محله های شهری / محله فرمانیه در تهران

محله فرمانیه در تهران

محله فرمانیه در تهران

فَرمانیه منطقه‌ای مرفه‌نشین در شمیران، واقع در شمال کلانشهر تهران است. این محله که در منطقه ۱ شهرداری تهران و شهرستان شمیرانات قرار دارد، به‌عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین مناطق مسکونی تهران شناخته می‌شود.


این منطقه به مرکزیت خیابان فرمانیه، از شمال با نیاوران، از شرق با خیابان پاسداران و اقدسیه، از غرب با دزاشیب و از جنوب در بخشی با بزرگراه صدر و در بخش دیگر با چیذر و بلوار اندرزگو همسایه است. خیابان فرمانیه (شهید دکتر لواسانی)، خیابان اصلی منطقه می‌باشد که از چهارراه فرمانیه در شرق آغاز شده و به چهارراه کامرانیه و بلوار اندرزگو در غرب می‌رسد؛ سپس با یک پیچش از چهارراه کامرانیه به سوی شمال غرب حرکت می‌کند و سرانجام به سه‌راه عمار در تقاطع خیابان دزاشیب در حوالی میدان تجریش منتهی می‌شود. محله کامرانیه، در میانه منطقه فرمانیه، آن را به دو بخش شرقی و غربی قسمت نموده‌است.

منطقه فرمانیه در گذشته متعلق به خانواده فرمانفرمائیان، خانوادهٔ پرنفوذ و ثروتمند در دوران قاجار بوده‌است و نام فرمانیه نیز از نام این خانواده گرفته شده‌است. در این منطقه، تعداد زیادی سفارتخانه از جمله باغ و سفارت ایتالیا، قرار دارد؛ به همین جهت در منطقه فرمانیه، شمار قابل ملاحظه‌ای اتباع خارجی اقامت دارند. همچنین بسیاری از ثروتمندترین افراد ایران در این منطقه زندگی می‌کنند.

فرمانیه همچون بیشتر محله‌های شمیران، از شهرسازی کهنه‌ای برخوردار است و تعدادی از گذرهای آن، با استانداردهای نوین شهرسازی منطبق نیستند. برخی از کوچه‌های فرمانیه همچنان بافت سنتی خود را حفظ کرده و دیدن منظره‌ی درختان دیلاق چنار در دو طرف گذرهای آن و جوی‌های آبی که زیر پای آن‌ها روان است، دور از انتظار نیست.

پیشینه
اراضی فرمانیه متعلق به شاهزاده عبدالحسین میرزا فرمانفرما، نخست‌وزیر ایران در سال‌های پایانی سلطنت دودمان قاجار بوده‌است. وی این زمین‌ها را در سال ۱۳۲۶ قمری (۱۲۸۸ خورشیدی) از محمدولی‌خان آصف‌السلطنه خریده بود. فرمانفرما دارای همسران متعدد و ده‌ها فرزند بود، برای آن‌که فرزندان همسر اولش به سایر فرزندان حسادت نکنند، در زمان حیات، بخش بزرگی از اموال خود را میان فرزندان همسر اولش توزیع نمود. از جمله این ملک به فیروز فیروز، فرزند ارشد وی رسید. فیروز که به ولخرجی معروف بود، مجبور به فروش بخشی از املاک خود به سفارت ایتالیا شد.

اماکن مهم
سفارت‌خانه‌ها
باغ و سفارت ایتالیا
سفارت پادشاهی هلند
سفارت پادشاهی نروژ
سفارت پادشاهی سوئد
سفارت جمهوری چک
سفارت ترکمنستان
مدرسه ایتالیایی پیترو دلاواله
سایر اماکن
باشگاه فرمانیه 
بیمارستان فرمانیه
مجتمع پردیس فرمانیه
اداره راه و شهرسازی شهرستان شمیرانات
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران
هلال احمر شمیرانات
باشگاه بانک ملت

خیابان‌های مهم
خیابان فرمانیه (شهید دکتر لواسانی)
خیابان پاسداران شمالی (سلطنت‌آباد)
خیابان بوستان
خیابان دیباجی شمالی
خیابان اختیاریه شمالی
خیابان سنبل (سلمان پورظهیر)
خیابان آذرمینا
خیابان حمیدرضا نوریان (کوهستان نهم)
خیابان نارنجستان یکم
خیابان نارنجستان هفتم (جهان‌بخش‌نژاد)
خیابان تنگستان دوم (حسینی)
خیابان عسگریان
خیابان ثروتی
خیابان مهمان‌دوست (سعیدی)
خیابان آقایی
خیابان آریا
خیابان وطن‌پور
پارک‌ها
پارک سنبل در تقاطع خیابان سلمان‌پور ظهیر (سنبل) و خیابان فرمانیه
بوستان صدر در تقاطع دیباجی شمالی و اتوبان صدر
بوستان امام علی در نبش چهارراه کامرانیه
آب‌و‌هوا
به‌دلیل قرار داشتن باغ و سفارت ایتالیا و سایر باغات به‌جا مانده از شمیران در این منطقه و نیز به‌علت همجواری بوستان نیاوران و کاخ نیاوران، این منطقه همچون سایر مناطق شمال شهر دارای آب‌وهوایی خنک و پاکیزه می‌باشد .

سازه‌های معروف

برج آسمان
برج‌های دوقلوی فرمان
برج مسکونی تجاری اداری کوه نور
برج نگین
برج زنبق
مجتمع مسکونی فرمانیه
برج دانوب فرمانیه
مراکز خرید
میدان میوه و تره‌بار شهید لواسانی
شهروند فرمانیه
مرکز خرید آرتمیس فرمانیه
برند سنتر فرمانیه
پارک سنتر فرمانیه
دسترسی‌‌ها‌

بزرگراه‌ها
فرمانیه از طریق بلوار شهید دستواره (معصومی) و خیابان کامرانیه جنوبی، به‌آسانی به اتوبان صدر دسترسی دارد. همچنین این منطقه از طریق اقدسیه به اتوبان نیاوران، اتوبان امام علی و اتوبان ارتش قابل دسترسی است.

خیابان‌ها
فرمانیه به خیابان‌های نیاوران، پاسداران و بلوار اندرزگو دسترسی دارد.

خطوط حمل و نقل عمومی
این محله از ضلع جنوبی شرقی به پایانه اتوبوسرانی شهید دستواره و ایستگاه متروی نوبنیاد دسترسی دارد. خطوط اتوبوسرانی عبوری از این محله به صورت ذیل مسافران را جابجا می‌نمایند:

خط ۱۰۶ پایانه لاله به پایانه شهید افشار (پارک وی) در مسیر بلوار ارتش، بزرگراه‌های امام علی، شهید بابایی، ایستگاه متروی نوبنیاد، برزگراه شهید صدر (ضلع جنوبی محله فرمانیه تا پل کامرانیه)، ادامه بزرگراه صدر و مدرس
خط ۲۱۷ شهرک صدف به بلوار صبا (متروی قیطریه) در مسیر شهرک صدف و نفت، مینی سیتی، بلوار ارتش، نارنجستان هفتم، خیابان لواسانی (فرمانیه)، بلوار شهید اندرزگو، قیطریه و بلوار صبا
خط ۲۲۰ میدان ازگل به پایانه تجریش در مسیر خیابان ازگل، بلوار نیروی زمینی، مینی سیتی، بلوار ارتش، خیابان موحد دانش (اقدسیه)، خیابان پاسداران، خیابان لواسانی (فرمانیه)، خیابان باهنر (نیاوران)، میدان قدس، خیابان شهرداری و میدان تجریش

  • محله تجریش در تهران

    محله تجریش در تهران

    تجریش یکی از محله‌های کلانشهر تهران است. میدان تجریش (سر پل تجریش) که نقطهٔ پایانی خیابان ولیعصر است، یکی از مکان‌های تجاری و شلوغ تهران به‌شمار می‌رود. بازار قدیم تجریش هم مابین میدان تجریش (سر پل تجریش) تا میدان قدس (تجریش قدیم) قرار دارد و از بازارهای مهم تهران شمرده می‌شود. مسیری از تجریش می‌گذرد با پلی بر روی آن که به سر پل تجریش معروف است و امروزه همان بخش اصلی میدان تجریش است. سر پل تجریش در گویش محلی فارسی تجریش در قدیم گوگَل نامیده می‌شد که به معنی «[پلِ] گلهٔ گاو» است.

  • محله گود زنبورک‌خانه تهران

    محله گود زنبورک‌خانه تهران

    گود زنبورک‌خانه که گاه چال زنبورک‌خانه نیز نامیده می‌شد، نام یکی از محلات قدیمی تهران بود که در نزدیکی سر قبر آقا در شمال خیابان مولوی امروزی قرار داشت.

  • محله گار ماشین تهران

    محله گار ماشین تهران

    گار ماشین که گاه به اشتباه «گارد ماشین» نیز گفته می‌شود، نام محله‌ای در جنوب تهران دورهٔ ناصری بود که ایستگاه ماشین دودی موسوم به گار ماشین در آن قرار داشت.

  • یافت‌آباد تهران

    یافت‌آباد تهران

    یافت‌آباد محله‌ای قدیمی در جنوب غربی شهر تهران است که در منطقه ۱۸ شهرداری تهران واقع شده‌است.

  • محله پامنار تهران (مناره)

    محله پامنار تهران (مناره)

    منار واقع در محله پامنار مربوط به سدهٔ ۱۳ ه‍.ق است و در تهران، محله پامنار واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۳۴ با شمارهٔ ثبت ۴۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این منار مرکز محله پامنار است.

  • محله قنات‌آباد لرستان

    محله قنات‌آباد لرستان

    قنات‌آباد ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد: قنات‌آباد (خرم‌آباد) قنات‌آباد (شیروان و چرداول)

  • محله ی جوادیه (تهران)

    محله ی جوادیه (تهران)

    جوادیه یکی از شناخته‌شده‌ترین و از محله‌های قدیمی شهر تهران است. جوادیه در جنوب‌غربی میدان راه‌آهن واقع شده‌است و خط غربی راه‌آهن از محدوده جوادیه می‌گذرد. این محله در جنوب شهر تهران واقع شده و در منطقه ۱۶ تهران قرار دارد.

  • محله خانی‌آباد در تهران

    محله خانی‌آباد در تهران

    خانی‌آباد یکی از محله‌های قدیمی تهران است. در حال حاضر این محله در جنوب تهران در منتهی الیه جنوب منطقه ۱۲ شهر تهران واقع شده است.

  • محله چاله‌حصار در تهران

    محله چاله‌حصار در تهران

    چاله‌حصار یکی از محلات جنوب تهران بود که چون آن را خاکبرداری و خاکش را به مصرف حصارکشی تهران رسانده بودند، مقدار زیادی چاله گودمانند داشت، بعدها برای تخلیهٔ زباله‌های شهر از آنجا استفاده می‌کردند.چاله‌حصار بخشی از محلهٔ سنگلج به شمار می‌آید.

  • محله چاله‌میدان تهران

    محله چاله‌میدان تهران

    چاله‌میدان از محله‌های قدیم تهران بود. این محل که قبلاً در دورهٔ صفویه خاک آن را به مصرف حصارکشی تهران رسانده بودند، وضعی مشابه چاله‌حصار داشت و محل تخیله زبالهٔ تهران به حساب می‌آمد. چالهٔ این محله تا مدت‌ها مکان امنی برای خلافکاران بود تا این که بعدها میدانی در آن‌جا احداث شد و به چاله‌میدان معروف شد.

  • عودلاجان

    عودلاجان

    عودلاجان یا اودلاجان یا لارجان از محله‌های قدیمی شهر تهران است که ساکنین آن در قدیم بیشتر یهودی بودند و از غرب به خیابان ناصرخسرو، از شرق به ری، از شمال به امیر کبیر و از جنوب به ۱۵ خرداد محدود است و سه محله اصلی امامزاده یحیی، پامنار و ناصرخسرو را در بر می‌گیرد که از نظر تاریخی، به دلیل وجود بناهای تاریخی متعدد، بسیار غنی است.

  • محله سنگلج در شهر تهران

    محله سنگلج در شهر تهران

    سَنگِلَج یکی از محله‌های قدیمی شهر تهران است که در کنار ۴ محلهٔ دیگر یعنی بازار، ارگ، عودلاجان و چاله‌میدان درون حصار شاه‌تهماسبی قرار داشتند. تئاتر سنگلج از قدیمی‌ترین سالن‌های تئاتر در ایران است که هنوز دایر است.