بازار املاک / اجرای مصوبه حمایت از مستأجران

اجرای مصوبه حمایت از مستأجران

اجرای مصوبه حمایت از مستأجران

پلمب پنج املاکی متخلف در مشهد سید مرتضی مدنی فدکی، مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی از استمرار طرح برخورد با متصدیان واحدهای صنفی املاک خبر داد. واحدهای صنفی که مصوبه سران قوا را در مورد میزان مجاز افزایش اجاره واحدهای مسکونی و آپارتمان‌ها در شهرها رعایت نکنند طعم برخورد قاطع و عبرت‌آموز را خواهند چشید و کمترین آن پلمب واحد صنفی متخلف خواهد بود.

ششم تیرماه جاری بود که مدیرکل تعزیرات حکومتی در یک نشست خبری از ورود سران قوا به موضوع افزایش افسارگسیخته اجاره‌بهای واحدهای مسکونی خبر داد.

مدنی فدکی در تشریح مصوبه جدید تنظیم بازار که در حمایت از مستأجران و در راستای کاهش دلالی‌ها و افزایش اجاره‌بهای بی‌ضابطه آن صادر شده، بیان کرد:
 با پیشنهاد وزارت راه‌وشهرسازی برای ساماندهی بهای رهن و اجاره واحدهای مسکونی در شهرها با توجه به نوسان‌های غیرمنطقی که در این زمینه شاهد بودیم، ستاد تنظیم بازار موضوع را مورد بررسی قرار داد.
از همین رو مصوب شد مالکان واحدهای مسکونی که در اجاره دیگران قرار دارد، مکلف هستند در کلانشهرها و در هنگام تمدید قرارداد اجاره فقط تا میزان ۲۰درصد به رقم قرارداد سال گذشته اضافه کنند.
این رقم برای شهرهای کم‌جمعیت مانند تربت‌حیدریه و... متفاوت است. از همین رو اعلام می‌کنم در صورتی که خلاف مصوبه ستاد تنظیم بازار کشوری که مدتی یک ساله دارد، رفتار شود با قاطعیت برخورد تعزیراتی را شاهد خواهند بود.
برهمین اساس به اتحادیه املاک مشهد و دیگر شهرهای استان اعلام شده موضوع را به تمامی واحدهای صنفی تحت امرشان اعلام و با آن‌ها اتمام حجت کنند. اگر گزارش تخلفی در این زمینه به تعزیرات حکومتی واصل شود متصدی واحد املاکی متخلف طعم جریمه، پلمب و برخورد قاطع تعزیرات حکومتی را خواهد چشید.

اگر در جایی هم مالک واحد اجاره‌ای بنا به دلایلی نظیر فروش و یا در اختیار فرزندان قرار دادن واحد مذکور درخواست تخلیه واحدی را داشته باشد، ابتدا موضوع در شورای حل اختلاف مطرح و با تأیید آن‌ها این اقدام صورت خواهد گرفت.
اما از این وعده ۱۴ روز نگذشته بود که مطلع شدیم با دستور مدیرکل تعزیرات حکومتی طرح ویژه‌ای برای نظارت بر این ماجرا آغاز شده و در نخستین گام به سراغ مشاوران املاک منطقه هاشمیه رفتند که آوازه تخلفات آن‌ها از دور به گوش می‌رسید و با اینکه آن‌ها در جریان صدور مصوبه قرار گرفته بودند اما همچنان در مسیر منفعت‌طلبی حرکت می‌کردند و مستأجران را با صدور قولنامه‌های غیرقانونی تحت فشار قرار می‌دادند.

برخورد با لیدرها در نخستین گام

از همین رو سراغ رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی مشهد که به صورت میدانی اجرای طرح را مورد پایش قرار داده بود و دستورات مورد نیاز را در محل صادر کرده بود، رفتیم. امید جلیلی در تشریح اقدام‌های صورت گرفته بیان کرد: 

در راستای اجرای مصوبه سران قوا و با دستور مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی پس از تشکیل تیم ویژه‌ای متشکل از مأموران نظارت براماکن عمومی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی و کارشناسان اتاق اصناف مشهد بررسی صدور قولنامه‌ها در واحدهای املاک شهر مشهد در دستور کار قرار گرفت.

در مرحله نخست قرار بر این شد به سراغ آن دست از واحدها در منطقه هاشمیه برویم که گزارش‌های متعددی از رعایت نکردن مصوبه سران قوا (افزایش قیمت اجاره‌بها نسبت به سال قبل فقط تا سقف ۲۰درصد) توسط آن‌ها واصل شده بود.

در این زمینه تعدادی از متخلفان اصلی این حوزه شناسایی شدند و به صورت سرزده بازرسی از این واحدهای صنفی صورت گرفت. وقتی اولین واحد مشاور املاک مورد بازرسی قرار گرفت مستنداتی بدست آمد که نشان می‌داد متصدی واحد مذکور هم در قراردادها افزایش غیرمجاز و بالاتر از مصوبه را لحاظ کرده و هم در زمان انجام خرید و فروش ملک، کمیسیون غیرقانونی را از شهروندان دریافت کرده است. باتوجه به جمیع تخلفات صورت گرفته دستور پلمب واحد مذکور صادر شد. از سوی دیگر سردر واحد متخلف پرده اعلام تخلف نصب و در مسیر دید شهروندان قرار گرفت.

مخفی کردن قولنامه‌ها و بهانه‌ای مضحک

 متأسفانه پس از برخورد با اولین واحد، برخی متخلفان موضوع حضور تیم نظارتی در منطقه را به دیگران اطلاع داده و آن‌هایی که ریگی به کفش داشتند تمامی قولنامه‌ها را جمع‌آوری کردند.
کار به اینجا رسید که وقتی برای بازرسی وارد واحد صنفی دوم، سوم و... شدیم آن‌ها مستنداتی روی میز قرار می‌دادند و سعی داشتند به آن استناد کنند
متعلق به دو یا سه سال پیش بود! نکته جالب ماجرا این بود که آن‌ها مدعی بودند در این دو یا سه سال هیچ معامله‌ای انجام نداده‌اند. 

ادعای خنده‌دار مطرح شده در حالی بود که به آن‌ها گفته شد یعنی در این سه سال تمامی نیروهای دفتر بدون هیچ مزدی در واحد صنفی حضور پیدا کرده‌اند؟
در ادامه متخلفان پاسخی برای ماجرا نداشتند و بازهم از ارائه قولنامه‌ها خودداری کردند که به این واسطه دستور پلمب تمامی واحدهای مورد اشاره داده شد.

بازداشت یک متخلف و رصد تخلفات 

در حین پلمب یکی از واحدها، متصدی متخلف به سمت بنده حمله‌ور و ضربه‌ای به سینه من وارد کرد که در ادامه مأموران وارد عمل شده و فرد خاطی به کلانتری محل منتقل و بازداشت شد. 
دستور نصب پرده سردر املاکی مذکور هم صادر که در ادامه مشخص شد افرادی این پرده را پس از رفتن تیم نظارتی کنده بودند که دوباره دستور نصب پرده صادر شد.

در منطقه امامت هم یک املاکی پلمب شد. متخلفان برای آنکه قولنامه‌های تنظیم شده غیرمجاز آن‌ها لو نرود از طریق یک گروه مجازی موضوع را به دیگران اطلاع داده بودند.
 اما ما در اجرای مصوبه که در راستای حمایت از مستأجران است قاطع هستیم و در صورت مراجعه به واحدهای صنفی و عدم ارائه قولنامه‌های اجاره، دستور پلمب واحد صادر خواهد شد.


در یکی از موارد حتی متصدی مشاور املاک قولنامه‌هایی را ارائه کرد که بدون شماره تلفن مستأجر و موجر و یا خریدار و یا فروشنده بود. 
وقتی ماجرا به دقت بررسی شد معلوم شد هدف لو نرفتن میزان وجوه دریافتی بود و موضوع زمانی لو رفت که مشخص شد شماره تلفن افراد را به صورت کد دار در دفتری دیگر درج کرده بودند.
 تا به این لحظه حدود پنج واحد صنفی در این حوزه پلمب و یک نفر هم بازداشت شده است.

خاطیان جز اجرای قانون راهی ندارند

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز بیان کرد: همان‌طور که وعده داده بودیم در راستای اجرای مصوبه سران قوا به سرعت وارد عمل شدیم.
 برخوردهای ما با خاطیان نشان داد به هیچ عنوان مماشاتی در کار نیست و باید انصاف در صدور قولنامه‌های اجاره و اجرای مر قانون در نظر گرفته شود.
 این طرح در کل استان خراسان رضوی به صورت دقیق در حال اجرا و پیگیری است و افراد خاطی هیچ راهی جز حرکت در مسیر قانون ندارند در غیر آن، طعم اجرای عدالت را خواهند چشید.

  • بازار مسکن شب عید

    بازار مسکن شب عید

    سه شاهد آماری و مستند در بازار معاملات مسکن می‌ گوید، این شب عید با همه خریدهای شب عید دوره‌ های گذشته تفاوت دارد. در ماه‌های بهمن و اسفند سال گذشته – دست کم از سال ۹۵ تا ۹۹- نبض معاملات خرید آپارتمان در تهران یکی از سه فاز «نرمال»، «هیجان مثبت» یا «کما» (هیجان منفی) را تجربه کرده است؛ به‌طوری‌که در شرایط طبیعی – فاز اول- خریدها در بیشترین حجم ممکن قرار داشت. الان اما شرایط بازار ملک فاز «میانه» را تجربه می‌کند. ارقام مربوط به حجم معاملات و تورم زمستانی ملک این فاز را توضیح می‌دهد.

  • دولت بی برنامه و خواب زمستانی دولتمردان

    دولت بی برنامه و خواب زمستانی دولتمردان

    تمایل مالکان به گرفتن اجاره‌های سنگین به جای رهن کامل همزمان با کاهش روزافزون ارزش پولی ملی در حالی صاحبان خانه این روزها به دنبال گرفتن اجاره‌های نجومی به جای رهن کامل واحد‌ مسکونی خود هستند. که عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشور هشدار داد که اگر جلوی موج بحران افزایش اجاره مسکن گرفته نشود، تهدید جدی متوجه بیشتر مستاجران کشور خواهد شد.

  • بهترین راهکار جبران کمبود زمین

    بهترین راهکار جبران کمبود زمین

    معاون وزیر راه و شهرسازی: در شهرهای شمالی که با مشکل کمبود زمین در مراکز شهرها مواجه هستند، بهترین گزینه جبران کمبودها ساخت وساز در بافت فرسوده است. اگر ساخت و سازها را به سمت بافت فرسوده هدایت کنیم با یک تیر چند هدف حاصل می‌شود؛ ساخت و ساز در بافت فرسوده در شهرهای شمالی که با مشکل کمبود زمین در مراکز شهرها مواجه هستند گزینه مناسبی است.

  • خانه بخریم یا صبر کنیم؟

    خانه بخریم یا صبر کنیم؟

    در فضای کلی اگر کسی امکان خرید مسکن دارد باید نیاز مصرفی خود را تامین کند و آن را به تعویق نیندازد. مرکز آمار ایران، تورم بازار مسکن تهران در آبان‌ماه ۱۴۰۱ حدود ۵ درصد بیشتر شد. در آبان‌ماه امسال قیمت مسکن در همه شاخص‌های تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه با افزایش همراه شد. بر این اساس، متوسط وزنی و حسابی قیمت آپارتمان‌های مسکونی در شهر تهران در ماهی که گذشت، به ترتیب ۴۷ میلیون و ۹۳۸ هزار تومان و ۴۶ میلیون و ۱۶ هزار تومان بود.

  • وام نوسازی مسکن در یزد

    وام نوسازی مسکن در یزد

    در طرح بازآفرینی شهری ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات با سود صفر درصد و ۲۰۰ میلیون تومان دیگر با سود ۱۸ درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود. طرح بازآفرینی شهری به در سه محور تکمیل زیرساخت‌های شهری تکمیل طرح‌های خدماتی روبنایی و تکمیل و نوسازی مسکن به دنبال افزایش کیفیت زندگی مردم در مناطق کمتر برخوردار شهری اجرایی می‌شود.

  • صدور ۲۰ هزار پروانه ساخت در سال آینده

    صدور ۲۰ هزار پروانه ساخت در سال آینده

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: ما می‌خواهیم صدور پروانه ساخت را از ۵ هزار به ۱۰ هزار فقره در سال جاری و سال آینده نیز به ۲۰ هزار فقره افزایش دهیم. در خصوص "تبصره دوم اصلاحیه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران" با بیان اینکه استفساریه برای تکمیل لایحه بوده است

  • یک چهارم سكونت گاه های بافت فرسوده است

    یک چهارم سكونت گاه های بافت فرسوده است

    براساس آخرین آمار و شاخص‌های مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی در حدود یک چهارم سطح کشور را بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی تشکیل داده است که جمیعتی بالغ بر ۲۲ میلیون نفر را در این بافت‌ها ساکن هستند.یک چهارم سكونت گاه هاي كشور در بافت های فرسوده

  • احداث واحدهای تخریب شده در زلزله

    احداث واحدهای تخریب شده در زلزله

    ارومیه - فرماندار خوی گفت:بیش از ۵۰ درصد واحدهای مسکونی تخریب شده در مناطق زلزله زده شهرستان خوی ساخته شده است. عصر دوشنبه در بازدید از روند بازسازی مناطق زلزله زده خوی در حال پی کنی این روستاها به اتمام رسیده و۳۸۰و احد در مرحله اجرای عملیات بتن ریزی ۲۹۰ واحد در مرحله اسکلت بندی بندی دارند و پوشش سقف ۱۰۰ واحد نیز به اتمام رسیده است.

  • تعمیر و مرمت ۱۶۰ واحد مسکونی در زنجان

    تعمیر و مرمت ۱۶۰ واحد مسکونی در زنجان

    تعمیر و مرمت ۷۲ باب منزل مسکونی انجام‌شده است ۱۶۰ باب هم در ذیل تفاهم‌نامه منعقده ساخته خواهد شد. در جلسه شورای هم‌اندیشی گروه‌های جهادی که در محل کمیته امداد استان برگزار شد

  • انفجار گاز در یک مجتمع مسکونی

    انفجار گاز در یک مجتمع مسکونی

    انفجار مهیب گاز شهری در یک مجتمع مسکونی ۵ طبقه، خسارت های هنگفتی را به بار آورد و طبقه همکف این ساختمان را ویران کرد. این حادثه دلهره آور صبح روز گذشته در بولوار شهید مطهری مشهد هنگامی رخ داد که صدای وحشتناک ناشی از انفجار در ساختمان ، اهالی محل را از منازل بیرون کشید.

  • راه کاهش قیمت تمام شده مسکن

    راه کاهش قیمت تمام شده مسکن

    با عرضه محصولات و کالاهای مختلف در بورس کالا (از جمله مصالح ساختمانی) می‌توان هزینه های توزیع را کاهش داد. علی اصغر ضیاچی، کارشناس بازار سهام با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا فرآیند بورس کالا به حذف قیمت‌گذاری دستوری و کشف قیمت بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا کمک می‌کند. عرضه خودرو در بورس کالا، خودروسازان امکان فروش محصول با قیمت بالاتر را دارند و صد البته که این اقدام به نفع شرکت‌ها است و فروش خودرو خارج از بورس کالا هیچ منطقی ندارد.

  • بازار مسکن از خواب زمستانه بیدار شد !

    بازار مسکن از خواب زمستانه بیدار شد !

    پشت پرده افزایش قیمت مسکن تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در آبان‌ماه دست‌کم سه میلیون تومان معادل 6.7 درصد افزایش یافته است اگرچه رقم اعلامی تنها ناظر بر متوسط قیمت واحدهای مسکونی معامله‌شده است تمام واقعیت را نشان نمی‌دهد اما به هر روی بیانگر حرکت تورمی بازار مسکن در هشتمین ماه سال است.

  • رقابت مسکن و دلار

    رقابت مسکن و دلار

    تحرک بازار مسکن در دومین ماه از پاییز امسال در حالی رقم خورد که به دلیل پایان فصل جابه‌جایی انتظار رشد حدود ۷ درصد قیمت‌ها و ۴۸ درصد معاملات دور از ذهن بود؛ اما کارشناسان معتقدند نوسانات نرخ ارز، بخشی از سرمایه‌ها را به منظور محافظت در برابر تورم به سمت بازار ملک سوق داد.

  •  بازار سیمان و عرضه‌ در بورس کالا

    بازار سیمان و عرضه‌ در بورس کالا

    بررسی روند معاملات سیمان طی یک ماه گذشته در بورس کالای ایران بیانگر ثبات و آرامش ادامه‌دار این معاملات است. نهم شهریور سال ۱۴۰۰ بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای حمایت از تولیدکنندگان و حذف قیمت‌های کاذب بازار، عرضه کل سیمان کشور در بورس کالای ایران را مصوب کرد.

  • گزارش تحولات بازار معاملات مسکن

    گزارش تحولات بازار معاملات مسکن

    تعداد آپارتمان های مسکونی معامله شده در شهر تهران در آبان ماه سال ۱۴۰۱، به ۸ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۴۷.۸ و ماه مشابه سال قبل ۹.۶ درصد افزایش نشان می دهد.

  • خانه 500 میلیاردی در تهران آگهی شد!

    خانه 500 میلیاردی در تهران آگهی شد!

    زعفرانیه و نیاوران یکی از گران‌ترین مناطقی هستند که بیشترین آگهی فروش ویلاهای سوپرمیلیاردی و لوکس را به خود اختصاص داده‌اند. در زعفرانیه یک عمارت و ویلای فول امکانات ۲۵۰۰ متری (با قدمت ۳۰ سال) ۵۰۰ میلیارد تومان آگهی شده یعنی متری ۲۰۰ میلیون تومان.

  • کمبود یونولیت در بازار مسکن

    کمبود یونولیت در بازار مسکن

    پور حاجت گفت:کمبود یونولیت همچنان در بازار وجود دارد و این موضوع روز به روز بر قیمت مسکن اثرگذارتر می شود. فرشید پور حاجت با تاکید بر کمبود یونولیت در بازار گفت: با وجود پیگیری های صورت گرفته هنوز تغییری در قیمت یونولیت ساختمانی صورت نگرفته است و همچنان قیمت آن نسبت به چند ماه گذشته بیش از ۴۰۰ درصد افزایش یافته است.

  • سقف بیمه ساختمانی ۳۰ میلیون تومان شد

    سقف بیمه ساختمانی ۳۰ میلیون تومان شد

    هیات وزیران به استناد اصل (۱۳۸) قانون اساسی و در اجرای ماده (۲) قانون تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی حداکثر تعهد صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان به ازای هر واحد مسکونی را تعیین کرد.

  • کلید حل بحران بازار مسکن

    کلید حل بحران بازار مسکن

    ساخت مسکن در سال‌های گذشته ۵۰ درصد کاهش یافت دریافت مالیات املاک، دولت همانند بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته بایستی با یک اهرم مالیاتی مؤثر، سوداگری در بازار مسکن را کاهش داده و بازار مسکن را به سمت مصرفی بودن هدایت کند. گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، در چند سال اخیر و با رشد مداوم نرخ اجاره و خرید مسکن، تهیه سرپناه برای تمام اقشار جامعه به‌خصوص جوانان در شرف ازدواج به رویا تبدیل شده است.

  • اعجاب انگیزترین طرح شهرسازی در مرکز اروپا

    اعجاب انگیزترین طرح شهرسازی در مرکز...

    ساختمان‌هایی با معماری متفاوت و سبز در مهم‌ترین منطقه تجاری آمستردام هلند مجموعه مسکونی، اداری و تجاری «دره» به عنوان یکی از نوین ترین طرح‌های شهرسازی خودنمایی می‌کند. این مجموعه قلب بافت تجاری منطقه «زویداس» را تبدیل به منطقه مسکونی با حفظ فضای سبز و منظر مناسب شهری کرده است.

  • چشم انداز منفی واردات فولاد

    چشم انداز منفی واردات فولاد

    تحلیلگران بازار چین معتقدند واردات فولاد به این کشور در کوتاه مدت روند نزولی خواهد داشت. در اکتبر نیز آمار ضعیفی ثبت شده چراکه بازار مسکن در رکود به سر می برد و تقاضای فولاد کم بود. واردات محصولات نیمه نهایی فولادی در اکتبر ۵۴۵ هزار تن ثبت شد که ۱۹.۳ درصد نسبت به ماه قبل و ۶۰ درصد در مقایسه با اکتبر سال گذشته افت داشت.