بازار املاک / شرایط دریافت زمین دولتی رایگان چیست؟

شرایط دریافت زمین دولتی رایگان چیست؟

شرایط دریافت زمین دولتی رایگان چیست؟

افرادی که واجد شرایط دریافت زمین رایگان هستند، باید مدارک مربوط به محل تولد متقاضی یا همسر یا فرزندان بالای پنج سال را در سامانه ثمن برای احراز صلاحیت بارگذاری کنند

اعطای زمین رایگان و یا واحد مسکونی

دولت شهید رئیسی در سال ۱۴۰۲ با هدف حمایت از فرزندآوری، طرحی برای اعطای زمین رایگان و یا واحد مسکونی به خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر زیر ۲۰ سال ارائه کرده بود؛ 

اما سوال اینجاست آیا این طرح می تواند مشکلات ریشه‌ای مسکن را برای این خانواده‌ها را حل کند؟

براساس قانون بودجه ۱۴۰۲ و به‌منظور حمایت از خانواده‌ها و تشویق به افزایش جمعیت، دولت سیزدهم وعده داده بود که به خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر زیر ۲۰ سال، زمین یا واحد مسکونی به‌صورت رایگان اختصاص دهد. 

قرار بود این اقدام که در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت انجام می‌شد، توسط وزارت راه و شهرسازی در همان سال اجرایی شود. اما چقدر از این وعده‌ها اجرایی شد و به عمل رسید؟


شرایط دریافت زمین رایگان

این طرح شامل خانواده‌هایی‌ است که نرخ باروری در شهرستان محل تولد پدر یا فرزند، کمتر از ۲.۵ باشد. همچنین خانواده‌ها باید دارای حداقل سه فرزند باشند که تولد فرزند سوم یا بیشتر پس از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۲ باشد.


متقاضیان باید حداقل پنج سال سابقه سکونت در شهری که تقاضای زمین یا واحد مسکونی رایگان در آن دارند را داشته باشند.


متقاضیان باید مدارک مربوط به محل تولد متقاضی یا همسر یا فرزندان بالای پنج سال را در سامانه ثمن برای احراز صلاحیت بارگذاری کنند. یکی دیگر از مدارک مربوطه سابقه پرداخت بیمه برای متقاضی یا همسر است.


از دیگر مدارک مربوطه جواز کسب شاغلین صنوف برای متقاضی یا همسر، گواهی اشتغال به کار از دوایر دولتی برای متقاضی یا همسر، گواهی پرداخت مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران و یا گواهی اشتغال به تحصیل فرزندان است.


لازم به ذکر است ارائه یکی از مدارک ذکر شده، برای اثبات پنج سال سابقه سکونت کافی است؛ اما درصورتی‌که یک مدرک به‌تن‌هایی برای اثبات آن کافی نباشد، متقاضی می‌تواند چند یا تمامی این مدارک را برای اثبات این شرط ارائه دهد.


وزارت راه و شهرسازی موظف است به خانواده‌های واجد شرایط، یک قطعه زمین حداکثر به مساحت ۲۰۰ مترمربع یا یک واحد مسکونی در مناطق روستایی یا شهری با جمعیت کمتر از ۵۰۰ هزار نفر اختصاص دهد. 

همچنین این زمین یا واحد مسکونی به‌صورت مشترک به پدر و مادر در شهر و روستای محل سکونت فقط برای یک‌بار، به شکل اقساطی با دو سال تنفس و هشت سال قسطی بدون اعمال تخفیف واگذار می‌شود.

در شهر‌های بزرگ‌تر از ۵۰۰ هزار نفر، این واگذاری در شهرک‌های اطراف، شهر‌های جدید یا شهر‌های مجاور و یا زادگاه پدر و مادر مشروط به اینکه بالاتر از پانصد هزار نفر نباشد، به انتخاب پدر و در صورت فوت پدر، به انتخاب مادر انجام می‌شود.


فراکسیون جمعیت مجلس مدعی شد ۳۵ هزار خانواده زمین رایگان دریافت کردند

در فروردین‌ماه سال جاری، فاطمه محمدبیگی، رئیس فراکسیون جمعیت مجلس مدعی شد که ۳۵ هزار خانواده زمین رایگان سه فرزندی را دریافت کرده‌اند. مهرداد بذرپاش، وزیر سابق راه و شهرسازی هم اخیراً عنوان کرد که حدود ۷۰ هزار خانواده زمین رایگان دریافت می‌کنند.


طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی حدود ۷۴ هزار و ۶۵۸ قطعه زمین به مشمولان طرح جوانی جمعیت در سراسر کشور اختصاص داده شده است که اگر ۶۰۰ قطعه دیگر زمین به استان فارس اختصاص یابد این مقدار به ۷۵ هزار و ۲۵۸ قطعه خواهد رسید.


بنا بر ادعای این گزارش بیشترین تخصیص و واگذاری زمین در سه استان، یزد با ۹ هزار و ۳۱۵ قطعه، خراسان جنوبی با ۶ هزار و ۷۷۱ قطعه و هرمزگان با ۶ هزار و ۴۰۰ قطعه زمین بوده است. همچنین ۶ هزار و ۱۱۸ قطعه در خراسان رضوی، سه هزار و ۵۷۶ قطعه در خوزستان، سه هزار و ۴۱۶ قطعه در کرمان جنوب، سه هزار و ۱۰۲ قطعه در کرمانشاه، سه هزار و ۱۰۰ قطعه در تهران، دو هزار و ۳۸۷ قطعه در بوشهر، دو هزار و ۳۵۴ قطعه در کهگیلویه و بویراحمد و دو هزار و ۲۷۸ قطعه زمین در کرمان تخصیص داده شده است.


دو هزار و ۱۴۸ قطعه زمین نیز در اصفهان، دو هزار و ۷۲ قطعه در البرز، هزار و ۹۸۴ قطعه در قم، هزار و ۸۹۰ قطعه در چهارمحال بختیاری، هزار و ۸۱۵ قطعه در لارستان، هزار و ۷۵۲ قطعه در آذربایجان شرقی، هزار و ۳۹۱ قطعه در مرکزی، هزار و ۲۹۸ قطعه در همدان، هزار و ۲۸۱ قطعه در قزوین، هزار و هشت قطعه در سیستان و بلوچستان و ۹۵۱ قطعه در ایلام، زمین به مشمولان طرح جوانی جمعیت اختصاص داده شده است.


به استان فارس نیز هزار و ۹۴۷ قطعه تخصیص داده شده و ادعا شده بود که به‌زودی ۶۰۰ قطعه دیگر نیز واگذار خواهد شد.


همچنین گفته شده است که به استان گلستان ۷۵۷ قطعه زمین، سمنان ۷۵۴ قطعه، اردبیل ۶۲۱ قطعه، آذربایجان غربی ۵۸۸ قطعه، شاهرود ۵۸۲ قطعه، مازندران ۵۲۳ قطعه، ایرانشهر ۵۱۱ قطعه، کردستان ۴۵۵ قطعه، زنجان ۴۰۳ قطعه، لرستان ۴۰۳ قطعه و خراسان شمالی ۲۲۷ قطعه زمین به مشمولان طرح جوانی جمعیت تخصیص داده و واگذار شده است.


لازم به ذکر است این آمار‌ها به‌صورت گزارش رسمی منتشر نشده است، بلکه در مصاحبه با افراد ذی‌ربط در پایگاه وزارت راه و شهرسازی و دفتر اقتصاد این وزارتخانه اعلام شد. صداوسیما نیز در چندین گزارش به خانواده‌هایی که صاحب فرزند چندقلو شدن پرداخت و اعلام کرد که از سوی دولت به این خانواده‌ها زمین یا واحد مسکونی واگذار شده است.


زمین‌های در نظر گرفته شده ۱ میلیارد و ۱۷۲ میلیون تومان است

طبق بخش‌نامه ابلاغ‌شده، ارزش اراضی در نظر گرفته شده برای خانواده‌های مشمول طرح جوانی جمعیت یک میلیارد و ۱۷۲ میلیون تومان است که در صورت بالا بودن ارزش زمین از قیمت تعیین شده، به‌صورت مشاعی به دو یا سه خانواده واگذار می‌شود.


وی در خصوص این قیمت توضیح داد که صرفاً هزینه‌های آماده‌سازی از جمله تحصیل، جدول‌سازی و آسفالت از متقاضیان دریافت می‌شود و افراد بعد از دو سال تنفس در مدت زمان هشت سال به‌صورت اقساطی این هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند.


وزارت راه و شهرسازی نیز موظف بود هر سه ماه یکبار گرازش عملکرد اجرای این طرح را به کمیسیون‌های مرتبط در مجلس ارائه دهد تا شفافیت و دقت در این قانون تضمین شود. بااین‌حال تاکنون هیچ آمار رسمی از سوی هیچ نهادی منتشر نشده است.


به نظر می‌رسد مهلت ثبت‌نام زمین و واحد مسکونی رایگان در پایان سال ۱۴۰۲ به اتمام رسیده باشد با این حال سامانه saman.mrud.ir همچنان فعال است و متقاضیان می‌توانند در آن ثبت‌نام کنند. اما مشخص نیست هنوز هم به مشمولان زمین رایگان تعلق می‎ گیرد یا خیر.


  • خبر مهم برای مستاجران

    خبر مهم برای مستاجران

    سقف اجاره بهای مسکن به ۳۱ استان کشور ابلاغ شد که با اجرای آن شاهد قانونی شدن کامل سقف اجاره بهای مسکن خواهیم بود.

  • کمک سامانه خودنویس به مستاجران

    کمک سامانه خودنویس به مستاجران

    انتفاع مالی مستاجران و موجران از محل ثبت رایگان قرارداد اجاره در سامانه خودنویس به مرز هزار میلیارد تومان رسیده است. طبق آمار‌های وزارت راه و شهرسازی، در دوره فعالیت سامانه خودنویس ۵۷۰ هزار و ۷۵۴ قرارداد اجاره در این سامانه ثبت شده و کل حق کمیسیون این قرارداد‌ها در هزینه طرفین معامله صرفه جویی شده است.

  • قیمت مسکن بعد از انتخابات

    قیمت مسکن بعد از انتخابات

    نتظار از دولت چهاردهم آن است که بهبود فضای کسب و کار، رفع موانع تامین مالی شامل پیش‌فروش و تسهیلات مسکن، دیپلماسی فعال برای توسعه خدمات مهندسی و ارتقای توان علمی صنعت ساختمان را مدنظر قرار دهد.

  • وام نهضت ملی مسکن ۸۰۰ میلیون شد

    وام نهضت ملی مسکن ۸۰۰ میلیون شد

    در هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن با افزایش سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در شهرها به ۸۰۰ میلیون تومان موافقت شد.

  • مستاجران از قراردادهای زیرزمینی پرهیز کنند

    مستاجران از قراردادهای زیرزمینی پرهیز...

    نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه در حال بازار مسکن در طی ماه گذشته متوقف شده و بازار وارد دوران رکود شده است گفت: بازار مسکن به گونه ای است که خریدار و فروشنده آپارتمان طی یک ماه گذشته صبر کردند به گونه ای که نه معامله خرید انجام شده و نه معامله فروش انجام شده است.

  • افزایش وام نهضت ملی مسکن

    افزایش وام نهضت ملی مسکن

    یکی از روش‌های کمک به خرید خانه، که زوج‌های جوان از آن استفاده می‌کنند، دریافت تسهیلات وام مسکن است. محاسبه اقساط وام مسکن نیز موضوع مهمی است که ممکن است باعث پیش آمدن سوالات زیادی شود.

  • مسکن در قفس انتخابات!

    مسکن در قفس انتخابات!

    گزارش‌ های میدانی و بررسی گفته‌های مشاوران املاک نشان می‌دهد این انتخابات قریب‌الوقوع و غیرمنتظره، بازار خرید و فروش املاک را به کمایی موقت فرو برده است. فروشندگان و خریداران مسکن در فاز انتظار فرو رفتند.

  • رشد ۴۰ درصدی قیمت مسکن در یک سال

    رشد ۴۰ درصدی قیمت مسکن در یک سال

    نرخ تورم خردادماه، امروز از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد. بر این اساس، مسکن در بازه ماهانه رشد قیمتی برابر با ۲.۳ درصد داشته و بازار اجاره نیز در این بازه تورمی برابر ۲.۲ درصد رشد داشته است. در این بین تورم سالانه مسکن نیز ۴۰.۷ درصد اعلام شده است.

  • اخطار به املاکی ها

    اخطار به املاکی ها

    در شرایط کنونی اگر مالکی قصد داشت اقدام به انعقاد قرارداد بیش از ۲۶ درصد کند اداره کل راه و شهرسازی ، مشاور املاک را متخلف می‌داند و با آن برخورد خواهد کرد.

  • بازار مسکن در دوره کدام دولت آرام بود؟

    بازار مسکن در دوره کدام دولت آرام بود؟

    مشاوران املاک توقف روند «خرید سرمایه‌ای ملک» را در روزهای گذشته به مراتب بیشتر از ابتدای تیر ماه توصیف می‌کنند و تا حدودی هم این «صبر» را بیش‌از «توقف روند فروش» می‌دانند که همین اثر ثبات یا کاهشی روی قیمت گذاشته است. با این حال، هنوز «داده فراگیر از نبض قیمت فروش آپارتمان در کل شهر تهران» در دسترس نیست و با این تحقیق میدانی از برخی محله‌ها و برخی مناطق، نمی‌توان «تصویر مشخص از اینکه قیمت مسکن در تیرماه نسبت به خرداد کاهش پیدا کرد یا افزایش یافت»، ارائه کرد.

  • وام قرض‌الحسنه ۷۵۰میلیونی برای اجاره‌نشینان

    وام قرض‌الحسنه ۷۵۰میلیونی برای...

    برای همه افرادی که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند، تسهیلات و وام پیش بینی شده است. مقرر شد در یک ماه و طی سه نوبت به متقاضیانی که بانک‌های آنان مشخص شده، اطلاع رسانی شود و در صورتی که به بانک مراجعه نداشته باشند، در گروه افرادی لحاظ می‌شوند که از گرفتن تسهیلات منصرف شده‌اند.

  • سقف مجاز افزایش اجاره‌بها

    سقف مجاز افزایش اجاره‌بها

    با توجه به قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن و تعیین نرخ تورم سقف اجاره بها با نظر شورای عالی مسکن و اعلام نهایی شورای مسکن استان تهران در جلسه صد و هشتم این شورا در محل شهرستان پردیس، افزایش ۲۶ درصدی برای سال جاری اعلام شده است، این مساله کاملاً رسمی و قانونی بوده و اتحادیه مشاوران املاک تهران نیز موضوع را رسماً اعلام کرده است.

  • نگاه کاندیداهای انتخابات ریاست‌ جمهوری به مسکن

    نگاه کاندیداهای انتخابات ریاست‌ جمهوری...

    نگاه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، به غیر از یک نفر از کاندیداها، نسبت به «یکی از مهم‌ترین مسائل اقتصادی خانوارها، یعنی تامین مسکن» از اظهارنظرهای آنها و همچنین اعضای ستادهای انتخاباتی‌شان مشخص شد. بررسی‌های دنیای‌اقتصاد از آنچه محمدباقر قالیباف، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی و همچنین امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی درنظر دارند برای خانه‌اولی‌ها انجام دهند، نشان می‌دهد دو کاندیدا با مداخله مستقیم دولت در مسکن‌سازی به شیوه‌هایی که از دهه ۸۰ روی زمین‌های دولتی پیاده شد، زاویه دارند. یکی از ا

  • واکنش بازار به قیمت‌گذاری دولتی مسکن

    واکنش بازار به قیمت‌گذاری دولتی مسکن

    یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه اعلام سقف اجاره‌بها براساس نرخ تورم موضوع جدیدی در بازار مسکن نیست، گفت: در بحث خرید‌و‌فروش مسکن قیمت‌گذاری برای یک کالای ناهمگن از سوی دولت یک شوخی است.

  • ثبت نام وام ودیعه مسکن

    ثبت نام وام ودیعه مسکن

    به دلیل اینکه وارد فصل تغییر خانه شده ایم تمامی مستاجر ها در فکر افزایش پول پیش هستند و برای همین به دریافت وام ودیعه مسکن فکر میکنند. وام ودیعه مسکن به دلیل سود زیادی که دارد خیلی از افراد را از دریافت آن منصرف میکند چرا که بازپرداختش برای مستاجران سنگین میشود.

  • ساخت مسکن ۲۵ متری آغاز شد

    ساخت مسکن ۲۵ متری آغاز شد

    در طرح مسکن اقتصادی، قیمت زمین صفر در نظر گرفته شده است. با توجه به طراحی این پروژه به صورت مجتمع اقامتی و تجاری از طریق الحاقات زمین، هزینه برای متقاضیان صفر شده است.

  • سقف افزایش اجاره خانه در تهران ۲۶ درصد شد

    سقف افزایش اجاره خانه در تهران ۲۶ درصد...

    در جلسۀ شورای مسکن میزان افزایش اجاره‌ مسکن در سال ۱۴۰۳ برای شهر تهران ۲۶ و برای شهرهای استان ۲۴ درصد نسبت به سال گذشته تعیین شد.

  • حداقل واریزی مسکن ملی کاهش می یابد؟

    حداقل واریزی مسکن ملی کاهش می یابد؟

    ایرج رهبر با اشاره به آغاز ساخت پروژه‌های طرح اقدام ملی در زمان حضور محمد اسلامی وزیر اسبق راه و شهرسازی، اظهار کرد: همان دوره بارها اعلام کردیم با توجه به تجربه مسکن مهر که گروه هدف آن متقاضیان کم‌توان بود در طرح اقدام ملی تجربه ما می‌گوید آورده متقاضیان زیاد است و آنها توان پرداخت این مبالغ را ندارند.

  • خانه بخریم یا فعلا صبر کنیم؟!

    خانه بخریم یا فعلا صبر کنیم؟!

    کاهش چشمگیر تعداد معاملات مسکن و شکاف بین قیمت پیشنهادی مالکان با قیمت واقعی املاک، اصلی‌ترین چالش‌هایی‌ست که در حال حاضر بازار مسکن با آنها دست و پنجه نرم می‌کند.

  • بازار مسکن همچنان راکد

    بازار مسکن همچنان راکد

    به گفته واسطه‌گران ملکی ، بازار مسکن هم‌اکنون راکد است اما به دلیل اینکه اکثر مشتریان سرمایه‌گذار هستند اغلب خریدوفروش صورت می‌گیرد هرچند کم باشد.

  • فرصت خانه‌دار شدن محرومین با وام ۴۰۰ میلیونی

    فرصت خانه‌دار شدن محرومین با وام ۴۰۰...

    دولت در راستای تحقق عدالت مسکن وام‌های ۴۰۰ میلیونی با نرخ سود کم را به دهک‌های کم‌درآمد اختصاص داد.طبق تبصره ماده ۱۳ قانون بودجه ۱۴۰۳ بنا شده ۲۰۰ همت به تسهیلات ویژه مسکن محرومین، وام ازدواج و تسهیلات فرزندآوری اختصاص پیدا کند.