران را منتشر کرد. این آمار مربوط به تغییرات قیمت مصالح و نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در بهار۱۴۰۱ است.

  • تخریب ۲۳۹ واحد مسکونی در یزد

    تخریب ۲۳۹ واحد مسکونی در یزد

    مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد: ۲۳۹ واحد مسکونی در یزد نیاز به احداث داشته و هزار و ۹۷۰ واحد هم باید تعمیر شوند. محمدعلی ملک زاده گفت: تاکنون ۳ هزار و ۵۰۰ واحد در سامانه اعلام خسارت سیل ثبت نام کردند که ۲ هزار و ۲۰۰ واحد توسط ارزیاب اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارزیابی شده است.تخریب ۲۳۹ واحد مسکونی بر اثر سیل در یزد ۲۳۹ واحد بر اثر سیل تخریب شده و نیاز به احداث دارند. هزار و ۹۷۰ واحد هم در حوزه تعمیر سطح یک تا سه ارزیابی شده و وسایل زندگی قریب به ۸۰۰ واحد هم آسیب دیده است.

  • کاهش هزینه وام مسکن

    کاهش هزینه وام مسکن

    روند کاهشی هزینه وام مسکن ادامه دارد و در حالی که متاهل‌های ساکن پایتخت حدود ۱۰ روز قبل برای اخذ این وام باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت می‌کردند، اکنون باید بیش از ۱۲۹ میلیون تومان پرداخت کنند.

  • عرضه املاک شهرداري تهران در بورس کالا

    عرضه املاک شهرداري تهران در بورس کالا

    عرضه املاک شهرداري تهران در بورس کالاخبرگزاری آریا-مدیریت پذیرش بورس کالای ایران از عرضه دو ملک متعلق به شهرداری تهران در بورس کالا خبر داده است. بر اساس اطلاعیه بورس کالا؛ دو واحد آپارتمان مسکونی متعلق به شهرداری تهران پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و چهل و نهمین جلسه کمیته عرضه 11 مردادماه جاری مورد تصویب قرار گرفت.

  • مقاوم‌سازی ۶۳ هزار واحد مسکن

    مقاوم‌سازی ۶۳ هزار واحد مسکن

    ۱۰۳ هزار واحد مسکن روستایی در استان وجود دارد که ۶۳ هزارو ۹۰۰ واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی مقاوم سازی شده است. مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری گفت: ۱۰۳ هزار واحد مسکن روستایی در استان وجود دارد که ۶۳ هزارو ۹۰۰ واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی مقاوم سازی شدهمقاوم‌سازی ۶۳ درصد منازل روستاییان خراسان‌شمالی است.

  • شرایط دریافت وام بانکی جدید

    شرایط دریافت وام بانکی جدید

    شرایط دریافت وام بانکی جدید برای این افراد مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی جزئیات نحوه پرداخت تسهیلات جهش تولید مسکن از سوی بانک‌ها را تشریح کرد. وام بانکی مجموعه ای از وام های مختلف را شامل میشود . وام بانکی و دریافت آن با توجه به نوع بانک نوع وام و مبلغ آن میتواند شرایط متفاوتی داشته باشد . وام بانکی شامل وام ازدواج، وام تسهیلات مسکن، وام اجاره مسکن، وام تعمیرات، وام هایی برای راه اندازی کسب کارهای متفاوت است.

  •  اختلاف آماری بانک مرکزی و مرکز آمار ایران

    اختلاف آماری بانک مرکزی و مرکز آمار...

    علت اختلاف آماری بانک مرکزی و مرکز آمار ایران بر سر قیمت مسکن چیست؟ سازمان برنامه و بودجه در توضیح اختلاف آمار مرکز آمار ایران و بانک مرکزی در خصوص بازار مسکن اعلام کرد مرکز آمار ایران به ارائه ۲ نوع میانگین قیمت (حسابی و موزون) می‌پردازد، در حالی که گزارش تهیه شده توسط بانک مرکزی تنها شامل میانگین حسابی می‌باشد.

  • الحاق160 هکتار زمین به شهر زنجان

    الحاق160 هکتار زمین به شهر زنجان

    واگذاری زمین لیل‌آباد به راه و شهرسازی مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به مصوبه مولدسازی و الحاق اراضی 160 هکتاری شهری زنجان گفت: منابع ایجاد شده ناشی از این مولدسازی برای فراهم کردن زیرساخت‌‌ها و دیگر نیازهای ایجاد شده ناشی از احداث واحدهای مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن هزینه خواهد شد.

  • ۶۰۱ واحد مسکونی در کرمان نیازمند بازسازی

    ۶۰۱ واحد مسکونی در کرمان نیازمند...

    در بارش‌ها و سیل‌های اخیر در استان کرمان ۶۰۱ واحد مسکونی نیازمند احداث و هزار و ۱۸۹ واحد نیازمند تعمیر است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کرمان، علی‌اکبر سلطانی‌نژاد مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان در بازدید از آواربرداری واحد‌های مسکونی مناطق سیل‌زده استان اظهار داشت: هزار و ۱۸۹ واحد مسکونی روستایی و شهری در سیلاب‌های اخیر آسیب دیده و نیازمند تعمیر است و بر اثر آب گرفتگی‌ها در اثر سیل اخیر به لوازم خانگی ۲ هزار و ۱۸۶ واحد مسکونی شهری و روستایی نیز خسارات وارد شده است.

  • با پول ۲۰۶ خانه ۱۰۶ متر در تهران بخرید

    با پول ۲۰۶ خانه ۱۰۶ متر در تهران بخرید

    در حالی که قیمت پژو ۲۰۶ به قیمت ۳۰۰ میلیون رسیده، که با این پول در سال ۹۷ می شد یک خانه در مناطف مختلف تهران خریداری کرد. بر اساس اطلاعات مرکز آمار در بهار سال ۱۳۹۷،‌ منطقه ۱۸ با میانگین قیمت دو میلیون و ۸۳۲ هزار تومان ارزان ترین منطقه تهران به شمار می رفت.

  • گران‌ترین خانه جهان

    گران‌ترین خانه جهان

    محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در طول سفر خود به فرانسه برای دیدار با امانوئل مکرون، رییس جمهوری این کشور در قصری مجلل‌اقامت دارد. ولیعهد عربستان این قصر را در سال ۲۰۱۵ خریداری کرده است که در آن زمان «گران‌ترین خانه جهان» لقب گرفت.

  • قیمت مسکن در ایران با کالیفرنیا و لندن برابری می‌کند

    قیمت مسکن در ایران با کالیفرنیا و لندن...

    دلایل التهابات اخیر بازار مسکن در گفتگو با 3 اقتصاددان به گواهی آمارهای منتشر شده، بازار مسکن در ۲ ماه اخیر رشد بالای ۱۵ درصدی قیمت را تجربه کرده، این در حالی است که سایر بازارهای موازی، در روزهایی که ظاهرا دولت سیزدهم سیاست‌های انقباضی در دستور کار قرار داده شرایط رکودی و سردی را تجربه می‌کنند.

  • تلاش آتش‌نشانی تخلیه آب منازل

    تلاش آتش‌نشانی تخلیه آب منازل

    تلاش بی‌وقفه آتش‌نشانی یاسوج برای تخلیه آب از منازل. در یاسوج و به دلیل شدت بارندگی ها آب در برخی از منازل نفوذ کرده که بلافاصله نیروهای آتش نشانی با تمامی امکانات و نیروهای خود وارد عمل شدند.