املاک / چگونه شارژ ساختمان را حساب کنیم

چگونه شارژ ساختمان را حساب کنیم

چگونه شارژ ساختمان را حساب کنیم

برای جلوگیری از هرج‌ومرج‌های بیهوده و تخلفات در بخش‌های مشترک آپارتمان‌ها، باید قوانین خاصی وجود داشته باشد. یکی از این قوانین، قوانین مربوط به شارژ ساختمان است.

روش محاسبه شارژ ساختمان
همه ساختمان‌ها هزینه‌هایی دارند. هزینه‌های بخش‌های مشترک و مشاع بین تمامی مالکان و مستأجرها تقسیم می‌ گردد و همه موظفند که این هزینه ها را پرداخت کنند. محاسبه و نحوه پرداخت این هزینه‌ها، قوانین خاصی دارد.این هزینه‌ها مربوط به بخش‌هایی چون پلکان، راهروها، پشت‌بام، حیاط، پارکینگ و آسانسور و هزینه نظافت ساختمان، حقوق سرایدارو هزینه‌های مربوط به تعمیرات و قبوض مشترک  است.

همه این هزینه‌ها باید به صورت مشترک  پرداخت شوند. برای جلوگیری از بروز مشکلات و اختلافات ناشی از چگونگی و نحوه محاسبه شارژ ساختمان، قانون‌گذاران کشور قوانینی را وضع کرده‌اند تا به هر گونه سؤال در این زمینه پاسخ داده شده باشد.

روش‌های محاسبه شارژ ساختمان
 محاسبه شارژ ساختمان روش‌های مختلفی دارد. در انتخاب نوع نحوه محاسبه شارژ ساختمان، باید دقت زیادی به کار رود و هیئت‌مدیره ساختمان باید با توجه به نوع آپارتمان و میزان هزینه‌های آن یکی از حالت‌های محاسبه شارژ ساختمان را انتخاب کند.

 روش‌های محاسبه شارژ ساختمان:
شارژ واحدی
شارژ متراژی
شارژ نفری
شارژ نفر متراژی
شارژ واحدی به همراه شارژ متراژی
شارژ واحدی به همراه شارژ نفری
شارژ واحدی به همراه شارژ نفری متراژی
شارژ نفری به همراه شارژ متراژی
شارژ واحدی به همراه شارژ متراژی و شارژ نفری
شارژ بر اساس هزینه‌های مجتمع مسکونی و آپارتمان‌ها
 
نحوه محاسبه شارژ واحدی
 مجتمع‌های مسکونی، اداری و تجاری باید از شارژ واحدی استفاده کنند. محاسبه این شارژ بر اساس تعداد واحدها است و همه واحدها شارژ را به صورت برابر و ماهانه پرداخت می‌کنند.

برای مثال، واحدهای دوخوابه مبلغ شصت هزار تومان و واحدهای سه‌خوابه مبلغ هشتاد هزار تومان باید پرداخت کنند.  داشتن و یا نداشتن انباری و پارکینگ در تعیین میزان شارژ ساختمان موثر است. 

این روش محاسبه شارژ ساختمان مناسب مجتمع‌هایی است که واحدهای یکسانی دارند و سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی ندارند و هر واحد کنتورهای آب و گاز مستقل دارند.

 نحوه محاسبه شارژ متراژی
این نوع محاسبه،برای مجتمع‌های مسکونی، اداری و تجاری مناسب میباشد. در این نوع پرداخت شارژ، همه واحدها بر اساس متراژی که دارند، شارژ خود را به صورت ماهانه پرداخت می‌کنند. برای مثال اگر شارژ هر متر 1000 تومان باشد، شارژ یک واحد 100 متری،ماهانه  صد هزار تومان است و شارژ یک واحد صد و پنجاه متری، ماهانه صد و پنجاه هزار تومان است.

این روش محاسبه مناسب مجتمع‌هایی است که واحدهایی با متراژ متفاوت دارند. این مجتمع‌ها سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی دارند.چون بیشترین میزان هزینه‌های این مجتمع‌ها، مربوط به بخش سرمایش و گرمایش است.

 
شارژ نفری
این نحوه محاسبه شارژ بستگی به تعداد ساکنان هر واحد دارد و مختص مجتمع‌های مسکونی است. برای مثال شارژ ماهانه هر نفر، بیست هزار تومان است. به این ترتیب، شارژ واحدی که سه نفر ساکن دارند ماهانه شصت هزار تومان و واحدی که پنج نفر ساکن دارد،  ماهانه صد هزار تومان است.

این روش مناسب مجتمع‌هایی است که سیستم آب مشترکی دارند زیرا بیشترین هزینه صرف مصرف آب می‌شود.

 

شارژ نفری متراژی
در این مدل هر واحد بر اساس تعداد افراد و متراژ واحد  به صورت ماهانه،شارژ میدهند.نحوه محاسبه هر کدام از این بخش‌ها به صورت بیست به هشتاد است، یعنی میزان شارژی که برای متراژ تعیین می‌شود باید نسبت بیست به هشتاد با شارژ نفری داشته باشد.

برای مثال، واحدها برای پرداخت شارژ، باید نفری 10000 تومان و برای هر متر، 800 تومان پرداخت کنند. یعنی یک واحد صد متری که سه نفر ساکن آن هستند، باید ماهیانه هفتاد هزار تومان پرداخت کند و واحدی با متراژ صد و پنجاه متری که چهار نفر ساکن دارد، باید ماهانه صد و چهار هزار تومان پرداخت کند.

این روش محاسبه برای مجتمع‌هایی مناسب است که متراژ واحدهای آن متفاوت باشد و سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی دارند. این مجتمع‌ها سیستم آب مشترک نیز دارند.

نحوه محاسبه شارژ واحدی به همراه شارژ متراژی
این روش محاسبه شارژ، مناسب مجتمع‌های مسکونی و اداری و تجاری است. در این روش شارژی ثابت وجود دارد و با میزان شارژ متغیر متراژی جمع بسته می‌شود و این واحدها به صورت ماهانه پرداخت میشود.

برای مثال، شارژ ثابت یک واحد مسکونی، ماهانه پنجاه هزار تومان است و شارژ متراژی آن، 600 تومان برای هر متر مربع است. در این صورت یک واحد مسکونی با متراژ صد متر، مبلغ صد و ده هزار تومان باید به صورت ماهانه پرداخت شود. اگر شارژ ثابت یک واحد اداری شصت هزار تومان باشد و این واحد صد متر باشد، شارژ ماهانه آن صد و چهل هزار تومان میشود.

این روش محاسبه مناسب مجتمع‌هایی است که واحدهایی با متراژ متفاوت دارند و سیستم گرمایشی و سرمایشی مرکزی دارند و مناسب مجتمع‌هایی است که ترکیبی هستند. منظور از ترکیبی، وجود واحدهای مسکونی، اداری و تجاری در یک مجتمع میباشد.


شارژ واحدی به همراه شارژ نفری
این روش محاسبه شارژ ساختمان مناسب مجتمع‌های مسکونی است. در این روش، واحدها  شارژ ثابتی دارند و شارژ متغیری که بر اساس تعداد ساکنین هر واحد مشخص می‌شود، به آن اضافه می‌شود و واحدها باید  به صورت ماهانه پرداخت کنند.

برای مثال شارژ ثابت واحدها ماهانه پنجاه هزار تومان است و ماهانه به ازای هر نفر باید بیست هزار تومان شارژ پرداخت کنند. با این حساب، شارژ یک واحد مسکونی که سه نفر ساکن دارد، ماهانه صد و ده هزار تومان می‌شود و شارژ واحدی با چهار عضو، ماهانه صد و سی هزار تومان می‌شود.

این روش محاسبه مناسبه مجتمع‌هایی است که متراژ یکسانی دارند و آب مشترک دارند.

 
شارژ واحدی به همراه شارژ نفر متراژی

در این روش شارژ ساختمان با ترکیب شارژ ثابت به همراه شارژ نفری و شارژ متراژی محاسبه می‌شود. برای مثال، هر واحد مسکونی، شارژثابت ماهانه مبلغ پنجاه هزار تومان است و برای هر متر مربع باید هزار تومان و برای هر نفر، ده هزار تومان پرداخت گردد. در این صورت شارژ ماهانه یک واحد مسکونی با متراژ صد متر و سه نفر عضو، صد و هشتاد هزار تومان است.


شارژ نفری به همراه شارژ متراژی

این نوع شارژ بر اساس تعداد ساکنین واحد و متراژ هر واحد مشخص میگردد. برای مثال، شارژ هر متر مربع 1000 تومان و برای هر نفر 10000 تومان است. با این حساب، شارژ یک واحد صد متری با سه ساکن، ماهانه 130000 تومان است و شارژ یک واحد صد و پنجاه متری با چهار نفر عضو، ماهیانه 190000 تومان است.

این روش ،مناسب مجتمع‌های مسکونی ای است که  سیستم گرمایش و سرمایش و آب و گاز مشترک دارند اما متراژ آنها با هم فرق دارد.

 شارژ واحدی به همراه شارژ متراژی و شارژ نفری

این روش محاسبه مناسب مجتمع‌های مسکونی است

این روش مناسب مجتمع‌های مسکونی ای است که متراژ واحدها متفاوت است و سیستم گرمایش و سرمایش، آب و گاز مشترک دارند.


 تعیین شارژ بر اساس هزینه‌ها
 شارژ ساختمان در این روش بر اساس هزینه‌های انجام شده حساب میشود و بین واحدها تقسیم می‌شود. اصولا هزینه‌های آب به صورت نفری و هزینه گاز به صورت متراژی و هزینه‌های برق به صورت واحدی یا ثابت محاسبه میگردد.