بازار املاک / وام ارزان 600 میلیونی دریافت کنید

وام ارزان 600 میلیونی دریافت کنید

وام ارزان 600 میلیونی دریافت کنید

معاون وزیر راه و شهرسازی از تسهیلات دولت در قالب وام ارزان و تخفیف در پروانه ساخت برای نوسازی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی بافت‌های فرسوده خبر داد. در مورد نقش نوسازی بافت‌های فرسوده در ایجاد اشتغال گفت: بخش مسکن به صورت مستقیم ۵ درصد و به صورت غیرمستقیم ۱۲ تا ۱۳ درصد از تولید ناخالص کشور را تشکیل می‌دهد که با ساخت هر یک میلیون واحد مسکونی می‌توان انتظار داشت، حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و یا یک میلیون و ۵۵۰ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم در کشور ایجاد و یا تثبیت شود.

دستورات مهم رئیس بانک مرکزی درباره وام بانکی چه بود؟
 شرایط آسان‌تر شد؟

 در بخش ساختمان به ازای هر ۶۰ مترمربع ساخت و ساز یک شغل مستقیم و ۱.۲۴ شغل غیرمستقیم ایجاد و یا تثبیت می‌شود و از نظر حجم اشتغال نیز حدود ۱۳ تا ۱۵ درصد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در کشور وابسته به صنعت ساختمان و مسکن است.

معاون وزیر با بیان اینکه در کشور ما حدود ۱۶۰ هزار و ۶۰۰ هکتار بافت ناکارآمد شهری شامل بافت‌های فرسوده، تاریخی، بافت حاشیه‌ای به عنوان سکونتگاه غیررسمی و بافت روستایی در دل شهرها وجود دارد که در این بافت‌ها حدود ۵.۷ میلیون واحد مسکونی وجود دارد که قریب ۴۶ درصد از این خانه‌ها از سازه‌های پایداری برخوردار نیستند، یعنی فاقد سازه اسکلت فلزی یا بتنی هستند که اگر خدای ناکرده زلزله شدیدی روی دهد، این خانه‌ها نمی‌توانند مقاومتی داشته باشند و باعث کشتار تعداد زیادی از هم‌وطنان خواهد شد.

 
وجود ۲.۶ میلیون واحد مسکونی ناپایدار

 از طرفی با یک مسأله مواجه هستیم که ۲.۶ میلیون واحد مسکونی ناپایدار در بافت فرسوده وجود دارد که باید نوسازی و مقاوم‌سازی شود و تجربه و شواهد نشان می‌دهد که نوسازی بافت فرسوده می‌تواند ظرفیت جدیدی برای تولید مسکن ایجاد کند.

 به طور میانگین هر پلاک فرسوده‌ای که تخریب می‌شود حداقل سه واحد آپارتمانی جدید و مقاوم تولید می‌شود که می‌توان گفت دو واحد اضافه تولید خواهد شد. با این حساب ظرفیت قابل توجهی برای تولید مسکن در فضای موجود ایجاد می‌شود و نوسازی محلات و محدوده‌ها می‌تواند سرعت بگیرد.

هدف دوم تولید مسکن اضافه‌ای که اشتغال مناسبی هم می‌تواند به همراه داشته باشد و شاخص‌های قابل اعتمادی وجود دارد که در ازای تولید هر واحد مسکونی چندین شغل جانبی به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود، بنابراین بخش مسکن ظرفیت ایجاد اشتغال در کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد، ضمن اینکه نوسازی بافت فرسوده فضای شهری را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم ارتقا می‌دهد و کیفیت زندگی مردم افزایش می‌یابد.

 فناوری‌های دانش بنیان در بخش مسکن اظهار داشت: ساخت و ساز در محلات فرسوده و بافت فرسوده به دلیل اینکه معابر باریک و تنگ و پیچ در پیچ دارند، چون به صورت معمولی حمل مصالح سخت و هزینه‌بر است و خودروها نمی‌توانند به راحتی رفت و آمد کنند، بنابراین بخشی از این راه حل می‌تواند به وسیله شرکت‌های دانش بنیان و ابتکار تکنولوژی و ابزارهای ساخت مرتفع شود، به گونه‌ای که توجیه اقتصادی برای ساخت در بافت‌های فرسوده را‌‌‌‌‌‌‌‌ بیشتر کند. همچنین در زمینه حمل نخاله و ضایعات ساختمانی از بافت‌های فرسوده هم می‌توان از روش‌های نو و با تکنولوژی استفاده کرد.

 که عمده ساکنان و مالکان بافت‌های فرسوده افراد کم‌درآمد و متوسط به پایین جامعه هستند، با ابزارهای تکنولوژی و دانش بنیان می‌توان هزینه ساخت را‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش داد و همچنین سرعت در ساخت و ساز افزایش پیدا کند که آن هم در ارزان سازی مؤثر است. از طرفی مالکان بافت‌های فرسوده پس از تخریب خانه‌های کهنه باید در جای دیگر مستقر شوند که هرچه زمان ساخت بافت نو سریع‌تر باشد، هزینه‌های جانبی را‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش می‌دهد.

موضوع فناوری‌های پیش ساخته اگر با رفع ایرادات انجام شود به گونه‌ای که بومی‌پسند و عامه پسند شوند می‌تواند در کاهش هزینه و افزایش سرعت ساخت و ساز مؤثر باشد.

 قطعات و پلاک‌های موجود در بافت فرسوده اشکال هندسی متعارف و شناخته شده ندارند و با استفاده از تکنولوژی‌های مدولار یا پیش‌ساخته در آن سخت‌تر می‌شود، اما شرکت‌های دانش بنیان با انعطاف پذیری در طرح‌های خود می‌توانند در نوسازی سریع بافت‌های فرسوده و ارزان‌سازی کمک کنند و در واقع فناوری دانش بناین در مدولارسازی می‌تواند به کمک بیاید و مصالح سبک و مناسب تولید کند که هزینه ساخت کاهش و سرعت ساخت و ساز بالا برود.

این مقام مسئول در بخش دیگری در مورد مقاوم‌سازی بناهای تاریخی در بافت فرسوده گفت: برخی از بناها را‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌شود تخریب کرد چون میراث فرهنگی مانع می‌شود، بنابراین نیاز به مقاوم‌سازی یا مرمت دارد که در این بناها نیز می‌توان از فناوری‌های روز استفاده کرد که با حفظ ظاهر و نمای بناهای تاریخی آن را‌‌‌‌‌‌‌‌ مقاوم‌سازی کنیم؛ به عنوان مثال استفاده از الیاف کربنی یا مصالح سبک دیگر می‌توان مقاومت ساختمان‌های تاریخی را‌‌‌‌‌‌‌‌ بالا برد و یا سازه‌هایی در دل بنا تزریق شود که از تخریب آن جلوگیری شود.

 

 نوسازی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده

آیینی این را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت که سال جاری قرار است حداقل ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در دل یک میلیون واحد مسکونی که در طرح ملی مسکن دیده شده است، از طریق نوسازی در بافت‌های فرسوده ایجاد شود.

 

وام ارزان ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون برای نوسازی بافت فرسوده

به گفته وی همه تخفیفات و تشویق‌هایی که برای سازندگان در نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است برای فعالان در نوسازی بافت فرسوده هم دیده شده است. در نهضت ملی مسکن در چهار سطح در تهران برای هر واحد ۴۵۰ میلیون تومان، در کلانشهرها ۴۰۰ میلیون، در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون و سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات دیده شده است که در نوسازی بافت‌های فرسوده در سه سطح این مبالغ دیده شده است؛ یعنی در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در کلانشهرها و مراکز استان‌ها ۴۰۰ میلیون و در سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است.

به گفته آیینی در اعطای تسهیلات برای نوسازی بافت‌های فرسوده شرایط چهارگانه مثل داشتن فرم ج سبز و یا سابقه سکونت و سابقه مالکیت و سرپرستی خانوار وجود ندارد، اما همه تشویق‌ها اعم از تخفیف در پروانه ساخت و بیمه و هر موضوع دیگری که در طرح ملی مسکن دیده شده، در نوسازی بافت فرسوده هم ساری و جاری است.

 

 نرخ تسهیلات نوسازی بافت فرسوده ۱۲ درصد

 وزارت راه و شهرسازی خط اعتباری ویژه‌ای در اختیار دارد که به مبلغ ۵۲۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی ۲۰ هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شده است که از طریق بانک مسکن در سه رده پرداخت می‌کنیم که ۴۵۰ میلیون تومان برای هر واحد در تهران، ۴۰۰ میلیون تومان در کلانشهرها و ۳۵۰ میلیون تومان در سایر شهرها پرداخت می‌شود که ۱۵۰ میلیون تومان از این تسهیلات با سود صفر درصد و وام ارزان است؛ یعنی در مجموع در تهران نرخ سود این تسهیلات ۱۲ و خرده‌ای درصد، در کلانشهرها ۱۱ و خرده‌ای درصد و در سایر شهرها ۱۰ درصد خواهد بود.

علاوه بر آن در دوران جابجایی مالکان بافت فرسوده این امکان فراهم شده که وام قرض‌الحسنه برای اسکان مالک بافت فرسوده و ساکنان پلاک‌های فرسوده دیده شده که در تهران ۶۰ میلیون تومان در سایر شهرها ۴۵ میلیون تومان، وام قرض الحسنه با کارمزد ۴ درصد و دوره بازپرداخت سه ساله پرداخت می‌شود.

 

نوسازی بافت اطراف حرم‌های مطهر با وام ۶۰۰ میلونی ارزان

در بافت‌های پیرامون حرم امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه(س) و حرم احمدبن موسی شاهچراغ در شیراز و اطراف حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در تهران با تفاهمی که با صندوق سرمایه‌گذاری حرم‌های مطهر که زیر مجموعه وزارت راه است انجام شده آن صندوق هم ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان به این تسهیلات اضافه می‌کنند.

یعنی برای اطراف حرم‌ها تا ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت پرداخت می‌شود، بنابراین در دوران ساخت در نهضت ملی مسکن و نیز نوسازی بافت فرسوده تسهیلات ۱۲ درصد در قالب عقود مشارکت مدنی و یا فروش اقساطی پرداخت می‌شود.

 

تخفیف ۵۰ درصدی در پروانه ساخت در بافت فرسوده

به گفته وی در کنار این موارد شهرداری‌ها موظف شده‌اند حداقل ۵۰ درصد در پروانه ساخت برای نوسازی بافت فرسوده تخفیف بدهند که تا صد درصد هم امکان تخفیف وجود دارد و مدت زمان صدور پروانه ساخت هم تا حد امکان کاهش یابد و این تسهیلات به رونق نوسازی بافت‌های فرسوده کمک خواهد کرد.

  • سهم مسکن در کل هزینه سالانه خانوار

    سهم مسکن در کل هزینه سالانه خانوار

    آخرین گزارش مرکز آمار از بودجه خانوار، مربوط به سال ۱۴۰۱ است که سهم مسکن از کل هزینه سالانه خانوار به بالاترین سطح خود می‌رسد.

  • قیمت خانه با این اتفاق ارزان می شود

    قیمت خانه با این اتفاق ارزان می شود

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه احداث ١٠٠٠ واحد از مساکن نهضت ملی و مشارکتی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان را به اجرا می‌رسانیم، گفت: حمایت ما از شرکت‌های دانش‌بنیان تنها مالی و تسهیلاتی نیست بلکه در حمایت‌ها به دنبال ایجاد پلتفرم‌هایی هستیم که ساختار بروکراسی تغییر دهیم و به ساختار شبکه‌ای برسیم که بتوانیم از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها استفاده کنیم.​

  • بانک‌ها بازار مسکن را به آتش کشیدند؟

    بانک‌ها بازار مسکن را به آتش کشیدند؟

    تقریبا تمام کارشناسان این گزاره را تایید می‌کنند که بانک‌ها یکی از مظنونین قطعی افزایش قیمت‌ها دربازارمسکن کشور هستند؛ چراکه آنان برای جبران ناترازی‌های خود وضمنا سرمایه گذاری، درعین داشتن نقدینگی اقدام به خرید انبوده واحد‌های مسکونی درکشور کرده وبدین سان باعث برهم خوردن عرضه وتقاضا دراین بازار وافزایش قیمت‌ها می‌شوند.

  • رکود شدید در بازار مسکن

    رکود شدید در بازار مسکن

    بسیاری از افرادی که در سال‌های گذشته به خانه‌دار شدن امیدوار بودند، اکنون این امید را از دست داده‌اند و در حال تلاش برای تأمین هزینه‌های رهن منازل خود هستند.برپایه آمارها، خرداد ماه امسال سه‌هزار و ۸۰۰ قرارداد خرید مسکن در تهران به ثبت رسید که نشان‌دهنده رکود شدید در این بخش است.

  • تاثیر افزایش قیمت سیمان بر بهای مسکن

    تاثیر افزایش قیمت سیمان بر بهای مسکن

    قطعی برق در فصل گرما یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی‌ است که صنایع با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. امسال نیز قطعی برق، دامن صنعت سیمان را گرفته و موجب افزایش قیمت این فراورده ساختمانی شده است.

  • با پول کم صاحب خانه شوید

    با پول کم صاحب خانه شوید

    رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن گفت: در شرایط تورمی کشور مردم می‌توانند با هر سرمایه‌ای یونیتی از نهضت ملی مسکن خریداری کنند.

  • مسکن در بدترین وضعیت دهه‌های اخیر

    مسکن در بدترین وضعیت دهه‌های اخیر

    بد مسکنی به بدترین وضعیت در دهه‌های اخیر رسیده است و طبق آنچه داده‌های رسمی و گزارش‌ها می‌گویند، سیر سقوطِ شهروندان از ارتفاعِ بلندِ مسکن شایسته از سال ۱۴۰۰ به شیوه‌ای جدی کلید خورده است.

  • بازار مسکن کاملا از بازار ارز تاثیر می‌گیرد

    بازار مسکن کاملا از بازار ارز تاثیر...

    فهرست فایل‌های ارائه‌شده از بازار مسکن طی یک ماه گذشته نشان می‌دهد، بازار مسکن با نوعی ثبات در قیمت‌ها همراه بوده که در بازار کاملا محسوس است.

  •  شرایط دریافت وام 4 میلیارد تومانی بانک توسعه تعاون

    شرایط دریافت وام 4 میلیارد تومانی بانک...

    مشتریان بانک توسعه تعاون که مایل به خرید دفتر کار اداری یا مسکونی هستند و کمبود مالی دارند، امکان درخواست برای تسهیلات 4 میلیارد تومانی طرح «هم کار» این مجموعه را دارند. این وام 4 میلیاردی به ساکنان شهرهای بزرگ تهران، کرج، مشهد، تبریز، شیراز و اهواز پرداخت می‌شود.

  • شرایط ویژه وام مستاجری در سال ۱۴۰۳

    شرایط ویژه وام مستاجری در سال ۱۴۰۳

    با توجه به افزایش قیمت مسکن و هزینه‌ بالای رهن و اجاره در کشور دولت برای کمک به مستاجرین مصوبه وام کمک ودیعه مسکن( وام اجاره) را تصویب کرد. این وام توسط به ۲۰ بانک، ملت، ملی، مسکن، صادرات، رفاه کارگران، سپه، تجارت، شهر، سامان، پاسارگاد، خاورمیانه، پارسیان، سینا، کارآفرین، آینده، گردشگری، اقتصادنوین، ایران‌زمین، پست بانک و مؤسسه اعتباری ملل ابلاغ شد.

  •  راهی برای کاهش قیمت مسکن

    راهی برای کاهش قیمت مسکن

    توسعه افقی شهرها در دولت چهاردهم منجر به کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت مسکن می‌شود.الحاق اراضی یکی از اصلی‌ترین نیازهای پروژه های نهضت ملی مسکن است که باید این موضوع را هم دولت چهاردهم دنبال کند در حالی که توسعه افقی شهرها در سال های گذشته زمینه ساز کاهش مدت زمان خرید مسکن شده است. طبق آمارها ساخت مسکن، شهرک سازی و توسعه افقی شهرها و همچنین بازگشت به پروژه های ویلایی سازی انگیزه را برای بسیاری متقاضیان افزایش داده است.

  • با انتشار 5000 آگهی جعلی، قیمت مسکن را افزایش دادند

    با انتشار 5000 آگهی جعلی، قیمت مسکن را...

    دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات با بیان اینکه با قانون جدید مسکن جلوی انتشار آگهی‌های جعلی را می‌گیریم، گفت: گزارش‌هایی داشتیم که یک فرد با انتشار 5 هزار آگهی فیک از طریق یکی از سکوهای اینترنتی توانست 5 درصد قیمت یک منطقه را افزایش دهد.

  • پیش‌بینی بازار مسکن؛ زمان مناسب برای خرید

    پیش‌بینی بازار مسکن؛ زمان مناسب برای...

    واسطه‌های بازار مسکن پیش‌بینی می‌کنند که در صورت ادامه روند نزولی بازارهای سرمایه نظیر دلار، طلا و سکه، قیمت مسکن افزایش خواهد یافت. برخی از واسطه‌های ملکی معتقدند که در صورت ادامه روند نزولی بازارهای سرمایه با نقدشوندگی بالا مانند دلار، طلا و سکه، افزایش قیمت مسکن را شاهد خواهیم بود.

  • اهدا زمین رایگان به اقشار کم درآمد

    اهدا زمین رایگان به اقشار کم درآمد

    زمین رایگان با اجاره ٩٩ ساله در اختیار افرادی قرار خواهد گرفت که در روستاها ساکن شوند. بدین ترتیب تا پایان دولت به ٢ میلیون متقاضی در شهرها و روستاها زمین داده می‌شود

  • ۷۰ درصد حقوق کارگران صرف اجاره‌بها می‌شود

    ۷۰ درصد حقوق کارگران صرف اجاره‌بها...

    ​رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگری کشور با اشاره به اینکه اصل ۳۱قانون اساسی درباره تأمین مسکن همواره رعایت نشده است گفت: کدام کارگری با ۱۱ میلیون حقوق می تواند از پس هزینه های مسکن در کشور برآید؟

  •  خرید خانه با سرمایه کم

    خرید خانه با سرمایه کم

    خرید خانه با سرمایه کم ممکن است چالش بزرگی به نظر برسد، اما با برنامه‌ریزی دقیق و استراتژی‌های مناسب می‌توانید به این هدف دست یابید. به بررسی روش‌ها و نکات کلیدی برای خرید خانه با حداقل سرمایه پرداخته و راهکارهای عملی برای شما ارائه خواهیم داد.

  • آرامش قیمت مسکن و تب تند اجاره بها

    آرامش قیمت مسکن و تب تند اجاره بها

    بانک مرکزی داده های خود از وضعیت بازار مسکن تهران را برای اردیبهشت و خرداد امسال به روزرسانی کرد. با استفاده از این داده ها مشخص می شود که در سه ماهه نخست امسال، معاملات مسکن در این شهر حدود ۸ درصد بیشتر شده و این اتفاق همزمان با تورم ۵.۵ درصدی مسکن رخ داده است.

  • دریافت وام اجاره 200 میلیون تومانی

    دریافت وام اجاره 200 میلیون تومانی

    وام ودیعه مسکن یکی از راه هایی است که افراد برای رهایی خود از کرایه خانه به آن امید دارند. در این فصل که همه درگیر اسباب کشی هستند خیلی از مستأجران به وام ودیعه مسکن فکر میکنند ولی وقتی مبلغ و سود آن را می‌بینند از این فکر خیلی ها منصرف می‌شوند و به دنبال راه دیگری برای جبران هستند.

  • خبر مهم برای مستاجران

    خبر مهم برای مستاجران

    سقف اجاره بهای مسکن به ۳۱ استان کشور ابلاغ شد که با اجرای آن شاهد قانونی شدن کامل سقف اجاره بهای مسکن خواهیم بود.

  • کمک سامانه خودنویس به مستاجران

    کمک سامانه خودنویس به مستاجران

    انتفاع مالی مستاجران و موجران از محل ثبت رایگان قرارداد اجاره در سامانه خودنویس به مرز هزار میلیارد تومان رسیده است. طبق آمار‌های وزارت راه و شهرسازی، در دوره فعالیت سامانه خودنویس ۵۷۰ هزار و ۷۵۴ قرارداد اجاره در این سامانه ثبت شده و کل حق کمیسیون این قرارداد‌ها در هزینه طرفین معامله صرفه جویی شده است.

  • قیمت مسکن بعد از انتخابات

    قیمت مسکن بعد از انتخابات

    نتظار از دولت چهاردهم آن است که بهبود فضای کسب و کار، رفع موانع تامین مالی شامل پیش‌فروش و تسهیلات مسکن، دیپلماسی فعال برای توسعه خدمات مهندسی و ارتقای توان علمی صنعت ساختمان را مدنظر قرار دهد.