املاک / اصطلاحات مشاور املاک در حوزه سازمان‌ها

اصطلاحات مشاور املاک در حوزه سازمان‌ها

اصطلاحات مشاور املاک در حوزه سازمان‌ها


اتحادیه صنف مشاوران املاک
 یکی از سازمان‌های مهمی که مشاوران املاک با آن در ارتباط هستند، اتحادیه صنف مشاوران املاک است. آژانس‌های املاک برای کسب پروانه تخصصی و دریافت جواز یا پروانه کسب، باید حتماً به این سازمان مراجعه کنند. در این سازمان، مشاوران املاک از بخش‌نامه‌ها و قوانین مربوط به املاک مطلع می‌شوند. آن‌ها می‌توانند از طریق این اتحادیه با دوره‌های آموزشی مرتبط با حرفه‌شان آشنا شوند. دوره‌ها هم به صورت حضوری یا مجازی برگزار می‌شود.


سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
 از دیگر سازمان‌های مهم و مرتبط با حرفهٔ مشاوران املاک، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است. مشاوران املاک می‌توانند با استعلام از این سازمان به صحت سند مالکیت ملک مورد نظرشان پی ببرند.


دفاتر اسناد رسمی
 این دفاتر که به محضرخانه نیز شهرت دارند از نهادهای وابسته به قوهٔ قضائیه ایران هستند. مشاوران املاک برای ثبت و انتقال سند املاک از خدمات آن‌ها بهره می‌گیرند.


شهرداری
 اخذ پروانهٔ ساختمانی و اخذ پایان کار از جمله خدماتی است که شهرداری‌های هر شهر ارائه می‌دهند. مشاوران املاک از شهرداری‌ها نسبت به قانونی بودن ملک ساخته شده و میزان جریمهٔ آن اطلاع کسب می‌کنند.


سازمان اوقاف
بعضی از املاک، دارای سند اوقافی هستند که در شهرهای مذهبی به خصوص در شهر مشهد این مورد زیاد مشاهده می‌شود. مشاوران املاک با استعلام از این سازمان می‌توانند به وقفی بودن سند ملک مورد نظر پی ببرند.


سامانه جامع املاک و مستغلات
در این سامانه، مشاوران املاک باید تمامی قراردادهای ملکی خود را ثبت کرده تا بتوانند کد رهگیری ملک را دریافت کنند. به همین دلیل لازم است با این سامانه آشنایی کامل داشته باشند.